Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-01, 23:29   #61
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Du är då ingen vidare frågesportledare . Om man ser några uppdateringar?
Glad i hågen tänkte man räkna upp ett gäng så att du skulle få bekräftat att det syns vad du gör .
När man sen rullar ner lite till så ser man svaren innan man fick chansen att visa sej på styva linan (fick i alla fall bekräftat att man har synen i behåll).
Skämt åsido, vagnen(-arna) blir bara bättre och bättre. Inte för att man är någon expert på området men det var ju en hel vetenskap med detaljer och varianter på vagnarna, inte bara (ursäkta uttrycket) en "fyrkantig trälåda" på hjul .
Man lär sej en hel del som åskådare till sådana projekt också.
Personligen tycker jag att vagnar som den här gör sej bäst med ekerhjul ( stjärneker dessutom fick man lära sej nu) även om dom fanns med "vanliga" hjul, passar liksom ihop med dom här "årsmodellerna" på nått vis.
I vilket fall som helst blir det förbaskat bra det du gör .
Du är väl inte ljusår från mållinjen nu heller va? MVH. Ekan

PS. Ang. Jannes D-lok kan man inte bli annat än imponerad, speciellt som han berättade vilket handarbete som ligger bakom med varenda "planka" t.ex.
Är lite skillnad på det ni gör mot att trixa lite med några färger som en annan håller på med. DS

Senast redigerad av ekankal den 2009-03-01 klockan 23:40.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 19:29   #62
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Neej... Får väll försöka bättra mig:

Finn X antal uppdateringar!

Ang. tiden, så vet jag inte när dom blir klara. Och det går ju inte fortare när ni ska ha massa eltrassel och grejjer! Skämt åsido, faktum är att GDJ:n är nästan klar eftersom den inte ska ha massa utbytbara texturer iumed de svarta hjulen. Det enda som ska fixas är script till dörrarna (måste separera det ifrån texture-scriptet, får se om jag lyckas på egen hand) och de förbaskade rutorna som jag äntligen fick att fungera. Sedan ska STW-koppel fixas också, jag kan bara göra så att den fungerar i TS 2009 än så länge. Har dock testat och alla mesher fungerar i trs 2006. Kan skicka någon blid sedan på hur det ser ut.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-03, 15:23   #63
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Snyggt! Färgen på insidan är dock något blå, ska vara lite ljusare och gulare eller hur man nu ska uttrycka det.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg svar.JPG (65.1 KB, 318 visningar)
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 22:01   #64
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Nu kommer jag och stör ron igen.
Hoppas ni gillar lika mycket som jag, dagliga uppdateringar.


En lång dags hårt arbete. NBJ 125. Tack till Bengan för bilder!


Passade på att rada upp alla rödhjulingar (GDJ:n fick inte vara med) Notera 125:an med stjärnekerhjul och de små vita ränderna på hörnen som säger att vagnen har "internationell godkänd tågbroms".

Som synes på bilderna så har fönster kommit på plats. Dessutom så har innetören "gulats" till.
Ang, fönstren. Enligt min ritning så ska fönsterna sitta där de sitter och jag skulle ju kunna ändra (efter en koll i arkivet så visade det sig att flest hade dom där du påpekade att dom skulle vara) Men det är krångligt och innebär att jag måste trassla med UVW-mappar och det har jag ingen lust med nu. Ni får helt enkelt stå ut!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 17:11   #65
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Har gjort iordning GDJ:n så att den bör funka med STW-koppel och TS2009. Om du MatsS PM:ar mig om hur, var och när du vill ha filerna så kan jag skicka dom till dig så kan du leka runt lite med alla dina lampor och skärmar och testa den.
Skickar även med gmax-filen (ev. i .obj-format om du inte använder/vill använda gmax) om du behöver ändra på points eller liknande.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 00:42   #66
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Går ju med lite krångel att konvertera .gmax-filer till .3ds-format, tror att jag har lagt upp en guide på det för lääääänge sedan här någonstanns.
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-11, 22:03   #67
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Då var det dax igen!
Denna gången har jag, för att inte trötta ut er, gjort två texturer. Båda till G3.


Sj 18148. Gjord efter en leveransbild i Sj Särtryck nr. 637 från 1961. Denna version är lite smutsigare än på bilden.


NBJ 127. Den 3:e av de 4 vagnar som NBVJ kör runt med. Kommer även att göra den 4:e (NBJ 104)

MatsS håller på att testa GDJ:en och han hälsar att det är ett "gediget arbete" som ser "riktigt bra ut".
Denna vagnen lär vara klar inom några veckor till TRS. Sedan kan det ta lite tid att få den att latja ihop med STW koppel-script till TS2009.

Vill påminna om att om det är någon som vill ha en speciell textur så kan jag kanske göra den. Ska nog göra några till Sj-texturer och en till NBJ till Gs:en. Annars har jag inga planerade för några flera privatbanor om ingen efterfrågar just detta.

Sedan är det våran kära elfinka. Har inte börjat modellera på strömmavtagaren än, men jag har en ledig dag imorn så jag kanske hinner pyssla lite med den då. Sedan måste jag studera hur man ska animera den. Hade tänkt mig att den skulle fungera som mina animerade dörrar. Det enda problemet är att MatsS inte kan få det att funka i drivern utan att det leder till problem mellan olika versioner samt för Auran. Nu vet jag ej om jag skall fortsätta på det spåret och man kommer bara kunna ändra den i surveyor eller om jag ska ha den fungerande som en vanlig strömmavtagare, vilket kommer att leda till att den alltid är uppe när en AI-förare kör, och enligt sidan bengan visade så var detta ovanligt, men i gengäld så går den att höja och sänka när man kör i drivern.
Skulle kanske kunna gå att lösa genom att den är uppe bara när man har bägge strömavtagarna uppe och eftersom AI-förarna kör med en uppe (vilket man nästan alltid gör?) På så sätt stör det inte när man kör så länge man inte ha dubbla strömavtagare uppe på sitt ellok. (Vad man nu ska med en elfinka efter ett ellok till )
Men jag är inte säker då jag inte studerat ämnet så jag får återkomma.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 10:19   #68
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Behöver jag säga något?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 12:19   #69
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Ser ut som att det kan bli en "elfinka" ändå. Snyggt . MVH. Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 20:39   #70
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

En dags svärande senare:



Det var sista gången jag gör någon form av fordon där en strömmavtagare inkluderas!
Satt i 4-5 timmar och försökte få in skiten i trainz.
Nu ska jag bara göra texturer + något transformatorliknande innuti sedan kan denna nog betraktas som klar. Animationen funkar. Har kollat lite på hur det går med AI-förare, och jag akn ha hittat en lösning, men det är inte säkert att den fungerar då ingen annan har gjort så. (eller ens tänkt tanken)


Hoppas att alla är nöjda och glada nu när dom får en lite "exotisk" detalj på sin Norrlandsbana. Eller vad säger vi Ekan?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 01:03   #71
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Tummen talar för sej själv. . MVH. Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 14:26   #72
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Mycket stiligt, förutom att isolatorerna ska vara svarta...
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 15:47   #73
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
En dags svärande senare:

Det var sista gången jag gör någon form av fordon där en strömmavtagare inkluderas!
Satt i 4-5 timmar och försökte få in skiten i trainz.
Nu ska jag bara göra texturer + något transformatorliknande innuti sedan kan denna nog betraktas som klar. Animationen funkar. Har kollat lite på hur det går med AI-förare, och jag akn ha hittat en lösning, men det är inte säkert att den fungerar då ingen annan har gjort så. (eller ens tänkt tanken)

Hoppas att alla är nöjda och glada nu när dom får en lite "exotisk" detalj på sin Norrlandsbana. Eller vad säger vi Ekan?
Snyggt jobbat! Förresten, bara en dags svärande? Se det positivt, då har du ju många dagars svärande framför dig.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 16:14   #74
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Ekan och Janne: Tack för kommentarer!

Json: Hmm.. enligt mina ögon och följande bild: http://www.nbjvm.se/sho.php?id=0087 så ser isolatorerna aningen gröngråa ut. Bilden har ganska dålig upplösning, men jag tycker mig inte se att dom är svarta. Kollar man på den andra bilden på samma sida så ser dom inte heller svarta ut. Kan dock hålla med om att dom är lite väl gröna. Själv tror ja don är snyggare som grå/grön än svart. Och om ingen har någon bättre bild på vagnen i fråga så tänker jag nog låta dom vara gröna, men dom ska gråas ned.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 16:47   #75
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Jag har inte hittat några bättre bilder än dina på vagnen i fråga men om jag minns rätt så var den typen av isolatorer vita eller brunsvarta när dom var nya. Slitskenan på strömavtagaren var antingen kol eller koppar och det bestämde smutsens färg (ev med lite hjälp av koppar från kontaktledningen).
Vagnen hos NJvM har ju snyggats upp av de duktiga killarna där men det kan ju vara så att dom inte alltid använt "rätt" färg. Sen om du vill återge vagnen som den ser ut idag så är ju NJvM bilderna rätt.
Sen vet du att kopparsmuts är en ljus grön färg (ärggrön).
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:52.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009