Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-02-28, 01:20   #1
Blappe
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 226
Standard Ska det va så här?

01:11:46 AM - Starting Trainz Helper
01:16:40 AM - Insufficient download quota remaining.
01:16:40 AM - Download will exceed you monthly quota.

Hur mycket får man egentligen ladda ner på en månad?

/Blappe
Blappe besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-02-28, 22:32   #2
By Pell
Senior Member
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 253
Standard

Jag har för mig att kvoten ligger på 100Mb. Om man inte har en First Class Ticket, FCT, då finns det ingen gräns. FCT kostar dock pengar... men inte så mkt.

Nos nihil efficere non possumus
By Pell besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-28, 23:44   #3
Blappe
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 226
Standard

Hmmm. 100MB. OK. Wow vad jag e duktig.. [^][^][^]

/Blappe
Blappe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-29, 00:15   #4
rojo75
Member
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 43
Standard

Är det bara jag som tycker att Aurans system med Download Station/Download Helper stinker en aning? Varför ska man betala för att få en någorlunda "normal" hastighet på nedladdningarna?

Visst, systemet är jättebra med klienten som samlar samman dependencies och fixar allt enkelt och lätt. Men det går inte fort. Och Auran är det enda stället där du kan ladda ner custom content med Download Helper. Deras servrar bestämmer hastigheten. Inte lär deras grafiktunga webbsidor hjälpa till att lätta på lasten på deras servrar, direkt.

En lösning är givetvis att lägga upp cdp-filer för nedladdning på andra servrar, som så många gör. Men då faller ju hjälpen från Download Helper.

Varför kan inte custom content distribueras ut till olika servrar, på olika platser? Varför ska flaskhalsen behöva vara en server i Australien?

/rojo
rojo75 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-29, 01:12   #5
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Stinker?? Auran har ställt Download station till användarnas disposition. Du kan ladda upp dina grejor där och låta andra ta del av dom. Det är ingen hemlighet att Auran inte trodde att belastningen på DS är mycket större än vad någon vågade drömma om. Vad gäller nedladdning av SP och liknande så finns det ju alternativa servers.
Det ursprungliga konceptet med obegränsad nerladdning fungerade mycket bra i början men när nu folk börjat ladda ner ALLT så behövs en gräns. Var och hur den gränsen ska sättas beror helt på hur ni alla utnyttjar eller missnyttjar denna gratisservice.

... MYCKET fritt översatt from ett meddelande från Auran ...


Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-29, 23:27   #6
rojo75
Member
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 43
Standard

Det kan jag mycket väl tro, att belastningen har bivit större än de beräknade. Så brukar det ju bli.

Vad jag inte förstår är att de i så fall inte prioriterar en bättre lösning. Eller ska det tolkas som att Auran inte är så intresserade av tredjeparts-tillägg? Konstigt nog trodde jag att det var en mycket viktig del av TRS2004 och tidigare versioner, men jag kan ju ha fel.

Jag är medveten om att det här är kritik som bör riktas till Auran och inte hit, min tanke var bara att få läsa vad andra tyckte i samma fråga.

/rojo
rojo75 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-01, 05:09   #7
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Någonstans måste ju gränsen dras. Jag har lite svårt att förstå att det ska vara ett problem. Jag har hittills inte laddat ner någonting från Auran till TRS2004 (men så finns ju som tur är STW). Och handen på hjärtat, hur mycket saker behöver du?


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-01, 15:23   #8
Blappe
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 226
Standard

Det e ju det man aldrig vet när man bygger. Ibland så står det still i skallen och så börjar jag bläddra så kommer det ett uppslag. Som jag ser det så behövs det kanske inte allt. Men nu finns det där. Och då kan det lika gärna ligga på min HD och jag kanske bygger in det i min rutt. Bättre att variera sina byggen än bygga samma hela tiden.

/Blappe
Blappe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-01, 17:24   #9
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Jo, men vad jag menar är att 100 mb/månad är rätt mycket data och ni lever väl typ 60 år till så varför ha så bråttom med allting? Innan det överhuvudtaget fanns något att ladda ner från Auran lyckades folk i buskarna få till otroligt snygga banor. Det är definitvt inte mångfalden av objekt det beror på om en bana blir snygg eller inte utan hur man placerar dem.

Jag kan iofs hålla med om att det vore enklare att ha allt på sin hårddisk. Fast man kan ju inte ha allt. Jag menar då måste man ju även (analogt med resonemanget) ha alla filmer och alla skivor som spelats in liggandes på sin dator osv, men det går ju inte. Tricket är att låta Auran vara hårddisk och bara hämta det man behöver, när man behöver det.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-01, 21:44   #10
Blappe
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 226
Standard

Kanske sant. Men jag lurade dom genom att tanka ner lite i taget. Så nu har jag fått ner rubbet. Felet var nog att den inte ville ladda ner 1279 objekt på en gång.

/Blappe
Blappe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-02, 20:40   #11
rojo75
Member
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 43
Standard

Hur mycket man behöver är ju avhängigt flera faktorer: hur stora är objekten, hur mycket anser man sig behöva om man bygger själv, och -- framför allt -- vilka objekt finns i rutter som man laddar ner och vill leka med? Det är ju inte spelaren själv som styr det.

/rojo
rojo75 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:02.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009