Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-17, 21:49   #16
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Uj, TRS2006 vara kinkig!

Alla STW's nya spår får man detta felet på, sista raden gör att spåret blir markerat som felaktigt.
Det tråkiga är att då får man upp en varning varje gång man laddar kartan med spåren på.

Kod:
Warning: Compulsory tag 'carrate' was missing and has been set to default. 
Warning: Compulsory tag 'casts_shadows' was missing and has been set to default. 
Warning: Compulsory tag 'endlength' was missing and has been set to default. 
Warning: Compulsory tag 'grounded' was missing and has been set to default. 
Warning: Compulsory tag 'isroad' was missing and has been set to default. 
Warning: Compulsory tag 'repeats' was missing and has been set to default. 
Warning: Compulsory tag 'rgb' was missing and has been set to default. 
Warning: Compulsory tag 'shadows' was missing and has been set to default. 
Warning: Compulsory tag 'upright' was missing and has been set to default. 
Warning: Compulsory tag 'visible-on-minimap' was missing and has been set to default. 
Error: The tag 'icon3' is not permitted within this container. (Container type 'track')
Tar man bort icon raden så försvinner felet men det är ju en jäkla massa filer att ändra.
Frågan är om man någonsin hinner bygga nån rutt
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-17, 22:39   #17
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

hm icon raden var då inga problem i TRS2004 och ser inte varför den skulle vara ogiltig i TRS2006 (som jag inte har).

kul att se dig igen Mats/emges
skicka ett pm till Fredrik så du kommer in på STW forumet.

/Tomas som just kommit hem efter en GC tur till Nässjö
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-17, 22:58   #18
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Hmmm.
Börjar undra, om jag gjorde fel som beställde Trainz2006. Då det verkar vara en massa strul, så här i början.

Kanske gjorde jag rätt i, att beställa den så sent som igår.

Kan ju bara hålla tummarna, att ni har löst dom flesta problemen tills den dyker upp i min brevlåda. Tar väl 1½ till 2 veckor innan den dyker upp hos mig.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-17, 22:59   #19
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas
hm icon raden var då inga problem i TRS2004 och ser inte varför den skulle vara ogiltig i TRS2006 (som jag inte har).
Nej, det begriper inte jag heller

Hoppas ni inte ser detta som kritik mot er, jag bara försöker hjälpa till. Är ju omöjligt att veta sånt här innan.

Ett ännu galnare fel som ofta dyker upp är om någon glömt att ta bort en extra fil, tex en textur som inte används. Då flaggas objektet direkt som broken tills man raderat extrafilerna! Och TRS klagar varje gång man öppnar en karta med det objektet...

Bra är dock att man enkelt kan lista vilket objekt på en karta det är som orsakar felet.

Jag kommer nog att "reparera" efterhand som man använder sakerna istället för annars blir det hur mycket som helst.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-17, 23:25   #20
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

klart vi inte ser det som kritik, bara bra du belyser vad du hittar. Samma sak upprepar sig för varje ny Trainz version... auran gör det striktare och striktare med hur configar och foldrar ska se ut och det orsakar alltid en massa problem, men man får nog ut ett stabilare trainz i slutändan ändå. Men det man hoppas på är ju att auran lär sig inför RSP och även de som gör saker till trainz att följa CCG till punkt och pricka, det slarvas nått otroligt när det gäller configar m.m. vilket ju inte är Aurans fel.

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-18, 14:26   #21
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Det vore bra om vi även i fortsättningen kunde samla ev. fel i denna tråd för då blir det betydligt enklare att skriva ett dokument som beskriver hur man åtgärdar de ev. fel som kan uppstå.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-19, 12:47   #22
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Märkte ett fel på mitt eget material med nu.

Tydligen har man ändrat på något när det gäller infogning av en mesh i en annan eller så har jag gjort fel från början.

Den lilla safblandaren på nån av mina kranar visas bara som animationen, själva meshen laddas inte. Coronan lyser dessutom mycket svagare än i 2004. Ingen aning varför så man får väl se om CCG dyker upp nån gång.

Jag har infogat den typ såhär:
Kod:
	saftbl-0 {
		mesh					"saftbl_anim/saftbl_anim.im"
		att					"a.saftbl0"
		att-parent				"default"
		anim					"saftbl_anim/anim.kin"
		auto-create				1
		animation-loop-speed			1
		effects {
			cor0 {
				kind			"corona"
				att			"a.corona0"
				directional 		1
			}
		}
	}
Kin-filen laddas alltså och coronan snurrar runt men im-filen syns inte. CMP visar inga fel heller.

Ingen större förlust iofs
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-24, 01:09   #23
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Ett fel på texturen på tom-sa's korsningar. Bara på dem med trafikljus.

Felmeddelandet CMP ger:

Kod:
Warning: Texture 'asphalt_1_8m_sidewalkboth_t_zebra/swe_road_mod1_fodgænger.texture' is missing or could not be loaded for mesh 'content 4bckk6kn1037/Asphalt_1_8m_sidewalkboth_t_zebra/Asphalt_1_8m_sidewalkboth_t_zebra.im'.  Make sure the file is present in the working directory.
Warning: Texture 'asphalt_1_8m_sidewalkboth_t_zebra/swe_road_mod1_fodgænger.texture' is missing or could not be loaded for mesh 'content 4bckk6kn1037\Asphalt_1_8m_sidewalkboth_t_zebra\Asphalt_1_8m_sidewalkboth_t_zebra.im'.  Make sure the file is present in the working directory.
Error: The tag 'as-is"' is not permitted within this container. (Container type 'mocrossing')
Error: Unable to load animation file 'content 4bckk6kn1037/Asphalt_1_8m_sidewalkboth_t_zebra/anim.kin' (no resource).
Error: Unable to load animation file 'content 4bckk6kn1037\Asphalt_1_8m_sidewalkboth_t_zebra\anim.kin' (no resource).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_066_resize.jpg (67.5 KB, 593 visningar)
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-24, 11:40   #24
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

hm de där felen du posta i denna tråden om spåren, enlength, repeats m.m. skulle kunna orsaka problem om de har fel värden. Om någon luskar ut vilka tags som krävs och vad de betyder skulle jag kunna uppdatera mina configar och släppa ny version (om det löser problemet).

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 12:16   #25
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Har hittat en sak till tror jag.

Den dynamiska hastighetstavlan till växlar, skall man inte ha en inställning för vilken växel den skall "titta på"?

Jag får endast 3 val i html-rutan:
- Växeltyp
- Hastighet 1
- Hastighet 2

När jag placerat ut en sådan och lägger om någon växel på banan så får man ett skriptfel, se nedan.
Har provat att döpa växlar osv men kan ändå inte få något val.

- Angående spåren: Någon som vet om uncached_alphas 1 kan påverka prestandan negativt så man får det ryck jag upplever vid laddning av en ny spårbit efter nästa splinepunkt?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_157.jpg (66.4 KB, 574 visningar)
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 13:12   #26
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

döp dynamic speedboarden till "junction [01]" precis som med mina detaljerade växlar. Du ska bara få tre val i html rutan, den första för att kunna avgöra växelns läge i scriptet, nästa är hastigheten för rakspåret, och sist hastigheten för om växeln är omlagd.

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 14:10   #27
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas
döp dynamic speedboarden till "junction [01]" precis som med mina detaljerade växlar. Du ska bara få tre val i html rutan, den första för att kunna avgöra växelns läge i scriptet, nästa är hastigheten för rakspåret, och sist hastigheten för om växeln är omlagd.

/Tomas
EDIT: Vänta,... Fan vad korkad man är då.. Du skriver klart och tydligt döp SPEEDBOARDEN.... Jag har bara hållt på och döpt växelväljaren... NU fattar jag... Återkommer i detta ärende...

5 min senare... Japp nu funkade det! Gonatt yxskaft... När du läst detta så kan vi radera dessa 3 inlägg...
__________________
/MVH Patrik

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-10-01 klockan 14:33.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 18:26   #28
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Unhappy

Efter att lagt in allt materal i 2006 kunde jag köra utan spår nu när jag har tagit bort ikonraden i dom 5 spårtyper jag använt har spåren kommit tillbaks i surveyor men när jag skall köra slocknar hela spelet med felmedelande???
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 20:17   #29
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Standard

Har gått igenom en del material och rättat fel. Det vanliga tycks vara att beskrivningstexter och liknande som inte är inom " " tecken läses av spelet och då blir det fel. Till vänster i configen skall alltså bara sånt som har med objektet att göra stå. Även har jag upptäkt att Light 1 inte får förekomma i groundtexture dok. (Nu har f-n själv kommit igång)
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 18:23   #30
hauguth
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 216
Standard

[quote=Deskgrunt]Kan någon ur STW verifiera vad jag skriver nedan så jag inte lurar någon?

- För SJ class Du så visas kuid:36713:50022 som missing dependency. Detta verkar dock bara vara ett fel i kuid tabellen eftersom den inte används någonstans. Så man kan ta bort följande rad i dess config:

Kod:
	0						<kuid:36713:50022>
Jag har strul med mitt Du. Får ju upp missing depenedies...När jag laddar loket i surveyor så finns där inga strömavtagare på loket.. Är ju helt ute och cyklar eller är det nå´t som fattas?

mvh
__________________
M Hauguth
hauguth besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009