Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-17, 19:48   #1
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard RRT2 - Hela Sverige

Även om Railroad Tycoon 2 inte direkt kan anses vara en tågsimulator så var det här det bästa stället att skriva det här.

Citat:
Ursprungligen postat av För att citat ger en bättre layout på inlägget

RRT2 är som bekant ett affärsspel och i mitt tycke det bästa i sitt slag. Hon är inte den yngsta damen på balen men hon har ack sin charm ändå. Trots sina 13-14 år är det ett spel som fortfarande har mycket kvar att erbjuda för den som gillar att lägga järnväg och utmanövrera sina konkurrenter i geografin såväl som på börsen... alla gillar ju "hostile take-overs"

Vilket fall som helst är det lätt värt 50 spänn på Steam för de som inte provat.
Nåväl till ämnet.

Efter några års spelande (årtionde?) blir man ju lätt trött på att köra runt boskap i mellanvästern eller ull på Irland och söker något mer hemmavant.
Den utmärkta och välskriptade kartan "Scandinavia" och den förbättrade "Real Scandinavia" finns ju visserligen och simulerar vår ekonomi genom tiderna rätt bra...

Men jag söker bättre geografisk korrekthet och framförallt mer realistisk fördelning av industrier och varor.

Därför är det nu dags att ge sig in i editorn och åtgärda detta

Tanken är helt enkelt att bygga hela Sverige, sätta upp ett scenario som sträcker sig från ca 1870 till början av detta sekel. Med de orter som gör att man kan bygga stora delar av det svenska järnvägsnätet om man vill. (Vissa förenklingar måste göras på grund av spelets ålder och begränsningar i skala på kartan. Man kan exempelvis inte ta två orter som ligger för nära varandra utan man får ta och prioritera lite grann)

Kartan status är för närvarande att Terrängen (baserad på DEM-data) är klar. Alla älvar och större sjöar är ditmålade för hand och texturna funkar hyfsat.

De flesta städer jag tänkt ha med är på plats, men de behöver alla justeras så att rätt typ av industrier och passagerarmängder dyker upp på rätt ställen vid rätt tidpunkter.

Här tar jag gärna emot förslag och kommentarer ifall ni tycker att jag prioriterat fel eller om ni vet något om vad olika orter haft som främsta produkter under de senaste två århundraden.

Här följer en lista på vilka orter som finns med och vad jag hittills kommit fram till för produktion:

Citat:
Ursprungligen postat av Mig själv, igen

Svenska Huvudorter:
(Från Norr till söder)

Kiruna .Järn,kol
Gällivare .Järn,kol
Kalix
Luleå .Stål, hamn
Piteå .Papper, trä
Arvidsjaur .Timmer
Skellefteå .Papper, stål
Storuman .Timmer
Lycksele .Trä, järn
Umeå .Papper, hamn
Vännäs .Trä
Örnsköldsvik .Industri, Vapen
Östersund
Härnösand
Sundsvall .Kemikalier, papper, betong
Hudiksvall .Industri
Ljusdal
Rättvik
Mora
Falun .Järn, Mat
Gävle
Avesta
Ludvika
Uppsala
Karlstad
Örebro .Sprit
Västerås
Uppsala
Strömstad
Stockholm .Kemikalier, hamn, industri, Sprit
Eskilstuna .Vapen
Södertälje .Fordon
Nynäshamn
Trollhättan .Fordon
Skövde .Militär
Norrköping
Linköping
Göteborg .Fordon, hamn
Borås
Jönköping .Industri, vapen
Nässjö
Västervik
Varberg
Hultsfred
Halmstad .Militär
Växjö
Kalmar
Hässleholm
Karlskrona .Militär
Kristanstad
Malmö

Eventuellt
Karlskoga .Vapen, ammunition

Andra orter av Järnvägs-intresse:
(Från norr till söder)

Boden .Militär
Älvsbyn
Hällnäs .Trä
Hoting
Mellansel
Åre
Storlien
Ånge
Hallsberg

Norska orter:
(från norr till söder)
Narvik
Trondheim
Oslo
Jag säger det igen, jag skulle verkligen uppskatta ifall ni kunde kopiera den här listan och komplettera den. Det skulle underlätta den stora uppgiften att "tweaka" alla städer enormt.

Jomen-jo-just-ja, beklagar att korrektheten är mer noggrann på den här sidan Dalälven, men vad gör man

Och nu bilder:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rrt2swe01.jpg (133.6 KB, 171 visningar)
Filtyp: jpg rrt2swe02.jpg (166.2 KB, 171 visningar)
Filtyp: jpg rrt2swe03.jpg (181.2 KB, 171 visningar)
Filtyp: jpg rrt2swe04.jpg (149.9 KB, 171 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne

Senast redigerad av sealpower den 2012-03-18 klockan 01:29.
sealpower besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 19:58   #2
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Trevligt! Men varför inte RRT3?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 20:07   #3
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Trevligt! Men varför inte RRT3?
Mest personliga preferenser som har några underliggande anledningar:

1. Jag finner att den ekonomiska simuleringen i 2:an är klart bättre och djupare än i 3:an

2. Grafiken. Jag tar snygg tidlös 2d över halvdan tidig 3d (som inte funkar något vidare på moderna nvidia kort) varje dag som helst.

3. Man kan spela rrt2 med touchpad. Klart najs på bussen... eller tåget.

Annars är 3:an ett sjukt bra spel det med, ska nog göra samma sak för det när jag får min gamla "rigg" funktionsduglig igen
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 20:14   #4
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Låter ju bra hur som helst, har du någon aning om var man kan få tag på 2:an? Den säljs väl knappast längre...?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 20:49   #5
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Wow! Vilket projekt, grymt som tusan.

Men känner att du missat en ort som - enligt mig - har haft och har en rätt stor betydelse för Sverige och dess järnväg, nämligen Östersund.
Förvisso finns ingen typisk industri i staden med tydlig järnvägsanknytning, men den har ändå haft en viktig funktion, framförallt för att den knyter samman Inlandsbanan och Mittbanan (som går från Sundsvall till Storlien och vidare till Trondheim), två järnvägar som ju hade en väldigt viktig roll under andra världskriget, exempelvis.

Bara en liten tanke
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 21:00   #6
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

@Dson
Aha, självklar miss från min sida, dock bara i listan. Orten ligger där den ska i spelet, den och Åre (Eftersom Åreskutan gick urskilja trots den låga upplösningen på DEM-datan ) Tack för att du påpekar saken dock, ska redigera

@Bönan
som jag skrev 50 riksdaler på Steam
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rrt2swe05.jpg (130.0 KB, 162 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne

Senast redigerad av sealpower den 2012-03-17 klockan 21:06.
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 21:10   #7
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Aha, det missade jag... 50 spän, det var inte farligt. Köpt och klart, då har man något att roa sig med under kvällen!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 22:53   #8
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
@Dson
Aha, självklar miss från min sida, dock bara i listan. Orten ligger där den ska i spelet, den och Åre (Eftersom Åreskutan gick urskilja trots den låga upplösningen på DEM-datan ) Tack för att du påpekar saken dock, ska redigera
Pheew, jag trodde nästan att du dragit igång någon tyst protest mot Jämtland. Höll nästan på att larma JRA (Jämtlands Republikanska Armé) där ett tag
Åre (station) har ju faktiskt också en rätt viktig roll i det svenska järnvägsnätet, men framförallt för turismen i västra Jämtland.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 23:34   #9
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Pheew, jag trodde nästan att du dragit igång någon tyst protest mot Jämtland. Höll nästan på att larma JRA (Jämtlands Republikanska Armé) där ett tag
Åre (station) har ju faktiskt också en rätt viktig roll i det svenska järnvägsnätet, men framförallt för turismen i västra Jämtland.
Åjo, hur gärna man än velat låta bli så måste man ju tänka på vad som är viktigast för järnvägen. I valet mellan tyst protest mot jämtland och att skippa en viktig linje blev valet rätt enkelt. Sen vill man ju helt klart inte ha en massa surjämtar över sig heller

Av liknande anledningar fick man ju avprioritera sin egen hemort till fördel för hålan Hällnäs som tyvärr har högre järnvägshistoriskt värde och ligger alldeles för nära för att klämma in två stationer i spelet.

Ack, vilka offer

Nåväl.
Utbudet av Svenska orter utökat med Storlien
Trondheim sluter sig till Narvik och Oslo som de tillgängliga norska orterna.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-21, 16:58   #10
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Hej, har några kommentarer....

För det första, det gäller alla städer som har "kol" - det finns såvitt jag vet inget kol i Sverige. Kanske man kan ha detta som en import via hamnar istället?

Skellefteå .Papper, stål - finns koppar? bör vara här isf
Östersund - militär
Gävle - mat, hamn, papper
Avesta - stål
Kalmar - hamn, militär

//Mvh Mathias
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-21, 19:49   #11
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Hej, har några kommentarer....

För det första, det gäller alla städer som har "kol" - det finns såvitt jag vet inget kol i Sverige. Kanske man kan ha detta som en import via hamnar istället?

Skellefteå .Papper, stål - finns koppar? bör vara här isf
Östersund - militär
Gävle - mat, hamn, papper
Avesta - stål
Kalmar - hamn, militär

//Mvh Mathias
När det gäller kolet så har du helt rätt, men jag blev tvungen att prioritera då man endast kan ha 4 typer av material processer i hamnarna och det kändes som ett mer logiskt val att i så fall låta kolet vara inhemskt hellre än säg gummi eller olja. Utan kol får ju hela stålindustrin heller ingen mening om man kör på svårighetsgraderna advanced eller expert. Ska dock titta lite extra på det, bra att du påpekar saker och ting.

Koppar, guld eller andra metaller finns ej utan jag låter hela gruvbrytningsindustrin representeras av järn och aluminium
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-26, 00:37   #12
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Wow!
Detta väcker en hel del gamla minnen.
Jag minns när jag köpte Railroad Tycoon (orginalet då) på Stor och Liten i gallerian
i Stockholm 1990 eller däromkring. Jag spelade det natt som dag på min IBM Pc med
"100% original PC speed", 4.77 MHz om jag minns rätt. Fyrfärgers CGA grafik var det med.
Det står fortfarande i bokhyllan här intill mig. Men tillbaka till ämnet.

Jag antar att du valt Falun pga BJ och GDJ. Jag antar också att Borlänge ligger för nära
för att få vara med. Annars så är just Borlänge en stor industriort med Domnarvets järnverk
(SSAB) och Kvarnsvedens pappersbruk.

Svårt val det där. Faluns historiska betydelse mot Borlänges tunga industri. Personligen så
skulle jag nog hellre se Borlänge, men, men ...

Vad gäller kolet så användes väl mycket träkol vid järnframställningen. Bl.a. runt Siljan så fanns
det många kolmilor vars kol skeppades på pråmar till Insjön (där jag bor) för vidare transport
på järnväg till just Borlänge. Så kolet kanske kan representera träkol istället för stenkol(?).

Så ett par förslag:
Mora .Timmer, Flis
Rättvik .Kalk


Lycka till med fortsättningen. Jag kommer att med glädje följa detta projekt.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill

Senast redigerad av MatsH den 2012-03-26 klockan 00:38.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009