Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Tågbilder

Slumpade bilder från Centralen - Ett bildgalleri för tågbilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-23, 15:06   #1
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard Diskussion & förslag till Månadens bild/Månadens tema!

Alltså det saknas ett gäng bidrag här märker jag. Känns ju som att det här med månadens tema håller på att dö ut. Om det nu bara råka vara så att det inte fanns möjlighet att bidra med en bild under bidragstidens gång så är det inte mycket att göra åt. Man märker iallafall hur intresset är genom att spana in alla som är online runt kl 19 den 20:e varje månad. Om det är fler än 15-20 st tolkar jag det som att intresset är hyffsat stort för månadens bild men denna känsla ingav sig tyvärr inte i måndags måste jag erkänna. Är minskat intresse orsaken? Synd isåfall.

Sen undrar jag över vissa bidrag som nu finns representerade i denna omgång och hur ni motiverar era bidrag till KONTRASTER. I 4-5 bilder ser jag inte några kontraster i alls. De är för mig helt vanliga alldagliga bilder utan någon som helst kontrast. Motivera gärna vad ni menar är kontraster i era bidrag. Det blir enklare för oss deltagare att rösta då tycker jag.

Sådär. Nu har jag gnällt färdigt denna gång.
Gammal 2007-08-23, 15:24   #2
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Kan inte annat än hålla med ssg. En del bidrag här har jag svårt att klassificera som kontrast. Ska man dra det lite hårdare finns det vissa som bidrar med samma typ av bilder hela tiden oavsett tema...

Vidare bör vi kanske ha en diskussion huruvida manipulation av bilderna är tillåtet. Min bild är oerhört överdriven och manipulerad och det finns fler bilder anser jag.

Själv tycker jag inte manipulation ska vara tillåtet för då blir det mer än tävling vem som kan photoshop bäst och det har väl inte varit meningen?
Gammal 2007-08-23, 15:30   #3
alexfaldt
Exilskånsk lokförare

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Kan bara hålla med i frågan. Vissa bilder har kanske en uppenbar kontrast, andra en mer långsökt och vissa saknar i mina ögon helt anknytning till temat.

Kanske dags för tydligare regler och kanske t.o.m. hårdare "städning" bland bidragen?
Gammal 2007-08-23, 15:40   #4
Conny_87
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
Skicka ett meddelande via MSN till Conny_87
Standard

Sen kanske man bör välja ett ämne som fler kan vara med och bidra till så slipper ni reta upp er på "långsökta inlägg". Alla kan liksom inte bidraga med kvällsljusbilder och annat som vissa lagt ut. Hade själv egentligen inte tänkt vara med. Men efter visst tjat la jag upp en bild.
Men åter till saken, välj ett tema som alla kan bidra med "seriösa" bidrag nästa gång. Så slipper ni gråta floder över att eran fina tråd förstördes. Kanske var det därför det vart så dåligt deltagande denna gång? För att det var ett för svårt tema. Tänk igenom det nästa gång så att alla verkligen kan vara med, eller ta tillbaka det gamla sättet så är ju problemet löst.
Conny_87 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-23, 15:55   #5
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Jo men samtidigt verkar en del tro att de måste bidra oavsett tema. Har man ingen bild ja då låter man bli. Jag har själv låtit bli att vara med under våren då jag dels inte haft någon bra bild och inte heller haft någon bild som passat till tema.
Gammal 2007-08-23, 16:19   #6
Conny_87
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Jo men samtidigt verkar en del tro att de måste bidra oavsett tema. Har man ingen bild ja då låter man bli. Jag har själv låtit bli att vara med under våren då jag dels inte haft någon bra bild och inte heller haft någon bild som passat till tema.
Jo och så har även jag. Men vill man ha en utdöende aktivitet, ja då är det ju bara att fortsätta med sånna här teman som ingen av oss vanliga "losers" klarar av. Ta bort min bild från denna månad. Jag antar att det är en av de bilder som ni inte tycker passa in. Har själv hört flera som muttrat över denna månads tema. Så en önskan kan ju vara att ta ett tema som passar fler.
Gammal 2007-08-23, 17:16   #7
Eric B
Tidigare ssg

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Conny_87
Jo och så har även jag. Men vill man ha en utdöende aktivitet, ja då är det ju bara att fortsätta med sånna här teman som ingen av oss vanliga "losers" klarar av. Ta bort min bild från denna månad. Jag antar att det är en av de bilder som ni inte tycker passa in. Har själv hört flera som muttrat över denna månads tema. Så en önskan kan ju vara att ta ett tema som passar fler.
Vem har sagt något om att du skulle vara en "looser" och vilka är "vanliga" och vilka är "inte vanliga" isåfall? Ditt bidrag tycker jag innehåller kontraster. Tåget isig blir en stark kontrast jämfört med den kritvita snön som ger en häftig effekt.

Jag mena inget illa med min synpunkt på att vissa bilder enligt mig inte platsar in som kontraster. Om nu någon tagit illa vid sig så ber jag om ursäkt. Jag tycker det är bra med teman. Kanske inte varje gång men med jämna mellanrum.

Senast redigerad av Eric B den 2007-08-23 klockan 17:20.
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-23, 17:55   #8
Conny_87
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ssg
Vem har sagt något om att du skulle vara en "looser" och vilka är "vanliga" och vilka är "inte vanliga" isåfall? Ditt bidrag tycker jag innehåller kontraster. Tåget isig blir en stark kontrast jämfört med den kritvita snön som ger en häftig effekt.

Jag mena inget illa med min synpunkt på att vissa bilder enligt mig inte platsar in som kontraster. Om nu någon tagit illa vid sig så ber jag om ursäkt. Jag tycker det är bra med teman. Kanske inte varje gång men med jämna mellanrum.
Nej nej ssg. Det var inte riktigt så jag menade. Ingen har förvisso sagt nåt om min bild, men det står ju som sådant i början på instruktionerna för månadens bild: "Månadens tema går ut på att vi sätter ett ämne som ni får tolka fritt och bidra med bilder. Som vanligt blir det en omröstning." Sen står det även att det inte ska vara långsökta bilder. Men fortfarande så är det ju fritt att välja sin bild till temat.
Kanske ska forumskötarna som det skrevs längre ner börja sålla lite mer. Men samtidigt så var ju det här med att välja sin bild fritt. Då fallerar det litegrann.
En annan grej är ju att som du skrev ssg, att skriva en liten kommentar med hur man har tänkt. Behöver ju inte vara långt utan typ "tåget mot bakgrunden ger en kontrast enligt mig" eller liknande.
Gammal 2007-08-23, 18:52   #9
Farbror Sallad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Standard Måste och borde?

Det fanns visst inte överdrivet många som ville eller kände att de kunde bidra till månadens bild den här gången. Jaha?

Kontrast tycker inte jag var ett speciellt svårt tema men det tyckte andra. Måste alla kunna vara med? Hur skall administratörerna isåfall veta vilka teman som är tillräckligt vida för att alla skall kunna vara med?

Ibland har man inga bilder som man tycker passar men då har man annars fått sig en utmaning - att ta en bild som man tycker är snygg och stämmer in! Temat avslöjas ju i god tid innan.

Vad det gäller att bilder skall plockas bort så får man väl lita på:

1 Fotografernas egna bedömningar så att de bilder som laddas upp inte är orelaterade ens efter mycket långsökta förklaringar.

2 Administratörernas fingertoppskänsla för vad som är relaterade bilder.

Manipulerade bilder i photoshop eller ej? Tja, då kan man ju fråga sig hur mycket pyssel Lennart Nilssons klassiska järnvägsbilder utsattes för i mörkrummet... Fotografering är inte bara arbetet ute i fält, det är så mycket mer. Vad räknas som manipulering då? Detta borde vara minst lika svårt att besvara men blir ju en logik följdfråga. Om man ljusar upp en bild och ökar kontrasten, efterskärper, beskär och lägger till en ram, har man då manipulerat bilden? Det man kan göra i en helt vanlig RAW-konverterare skulle man lika gärna kunna kalla för mindre justeringar som manipulering men om man fotat i RAW måste man använda sig av konverteraren. Vilka inställningar är idåfall OK?

Jag tror inte det går att lösa frågan. Ut och jaga rätt på ett motiv som blir en konkurrenskraftig bild enligt eget tycke istället! Nu finns ju verkligen chansen att skapa för ett särskilt mål, ta den!
Farbror Sallad besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-23, 20:10   #10
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Manipulerade bilder i photoshop eller ej? Tja, då kan man ju fråga sig hur mycket pyssel Lennart Nilssons klassiska järnvägsbilder utsattes för i mörkrummet... Fotografering är inte bara arbetet ute i fält, det är så mycket mer. Vad räknas som manipulering då? Detta borde vara minst lika svårt att besvara men blir ju en logik följdfråga. Om man ljusar upp en bild och ökar kontrasten, efterskärper, beskär och lägger till en ram, har man då manipulerat bilden? Det man kan göra i en helt vanlig RAW-konverterare skulle man lika gärna kunna kalla för mindre justeringar som manipulering men om man fotat i RAW måste man använda sig av konverteraren. Vilka inställningar är idåfall OK?
Nej, då har man inte i mina ögon redigerat bilden. Höjer skärpan gör man ju bara till allas trevnad, eller hur? Mer regel än undantag. Ljuset i bilden blir sällan som det upplevs i verkligheten när man fotograferar under svårare förhållanden. Det är också en sak jag tycker är okej.

Men av Fredriks bild att döma tror jag han är inne lite på samma linje som mig, det vill säga att manipulera färgerna. Vissa verkar få solen att framstå som röd snarare än gul, eller ett solblekt ljusblått Rc-lok att framstå som nästintill nylackerat.

Pson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-23, 20:10   #11
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Jag är mycket positiv till månadens temabild och håller helt med i ssg's originalinlägg. Det finns vissa bilder i den här tråden som jag verkligen inte kan se någon utpräglad kontrast i.

Min bild då?
Jag har helt enkelt inte haft tid att rota i gömmorna. Övertidsjobb och andra aktiviteter på kvällarna har satt stopp för den saken.

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-23, 22:36   #12
Erik Götborg
Skånsk användare

Standard

Personligen hade jag tänkt delta, hittat en bild som jag tyckte passade in i temat...laddade upp den och allt var frid och fröjd, trodde jag!

Sen kommer de här diskussionerna om vilka bilder som inte platsar, och hela tiden får jag små "känningar" om att det bla. handlade om mitt bidrag (se bild!). Valde därför att helt enkelt dra mig ur.

Hoppas iaf att den som har den bästa bilden inom temat vinner...lycka till alla!
Gammal 2007-08-23, 23:03   #13
Farbror Sallad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Standard

Finns det inte en ganska smidig version av ställningstagande man kan göra? Tycker man inte att bilden håller sig till temat, rösta inte på den! Hellre lite friare tyglar för vilka bilder som kan vara med i tävlingen istället än överdrivet bedömmande och nagelfarande av bilder.

I fallet kontrast är inte kriteriet speciellt absolut medans t ex en bild av en T44 när temat är Rc-lok ju är ett ganska uppenbart fall av katt bland hermelinerna. Personligen tycker jag att Eriks bild håller sig till ämnet kontrast i den meningen att blått kontrasterar ganska rejält till den generella grönskan runt omkring. Hur andra vill bedömma är upp till dem men jag tycker att det vore väldigt synd om sådana här diskussioner avskräckte folk från att ladda upp bilder!
Farbror Sallad besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-23, 23:13   #14
Eric B
Tidigare ssg

Standard

Ja precis som jag befarade skulle mitt inlägg få motsatt effekt. Istället för att få fler att delta fick jag några att dra sig ur vilket inte alls var meningen.

Man törs knappt vara kritisk längre utan att någon tar illa upp...

Kan admin flytta denna diskussion från månadens bild till en ny tråd som heter "angående månandens bild augusti tema kontraster" eller något så att det inte förstör än mer än vad det redan har gjort. Det är mitt önskemål som debattskapare eller vad man ska säga...
Gammal 2007-08-23, 23:28   #15
Erik Götborg
Skånsk användare

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ssg
Ja precis som jag befarade skulle mitt inlägg få motsatt effekt. Istället för att få fler att delta fick jag några att dra sig ur vilket inte alls var meningen.

Man törs knappt vara kritisk längre utan att någon tar illa upp...

Kan admin flytta denna diskussion från månadens bild till en ny tråd som heter "angående månandens bild augusti tema kontraster" eller något så att det inte förstör än mer än vad det redan har gjort. Det är mitt önskemål som debattskapare eller vad man ska säga...
Det var snarare mitt samvete i kombination med någras ifrågasättande av mitt bidrag som gjorde att jag valde hoppa av. Med andra ord beror det absolut inte på dig Ssg!

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:04.