Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-11, 01:28   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Vad är felet då AI förare ignorerar order.

Hej!
Bensland har en 2-spårs linje mellan Benstad och Karlsköping. Banan är 31 km lång och har 9 stationer mellan de båda städerna. Varje station kan passeras utan stopp med största tillåtna hastighet, 130 km/tim. Det går en snabbtågsförbindelse nonstop mellan städerna där.
Stickspåren in till stationerna går på ömse sida om snabbspåren. Där kan tågen göra ett stopp för att släppa på/av passagerare och invänta eventuell passage av något snabbtåg.

Så här är körinstruktionerna uppbyggt.
Tåg in till stationerna stoppas med hjälp av "Trackmark". Vid änden av plattformen finns alltså en Trackmark som kan heta exempelvis "Hus Tr1 Up Abg", som betyder Hunsala Spår 1 upp mot Anneberg. På motsatt sida stationen finns "Hus Tr4 Dn Kkg", som betyder Hunsala Spår 4 ned mot Karlsköping. De båda spåren emellan har en trackmark som säger "Hus passing up" respektive "Hus passing dn". Dessa är för att tala om för föraren att passera Hunsala på snabbspår 2 respektive 3, upp eller ned beroende på placering.
Dessa är egentligen inte nödvändiga för tågen kör ändå bara förbi utan dessa trackmarks, om inte föraren fått annan instruktion. Men de finns där, bara utifall.

Nu till problemet.

Ett IC-tåg med stopp vid varje station ska köra från Karlsköping upp mot Benstad. Första station blir Hunsala. Jag programmerar en lång serie körinstruktioner:
Drive to Trackmark Hus Tr1 up Abg, Wait for 1 minute, Drive to Trackmark Abg Tr1 up Sbo, Wait for 1 minute, Drive to Trackmark..... och så vidare.

Systemet fungerar utmärkt överallt, utom just på den här platsen: Plattform 1 vid Hunsala.
Titta på filmen och fundera, varför stannar inte tåget?

1. Föraren borde sakta in för 40 vid infarten långt tidigare. Växeln är omlagd så AI borde känna av att hastigheten är 40 där framme.?!
2. Föraren borde stanna vid Trackmarken, men hastigheten är på tok för hög så han kör förbi !!
3. Föraren borde ha saktat in för stopp vid rödsignal före utfartsväxeln !!
Men allt detta bryter föraren emot.

Tacksam för tips och råd. Ni kanske ser något som jag inte ser.
Klicka för länk till filmen.

Jag låter länken (som går till min OneDrive) ligga kvar tills problemet är löst. Sedan tas filmen bort.

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2019-02-12, 13:10   #2
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 289
Standard

När jag skall styra in tåg på sidospår, så ställer jag semaforen på 2 eller 3 vingar
med definierad hastighet "Kör 40".
Går det inte att göra så på dina ljus signaler?

Det verkar som att ditt tåg har observerat TM markeringen men stannar långt efter markeringen.
Varför inte flytta TM markeringen en bra bit bakåt, så kanske tåget stannar på rätt ställe?
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 01:57   #3
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack för tips. Tyvärr fungerar inte det.
Provat:
Flyttat 40-skylten till framför infartsväxeln. Tåget saktar in, men det gör snabbtågen också, vilket inte var tanken. De ska kunna köra förbi i 130.

Satte ut 70-skylt en bit före station. Tåget saktar in men farten var inte nere i 40 vid infarten. Kanske avståndet var för kort.

Bytte 70 till en 90-skylt som sattes ut ännu längre bort. Tåget saktar in och når nästan 40 vid infartsväxeln. Det räckte i alla fall för att tåget ska hinna stanna vid TM. Så detta får bli en nödlösning till jag finner ut hur snabbtågen ska få tillstånd till 130 och inte 90.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Step1.jpg (138.1 KB, 80 visningar)
Filtyp: jpg Step2.jpg (142.0 KB, 78 visningar)
Filtyp: jpg Step3.jpg (141.5 KB, 79 visningar)
Filtyp: jpg Step4.jpg (144.8 KB, 79 visningar)
Filtyp: jpg Flygvy.jpg (82.5 KB, 78 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 03:45   #4
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 289
Standard

Flyttade du Trackmark:et till strax efter 40-signalen? Trodde detta skulle fungera!
Tåget borde ha stannat en bit efter att ha passerat Trackmark:et.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-14, 07:59   #5
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Att flytta Trackmark till början av plattformen är ingen bra lösning. Det som gör mig galen är att detta system fungerar på alla andra stationer. Men inte här på Hunsala spår 1. Tåg från motsatt håll (Benstad-Karlsköping) stannar på Trackmark "Hus Tr4 dn Kkg". Alltså på spår 4, nedspåret, utan problem.

Nackdelen med att använda Trackmarks är att det inte fungerar med "load/unload", så passagerarna blir stående där :-(

Alternativet är att använda "Station Basic". Men fungerar inte i TRS19?. Finns det någon som har tips om någon typ osynlig plattform som fungerar?
Det börjar bli mycket folk på perrongen...

Exemplet nedan är från Bule Station.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bule station.jpg (154.2 KB, 62 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2019-02-14 klockan 08:02.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 20:03   #6
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Nu har jag lagt in ett tillfälligt spår - bara för att testa - och det fungerar problemfritt. Se film på Youtube: https://youtu.be/I9As7FREkUw
Så - jag ska radera "huvudspåret" och flytta in "testspåret" och hoppas det blir problemfritt sedan.
Vet fortfarande inte var felet ligger. Misstänker kanske att någon spårbit är i "fel" riktning? Har dragit hela testspåret i samma riktning från start till slut. Då fungerar det.

Filmen i början av tråden, som ligger på min Onedrive, kommer härmed att raderas. (behöver diskutrymme).

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 22:42   #7
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Updatering. Hittat "felet".

Efter mycket testande så har jag funnit "felet".
Det är för kort avstånd mellan infartssignalen och föregående signal (555 meter). Så jag tog bort den. Tog också bort försignalen som stod cirka 800 meter före stationen. Då blir avståndet stort nog för föraren att sakta in från nära 90 km/tim till 40 vid infarten. Detta är inte som det ska vara, men tydligen en nödlösning för just den här stationen.
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2019-02-15 klockan 22:54.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009