Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-14, 12:36   #16
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Hmm, gör jag något fel? :/ Har precis insett att min DEM-bana blev ca. 2 mil för kort! Och då är den bara 6 mil lång, totalt. Upptäckte detta när jag lagt ut Bengans små kartbitar längs hela banan. Kurvorna kom verkligen inte på dem ställen som jag märkt ut! Lite trist att det inte funka, men får väl försöka igen, och se om det blir bättre - men det tar vi senare, nu är jag upptagen med annat i en vecka framöver, vi ses om en vecka!

Är DEM-banan gjord i TRS 2010 är det obegripligt. Är den gjord i 2012 är det begripligt. Vilken version gäller?

Jag har för några dagar sedan tagit ner Dalslands Järnväg från Radio Mobile. Versionen 2010 så nära perfekt man kan komma, 2012 pannkaka. Har mätt 2010-banan med Google Earth och Trainz mätverktyg. Har nöjt mig med tre av fyra kartblad. Resultatet, Google inom parentes, utgångspunkt Melleruds station:

Dals Rostock centrum 6.400 meter (6.384), Bäckefors 21.655 (21.445), Dals Ed 38.932 (38.864).

Samma bana i 2012 kan bara redovisas i två bilder. Första bilden visar banan nedzoomad till högsta arbetsläge - man kan alltså inte komma närmare banan. Försöker man blir resultatet som andra bilden. Gridrutorna blir då 10 X 10 meter!

Min stora misstänksamhet mot 2012 och därmed TANE stärks ytterligare.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild 1.jpg (150.2 KB, 271 visningar)
Filtyp: jpg Bild 2.jpg (207.6 KB, 270 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-15, 01:04   #17
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Måste faktiskt göra dig besviken nisse, för banan är gjord i tian, det är de enda Trainz jag använder i dagsläget men kan de möjligen bero på avståndet, för har ett minne av att jag skrev in 700x700. (eller om det mäts i 70x70 pixlar (????) )

//jocke i Malmköping!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-15, 11:59   #18
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Skicka mig din epostadress, så ska vi se vad jag kan göra: nils.blid@bahnhof.se

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-16, 12:10   #19
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Stämmer DEM?

Hur pass bra är DEM egentligen?

Bygger just nu DEM-banan DJ-DVVJ. Den består av två DEM-banor som lagts ihop till en 88,9 kilometer lång bana med tolv stationer. Märkligt nog skiljer endast 100 meter de två
banorna.

Avstånden mellan stationerna beror på hur noggrann byggaren är. DJ-delen (Dalslands järnväg) är 400 meter för lång, DVVJ (Dal Västra Värmlands Järnväg) 490 meter för lång. DVVJ-delen kompliceras av att Dalslands kanal ingår med vatten och slussarmed exakta höjder.

Dalsland är starkt kuperat och präglas av berg, dalar och sjöar med korta avstånd emellan. Motsvarande terräng är mycket ovanlig i Sverige. Förutsättningen för banbygget ä högsta möjliga grad av realism. Banorna är därför späckade med lutningstavlor, flera med helt realistiska värden.

Det intressantaste för DEM är självklart höjdsiffrorna. Jag har tittat på banornas snittvärden med utgångspunkt från stationerna.

DVVJ slår i snitt på 0,4 meter. Stationerna slår lite hur som helst; som mest 4,7 meter, som minst 0,1 meter.

DJ slår på 0,1 meter som mest 3,1 meter, som minst 1,0 meter. Stationerna max. 3,1 meter, min. 1,0 meter.

Sammanfattning: Helt godkänt för DEM och därmed för Radio Mobile vars program tar ner höjden.


Det mest märkliga redovisar jag i bilderna här under. Kort bakgrund: DJ byggdes i slutet av 1800-talet. Vid byn och den kommande stationen Dals Rostock låg en populär brunns- och kuranstalt. DJ beslöt att lägga en hållplats nära den parallella vägen. Dock var lutningen mellan järnväg och väg i häftigaste laget. De inblandade parterna kunde inte enas om en trappa - brunnsgästerna fick rutscha nedför branten.

Den här branten upptäckte Radio Mobile. Av gridlinjerna att döma uppgick branten till cirka 30-40 grader. Höjdskillnaden 5,48 meter! Observera luftledningsstolpen. En station ersatte så småningom rutschbanan.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Branten.jpg (242.7 KB, 206 visningar)
Filtyp: jpg Gridlinjer.jpg (221.9 KB, 204 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 16:46   #20
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard NY DEM-MANUAL 2018 ersätter tidigare från 2010

Under våren har Nils Blid och jag samarbetat och tittat över den gamla manualen från år 2010 om hur man använder sig av Radio Mobile och HOG för att använda DEM-kartor till Trainz och TANE.

Manualen beskriver hur man hämtar hem och installerar de programvaror som behövs (klickbara länkar i dokumentet) samt hur man använder sig av dessa. Den finns nedtill som en PDF-fil i något lågupplöst version. Om ni upplever den svårläst kan den hämtas hem från min (Benkegbg) OneDrive. Länken till DEM-Manual_2018. Notera, länken är tillfällig och kan vara ur funktion längre fram i tiden.

Vi hoppas att ni får nytta och glädje av manualen. Om ni har frågor ska vi försöka besvara dessa så gott det går.


Hälsningar
Bifogade filer
Filtyp: pdf DEM-Manual_2018_LågFil.pdf (2.37 MB, 40 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009