Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-27, 18:38   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard DEM-eran slut?

Sedan februari 2004, då Mats Strid (Emges) lade ut manualen ”Skapa realistiska landskap i TRS 2004 med DEM”, har vi kunnat skapa realistiska järnvägar i Trainz.

Det verkar som om den tiden är förbi, åtminstone för TANE och, troligt, TS 19. Men det går fortfarande att bygga DEM i 2010/2012 – givetvis om man har dom programmen.

För ett bra tag sedan lades Vovven47:s smålandsbana och min Nynäsbanan in i TANE SP1. Då fungerade det, inte i dag. Det innebär att två DEM-banor finns att beskåda i Forum och fler blir det nog inte – om vi inte kör en baklänges utveckling; återgår till 2010/2012. Vem vill det?

Jag har tagit fram en sex mil lång sträcka av Blekinge Kustbana (Mörrum – Karlskrona) som DEM i 2010 och försökt få in den i TANE, såväl SP 1 som SP 3. Resultatet har hela tiden blivit ett tomt baseboardplan med höjder men i övrigt färglös – den visar inget av det som finns; spår, vägar, sjöar.

För att ytterligare testa har jag tagit ner från DLS en av de 16 kartbladen över Inlandsbanan – enligt min ringa åsikt ett mästerverk av Bengan. Jag har nöjt mig med Bengans version av Storuman, den tog mig nästan en halvtimme att tanka ner.

Resultatet: Kanonfin kartbild i 2010/2012, men helt färglös i TANE SP1.

Det är tydligt att hog-filerna inte accepteras av TANE. Dom kanske går att åtgärda, men någon garanti kan inte lämnas. Bilderna får tala sitt tydliga språk.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Hog-bilder.jpg (114.1 KB, 88 visningar)
Filtyp: jpg Bengan 2012.jpg (108.2 KB, 89 visningar)
Filtyp: jpg Bengan TANE.jpg (123.2 KB, 88 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-09-27, 18:58   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Den översta bilden kräver ett förtydligande. Hog-filerna styr färgen i DEM-kartan. Dom är 70 stycken och är numrerade. Några är uppdaterade och därför är det bara (!) 64 som måste åtgärdas. Därtill finns en sifferlös hog-fil. Fungerar inte den, så fungerar inte de andra hog-filerna.

N
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-09-27, 20:35   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Något måste knasa för dig.
Storuman ser OK ut i Tane för mig och samtliga 72 Hog (00-71) är felfria hos mig.

Har gjort en stor cdp-fil med samtliga Hog, från Hog 00 till Hog 71 och slängt upp på Mediafire i länken nedan.

http://www.mediafire.com/file/45m5ys...OG+00+-+71.cdp

EDIT: Hog är väl Lasses (llj) gamla produkt för grisar, om jag inte minns fel.




.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2018-09-27 191407.jpg (63.0 KB, 84 visningar)
Filtyp: jpg Hog.jpg (285.5 KB, 83 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2018-09-27 klockan 21:47.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-09-27, 22:32   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

kuid2:30671:90103911:2 är mycket riktigt Lars Ljungberg (llj) produkt för grisar och har ingenting med hog att göra, mer än till namnet.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg dls_thumbnail.jpg (8.3 KB, 79 visningar)
Filtyp: jpg icon.jpg (2.2 KB, 79 visningar)
Filtyp: jpg pig2.jpg (3.0 KB, 79 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-09-28, 17:22   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Heders Bengan – du har räddat mig från svår huvudvärk. DEM fungerar i TANE SP3 tack vare ditt paket med hog-filer.

Har jagat hog-filer i en drygt veckas tid. När jag gick in i DLS, för att ta ner en bild av Inlandsbanan, fanns i anslutning till download hela uppsättningen hog-filer. Testade att ta ner en av filerna. Det tog över 20 minuter. Jag gav upp. (Skulle gissa att nedladdningstiden för hela paketet handlar om ett dygn.). Bengans paket var inte större än 20 mb.

I samband med arbetet med den nya DEM-manualen hade vi problem med just färgarna. Den frågan torde vara löst nu, och manualen kan färdigställas.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009