Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-18, 18:21   #1
Fabkuist
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 2
Question Trainz 2006 startar inte på windows 10

Hej! Jag försöker att få mitt Trainz 2006 att fungera på windows 10. Installationen fungerar och launchern kommer upp. Men när jag trycker på start så stängs launchern ner som att spelet ska starta, men inget händer. Har redan provat att ställa in kompabilitet för windowsXP SP3.



Det konstiga är att en gammal version av TRS2006 som jag har på en annan hårddisk fungerar utan problem.. Men då den är registrerad på en annan krypteringsnyckel så verkar den inte fungera med DLS First Class Ticket..

Tack på förhand!
Fabkuist besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-12-19, 22:08   #2
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Nu var det ett tag sedan jag höll på med Trainz... men...

Har du prövat att installera om det? borde inte spela någon roll men man vet ju aldrig?
Det kan även vara ett problem med DirectX.
Om jag minns rätt så var DirectX9 eller DirectX9C den senaste versionen då. (Men jag kan minnas fel, var ett bra tag sedan jag höll på)

Pröva annars att ställa in så att Trainz körs i Open GL och se om det fungerar.

Edit: Efter lite grävande på Aurans forum så hittade jag en tråd om att Trainz 2006 inte funkade med Win 10 men att någon hade hittat en lösning på problemet. Där följande beskrivs som lösningen för att få det att funka:

Citat:
I have problems with both TRS2004 & TRS2006 in windows 10 I cant run either of them in Open GL which means I cant get the TRS2006 content manager to work since it needs Open Gl to work
Does any one know how I can get the Open GL to work in Windows 10?
OK I just managed to fix the problem I found out that when I updated to Windows 10 it had put in a Windows type driver and my graphics card driver was not showing up.
I had to go to go to Nvidia and download a Windows 10 driver for my graphics card.
Once I had installed it and did a restart I could now see the correct driver for my card and the TRS2006 content manager is now working
Länk till tråden:https://forums.auran.com/trainz/show...ing-Windows-10
__________________

Senast redigerad av rely den 2018-12-19 klockan 23:44.
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-21, 19:04   #3
Fabkuist
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 2
Standard

Content manager började fungera. men själva spelet startar fortfarande inte..
Fabkuist besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
auran, trainz, trainz 2006

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009