Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-04-18, 20:48   #1
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard Y31 på väg mot marknadsstaden...

...det vill säga Värnamo, för det vet väl alla att Värnamo är marknadsstaden



___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 20:53   #2
prymikom
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 838
Standard

Söt liten småläning du fått på kort


//MVH John
prymikom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 21:51   #3
rojo75
Member
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 43
Standard

Fredrik, vad tycker du om 300D? Fördelar/nackdelar? Har själv funderat på en ett tag, men finurlar på om D70 är bättre...
rojo75 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 22:29   #4
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Jag är mycket nöjd med min 300D. Efter att tidigare haft kompakta digitalkameror är det en helt annan nivå man kommer upp till tycker jag själv.

Saker som jag är mycket nöjd med är

Batteritiden - Laddade kameran påskdagen och tog bilder då (130 st) och på annandagen (70 bilder), tog bilder i fredags (150 st) och idag (30 st) och mätaren står ändå på "fullt batteri"

Mitt 75-300 mm objektiv, ja jag vet inget med 300D att göra men i och med att man har en digital SLR så får man ju full tillgång till alla Canons objektiv vilket gör att man kan hitta precis det objektiv man behöver

Den är ganska lätt. Var på fotomässan i Jönköping nu i helgen och Olympus hade en kamera av liknande modell men den var verkligen tung, iof satt ett ordentligt objektiv på också men jag tycker att med 300D och 75-300 på så blir kameran inte för tung för att ta bilder utan stativ.

Nackdelar
D70 har en stor fördel när det gäller sekvestagning. Tar man i lägre upplösning (jpg) ska D70 klara upp emot 100 bilder innan bufferten är slut. i 300D kan jag endast ta 4 bilder. Jag kör dock med max upplösning på 300:an.

300D saknar USB 2.0, dock har jag en separat läsare som då gör att man slipper slösa på batteriet till kameran.

Jag tror det är ganska hugget som stucket vilken du väljer. Det enda jag hört är att D70 har något sämre skärpa överlag men i stället har den då en del funktioner som 300D saknar.

Det där är ju lite som Expressen eller Aftonbladet. Du kommer säkerligen bli nöjd med båda.

Tala gärna om vad det blev

http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page20.asp

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 23:07   #5
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Snygg bild!
Både Y31 och Y32 (Krösatågen målning) går föbi här där jag bor, så jag kännde igen den!

M.V.H Tobias
år 2004!
snart blir min tågsida klar, adress kommer senare
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-19, 10:29   #6
bombardier (avregistrerad)
Avregistrerad
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 156
Standard

Tusan Fredrik du har verkligen fått med den rätta miljön!

skulle sitta bra med flera bilder av denna typ!

mvh Rodi




bombardier (avregistrerad) besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-19, 16:16   #7
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

Fredrik, vad använder du för program när du skriver var och när bilden är tagen?

/Viktor

VD på NER
http://fire.prohosting.com/ss1624/
vl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-19, 17:00   #8
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Vl:

Jag använder Photoshop och typsnittet är Lucida Console


___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-19, 17:32   #9
rojo75
Member
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 43
Standard

Citat:
quote:Jag är mycket nöjd med min 300D. Efter att tidigare haft kompakta digitalkameror är det en helt annan nivå man kommer upp till tycker jag själv.
Jo, jag misstänker att det är hugget som stucket också om man bara vill komma upp sig något. Är man inte proffs så märker man nog inte av skillnaderna så mycket.

Jag har dock tidigare fotat med vanlig systemkamera, och köpte en billig Minolta Dimage X20 som första digitala kamera för att testa om mitt fotointresse kom åter. Den funkar, men nu börjar jag bli lagom irriterad över att den inte riktigt låter min kreativitet komma till fullt utlopp.

Ska till butik snart och klämma på både 300D och D70. Misstänker att det nog blir detaljer som hur kameran ligger i handen eller färgen på skalet som avgör.

/rojo
rojo75 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-19, 18:38   #10
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Imagine-recourse har nyligen testat kameran, liksom dpreview. http://www.imaging-resource.com/PRODS/D70/D70A8.HTM / www.dpreview.com

Här kan du jämföra bilder mellan D70 och 300 D: http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/CDISPLAY.HTM

D70 har haft problem med att det blir "ränder" på enfärgade ytor. Allvarligt för en kamera i 10 000-kronorsklassen! Kolla här: http://forums.dpreview.com/forums/re...essage=8080951 / http://forums.dpreview.com/forums/re...essage=8090657

Personligen skulle jag välja Canonen, bla. på grund av att Nikon saknar ISO 100-inställning och ovanstående "ränder".


Citat:
quote:
Det där är ju lite som Expressen eller Aftonbladet. Du kommer säkerligen bli nöjd med båda.
- Que? Aftonbladet och Expressen är rent skräp, och inte jämförbara med D70 eller Eos 300 D. [^]

EDIT: kolla här också: http://se.pricerunner.com/forum/viewtopic.php?t=2177

____________________

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
  Svara med citat
Gammal 2004-04-19, 18:52   #11
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Riktigt fin bild Fredrik! Klart man känner fick en hel del rysningar när du skriver marknadsstaden! Det beror nog på vad jag och min kompis upplevde i Lördags då vi åkte moped dit och jag fick bogsera hem honom/hans moped med rep efter soppatorsk![}]

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-19, 21:19   #12
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Tåget i Hörle utgick ifrån Jönköping där man kunde se X53 fortsätta sin färd från Nässjö via just Jönköping till Falköping/Göteborg



___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-19, 22:28   #13
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Snygg bild!
Det har man sett många gånger när man har varit i Jönköping!

M.V.H Tobias
år 2004!
snart blir min tågsida klar, adress kommer senare
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009