Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Tågbilder

Slumpade bilder från Centralen - Ett bildgalleri för tågbilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-02-19, 19:04   #1
Jonatan
Medlem

Reg.datum: Feb 2003
Standard Det Stora Snöäventyret

Då det har snöat häftigt här i det gamla Dalarne så bestämde jag mej för att göra nånting jag velat testa i många år men aldrig riktigt vågat; jag tog ut min legojärnväg...

Jag skottade rent ett större område bakom huset, stampade snön och utförde vissa banverksarbeten för att få en jämn stadig banvall, sen la jag rälsen och lät snön göra sitt. Några dagar senare var allt översnöat och jag tog ut ett av mina lok som hade blivit utrustat med en väl tilltagen snöplog för uppgiften och gjorde en plogvända, det tog en ansenlig tid att bana väg genom djupsnön då loket slirade illa p.g.a att hjulen ej hava slirskydd. Vid flera tillfällen fastnade loket och behövdes grävas ut för att sedan fortsätta plogningen som togs i ettapper för att utföra reparation. Total plogtid var på snudden 1½ timmar, slitsamt men roligt!

Här följer bilder från körningen:

Loket har fastnat och lokpersonalen ser ingen annan nöd än att gräva loss det för hand med medhavda skyfflar. Det är ett ofta förekommande problem och dom ser fram emot att få komma in i den varma hytten och värma sej.

Väl igenom så såg loket ut som det hade gått till Nordpolen och tillbaks, och det var en sliten men stolt lokbesättning som tog dom sista spadtagen. Legofilmens hjältar Emmet, Wildstyle, rymdmannen Benny och Unikitty har slagit följe för att fira framkomsten. Benny verkar dock mer intresserad av att leka i snön, kanske han försöker bygga ett rymdskepp?

Lok och besättning får vila ut efter en hård dags plogning under svåra förhållanden. Gemensam fotografering av lok, besättning och legohjältar.

För nästa snöoväder så är en roterande snöplog under byggnation vilken förhoppningsvis kommer göra snöröjningen någorlunda lättare.

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2016-02-19 klockan 19:18.
Jonatan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-02-19, 19:25   #2
mikban
Medlem

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Gulligt^^
mikban besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-13, 20:03   #3
Jonatan
Medlem

Standard

Tack.

Lite sent ute nu när våren är här, men jag byggde en testrigg av en snöslunga, fullt fungerande!

https://www.youtube.com/watch?v=OHpjUl3Cgm4

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-13, 20:40   #4
mikban
Medlem

Standard

Balt! hehe

Bra jobbat!
Gammal 2016-04-13, 23:47   #5
Erik.H
Tidigare mrdaddydj

Reg.datum: Oct 2003
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Thumbs up

Jag säger bara: <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 :a pplad:
Gammal 2017-01-09, 03:28   #6
Jonatan
Medlem

Standard Jaha då var det dags igen

Livar upp tråden lite med en ny film av snötåget, dock blev det inte lika dramatiskt eftersom plogning har utförts med jämna mellanrum med en vanlig snöplog framför dieseln.

https://www.youtube.com/watch?v=2KtAcic3smE

Men som utlovat förra året så blev det en snöslunga, nu i färdigt skick! Det var tufft för den efter ytterligare snöfall och motorn är lite på den klena sidan så det blev inte världens sprutt på det hela.

https://www.youtube.com/watch?v=7efZtDNEpGs

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-01-09, 03:37   #7
mikban
Medlem

Standard

Tack för dom fina filmerna Jonatan

Det ser vi gärna mer av!

Synd att riktiga snötåget inte kör via Mora längre
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:58.