Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-11, 09:05   #1
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard SL Tunnelbana

Hej! Om ni har läst min tråd "problem med ruttbygge" så vet ni att jag bygger Stockholms Tunnelbana. För närvarande har jag byggt från Farsta Strand till Ropsten, Skarpnäck till Gullmarsplan och Gullmarsplan till Isstadion(Denna linje är under arbete). Jag planerar att när det är klart ha byggt alla linjer. Jag har använt en modifierad version av Trollhättanruttens ref-fil, så jag har väl inte rättighetar att ladda upp rutten till någon webbsida. Jag skulle vara glad om någon kunde tala om någon sida där jag kan få tag på bra tunnelbaneobjekt(texturer, stationer och signaler). Jag skulle också bli glad om någon ville lägga upp en karta över tunnelbanenätet med markerat vilka delar som är under och över jord.
Bifogade bilder
 
bönan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 09:34   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Du kan få mycket bra hjälpmedel och det är Enirokartan. Du kan se om spåren är ovan jord och vilka stationer är också ovan jord. Visst kan du få av min ruttens objekt. Alla objekten är inte mina.
Kolla stationernas namn enligt SL kartan http://sl.se/ficktid/karta%2Fsommar/Tub.pdf
Lycka till!

Senast redigerad av Totte den 2008-08-11 klockan 09:44.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 10:52   #3
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Tack så mycket för tipsen och objekten. Här kommer en bild från streckan mellan Enskede Gård och Isstadion. Jag eftersträvar inte enorm realism i detaljerna, utan jag sätter grafiken främst. Spår och stationer ligger dock ganska så realistiskt.
Bifogade bilder
 
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 12:38   #4
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Trevligt! Riktigt kul att du bygger Sthlms tunnelbana till MSTS Jag hoppas du kommer bygga iaf en linje som man kan få köra på

Sen får vi hoppas att någon bra modulbyggare kan bygga C6 osv lite snyggare än vad Banbyggarna har just nu. Och kanske en C20?

Keep up the good work
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-12, 09:56   #5
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Här är en bild på en kanske lite fantasifull "brokonstruktion". En motorväg korsar tunnelbanespåret(det gör det på riktigt också) Motorvägen går på en bro över spåret. Sedan ska en liten väg passera motorvägen alldeles brevid spåret(också verkligt). Jag gissar att den lilla vägen går i en tunnel under motorvägens vägbank. Det visade sig svårt att bygga. Så jag byggde istället en till bro ÖVER motorvägsbron! Det ser faktiskt inte så konstigt ut alls. Som jag tidigare har sagt, så är meningen med rutten inte att den ska vara otroligt verklig ut, utan att det ska se bra ut i rent grafisk mening, vilket denna brokonstruktion enligt mig bidrar till.
Bifogade bilder
 
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-12, 10:03   #6
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Sedan kommer en bild på stationen i Sockenplan. Perrongerna är ganska enkla och sakar detaljer, men så snart jag får tag på riktiga tunnelbanestationer kommer de att ersättas. Signaler önskas också. Sedan skulle jag villja ha tips om hur man bygger växlar inne i en tunnel. Det är nödvändigt för denna rutt. Och slutligen, går det att få en elskena vid spåret? Helst utan att behöva placera ut dem en och en som "objekt". Vid tips om dessa objekt(och andra ni tycker kan behövas, så godkänner jag alla tips om webbsidor UTOM train-sim.com och uktrainsim.???
Bifogade bilder
 
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-12, 11:29   #7
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Hur långa är perrongerna du har nu? Dom ser väldigt långa ut i jämnförelse med tåget IRL är ju tågen 8v (C20 9v) och dom går precis in på dom flesta stationer. Annars får man väl köra med längre tåg Sen ser det riktigt bra ut i miljön. Kommer du sätta upp skyltar mittemot perrongen där det står stationsnamn? Vore toppen
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 01:28   #8
Sigma
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 170
Standard

Trevligt rutt projekt det här .

Undrar om inte tåget är lite för liten, istället för plattformana.
__________________
Sigma besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 02:11   #9
Julian
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 733
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L
Hur långa är perrongerna du har nu? Dom ser väldigt långa ut i jämnförelse med tåget IRL är ju tågen 8v (C20 9v) och dom går precis in på dom flesta stationer. Annars får man väl köra med längre tåg Sen ser det riktigt bra ut i miljön. Kommer du sätta upp skyltar mittemot perrongen där det står stationsnamn? Vore toppen
Antagligen eftersom han skrev att han skulle ersätta dom nuvarande perrongerna med riktiga t-banestationer.
Julian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 08:50   #10
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Perrongerna är 200 meter, men som jag sagt ska de ersättas med riktiga t-banestationer. Tågen på bilderna är visserligen bara 6 vagnar(jag har en consist med 8 st också, men tror inte att jag använt den på bilderna) ven perrongerna är ändå för långa. Däremot till de underjordiska stationerna har jag använt en speciellt tunnellbanestation.
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 10:52   #11
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Här kommer en till bild, från Isstadion. Den här delen av linjen är komplett så när som på riktiga stationer och signaler.
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 10:54   #12
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Hoppsan, jag glömde bilden! Men här kommer den!
Bifogade bilder
 
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 11:41   #13
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Va fort du bygger!
På tal om signaler, placera inte dem ännu förrän du har lagt spåren och vägar hela rutten. Det kan strula till.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 11:43   #14
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Ok, tack för tippset! Om du tycker att jag bygger fort, så brukar jag i allmänhet bygga streckan mellan två stationer per dag, så länge de är över jord, alltså. De underjordiska går ju ännu fortare att bygga.
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 13:03   #15
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan
Ok, tack för tippset! Om du tycker att jag bygger fort, så brukar jag i allmänhet bygga streckan mellan två stationer per dag, så länge de är över jord, alltså. De underjordiska går ju ännu fortare att bygga.
Ja, under gjorden är det ju bara en tunnel som ska byggas, så det behöver inte ta lång tid Det är nockebybanan du andvände som "C20"? Funkar ju

Julian:

Det är inte säkert att stationsnamnen står med bara för att stationerna e riktiga
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009