Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-26, 15:11   #1
TURKÖP
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 10
Standard Tranz 2012med problem

Hej igen har nu fått tranz 2012 och klarat av install i min dator nu börjar problemen 70+ och inte språkkunnig men mycket bestämd att klara av det min 1a viktiga fråga hur får jag tag i önskat lok +önskade vagnar så jag kan börja så vackert att köra ,kanske blir utesluten nu med så dumma frågor <tackar på förhand
TURKÖP besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-09-26, 21:57   #2
Erafjel
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
Standard

Så det blev Trainz till sist?

Det finns lok + vagnar på följande ställen:
1. Sådana som följer med spelet.
2. På DLS (d.v.s. Download Station) för nedladdning.
3. På andra ställen på nätet, för nedladdning.

Om vi börjar med #1:
Det finns färdiga banor (routes) i spelet, men de flesta (alla?) är inte direkt förberedda för att enkelt lägga in andra tågsätt än de som finns på banan från början. Det man får göra är att gå till Sessions för den Route man vill köra och klicka Create Session. Då kommer man in i Surveyor för den banan men utan tåg och kan placera ut det man vill ha. Listan med lok och vagnar finns i menyn för rullande material (den med ett hjul). Välj från listan, klicka på + och klicka sedan på ett spår där du vill ha loket/vagnen. När du är klar, gör Save och sedan kan du välja Quick Drive (knappen till höger om Main menu). Då kommer du in i Driver och kan köra ditt tåg.

Det går också att lägga till tåg till de sessioner som redan finns för en route, men det kan behövas några extra grepp för att kunna köra dem i den sessionen. Det går jag inte in på här.

Vill du titta närmare på vilka lok och vagnar som finns, går du till Railyard efter att du startat Trainz.

Det finns fler sätt att få in lok och vagnar, men det här kanske räcker som en början...

Så till #2:
När du inte hittar det du vill ha bland det som finns med i spelet från början, är första stället att söka på DLS. Då väljer du Content i stället för Start när du dragit igång Trainz. Sedan gäller det att du har ditt användarnamn och lösenord på plats under File->Settings->Internet och ev andra inställningar som behövs för att din nätverksuppkoppling ska fungera. Men om vi antar att det gör det, så är nästa steg att hitta lok och vagnar bland de 224 816 items som finns att välja bland. Till vänster på Content Manager-fönstret har du en panel som heter Search. Där klickar du på knappen med + och väljer sedan Category i rutan där det står Name, sedan i rutan till höger om den väljer du Locomotives, Rolling Stock eller Train Vehicles (nej, jag vet inte exakt vad skillnaden är ). I stora fönstret får du då alla lok etc. Söker du efter något som du vet heter något speciellt, t.ex. "Rc6", så skriver du in det i den lite bredare sökrutan i Search-panelen. När du hittat något du gillar, högerklickar du på det och väljer Download. Det laddas nu ner om allt är på plats vad gäller Internet-inställningar och när det är klart så är det förhoppningsvis inte något rött !-tecken eller orange pusselbit på det, för då är det något kajko som det leder för långt att reda ut här hur man ska fixa (ett gult !-tecken är ok). Nästa gång du startar Trainz, så finns loket/vagnen i listan i Surveyor.

Och så #3:
Allt som finns till Trainz finns inte på DLS. Det finns också fristående leverantörer, t.ex. i forumet här. Då är det i allmänhet en eller flera CDP-filer som ska laddas ner. När du laddat ner dem till datorn är det bara att lyfta in dem i Content Manager-fönstret så installeras de och finns i Surveyor-listan.

Ja - puh! Hoppas det var något sånt här du var ute efter!
Erafjel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-26, 23:17   #3
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej
puh, är det minsta man kan säga, jag fick spelet i dag och vet sjutton inte om jag vågar lägga in det, det verkar väldigt krångligt

Jag har ju nätt och jämt lyckats att hitta mina gamla rutter till RW och få in dom i det spelet, puh...., det var svettigt
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-26, 23:37   #4
Erafjel
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
Standard

Det är så klart några steg men det ser krångligare ut i text än vad det gör på skärmen. En instruktionsfilm på Youtube hade varit tydligare, men jag har inte den ambitionsnivån på min pedagogik...
Erafjel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009