Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-02, 19:56   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Rundgång? Hur används industrier?

Hej!
Har det någon betydelse från vilket håll man kör till en industri? Jag har upptäckt att man måste/kan bara köra in från ett håll för att hämta/lasta av en produkt. Det betyder att när uppdraget är klart så backar (!) tåget ut för att köra tillbaka och hämta/lasta på nytt.
Därför behöver jag antingen
1. ha ett långt sidospår (längd som hela tåget) där loket kan köra om tågsättet (använda "run around"), eller
2. ha en loop så att tåget fortsätter och kör runt anläggningen.

Vid det senare så har jag fått problem. Det uppstår tydligen någon sorts "rundgång" så att växlarna slår om hela tiden från klart till stopp. Se denna lilla film (cirka 4 minuter) som jag sparat i min OneDrive:
https://1drv.ms/v/s!Aq6bO1cdvMlwgmESpmP7WbVLad88


Jag provade att sära på växlarna vid stationen (i början på filmen) så de inte låg alldeles för nära. Men det hjälpte inte.

Växlarna i slingan slår om från klart till stopp och loket kör ett ryck fram när det är klart. Pågår så tills det första stoppet passeras och då fortsätter tåget in i slingan.

Är det någon som har tips och råd?
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2019-02-03, 09:39   #2
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Standard

På sidan 9 i Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz står:
Kopplade växlar skall betecknas a,b..med början från det håll udda tåg kommer.Tåg med udda nummer möter då alltid motväxel a och jämna tåg möter alltid motväxel b.
Jag har märkt att i drive läggs båda växlar om samtidigt. Testa i drive med att klicka på ena växeln och se hur båda läggs om. Detta måste göra körvägen för tåget mycket snabbare och säkrare. Se foto och filmklipp.

https://www.youtube.com/watch?v=65nh...ature=youtu.be
Bifogade bilder
Filtyp: jpg vx.JPG (164.7 KB, 106 visningar)
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-03, 20:06   #3
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack för informationen. Då är "mitt" växelsystem i Bensland nästan som i verkligheten, men ändå inte. Jag har växelnummer enligt upp-ned-principen, men sedan är det med tillägg a och b på motsatta sidan. I en "handbok" som jag skriver till banan står det förklarat.
Hur som helst.

Jag har haft Trainz i massor av år, men inte varit särskilt aktiv med att köra tåg. Nu, först, så har jag upptäckt att jag inte har gjort på rätt sätt när det gäller signaler och växlar!! Jag tror att det måste finnas en signal vid alla växlar?

Så när jag satte in osynliga signaler vid de manuella växelkloten och på stickspåren så fungerar det för AI-föraren. Tidigare har jag inte satt in några signaler där, för jag trodde att det inte behövdes.

Antog att en oelektrifierad bangård exempelvis, var utan kontaktledningar, utan motoriserade växlar och då således ingen el, och inga elektriska signaler heller... Men där har jag tydligen gjort ett fel. Man måste ha signaler för att Trainz ska fungera och då får det bli osynliga signaler i det här fallet.

Så, problemet är löst. Osynliga signaler var medicinen.

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 15:25   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Tack för informationen. Då är "mitt" växelsystem i Bensland nästan som i verkligheten, men ändå inte. Jag har växelnummer enligt upp-ned-principen, men sedan är det med tillägg a och b på motsatta sidan. I en "handbok" som jag skriver till banan står det förklarat.
Hur som helst.

Jag har haft Trainz i massor av år, men inte varit särskilt aktiv med att köra tåg. Nu, först, så har jag upptäckt att jag inte har gjort på rätt sätt när det gäller signaler och växlar!! Jag tror att det måste finnas en signal vid alla växlar?

Så när jag satte in osynliga signaler vid de manuella växelkloten och på stickspåren så fungerar det för AI-föraren. Tidigare har jag inte satt in några signaler där, för jag trodde att det inte behövdes.

Antog att en oelektrifierad bangård exempelvis, var utan kontaktledningar, utan motoriserade växlar och då således ingen el, och inga elektriska signaler heller... Men där har jag tydligen gjort ett fel. Man måste ha signaler för att Trainz ska fungera och då får det bli osynliga signaler i det här fallet.

Så, problemet är löst. Osynliga signaler var medicinen.

Hälsningar
Hej Kanada (Benkegbg)

När ett tåg får stopp framför en signal alternativ växel och rycker beror det oftast på att AI-systemet låst fast tågvägen. Leta rätt på den blockerade växeln genom att klicka med ?-tecknat på växeln. Lägg om den blockerade växeln manuellt.

Vidare; vad är det för slags osynliga signaler du använder?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 19:38   #5
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Ja, det var en växel (utan signal) som inte ville slå om till grönt och stå still. Efter att ha satt in osynliga signaler så fungerade systemet. Det är "Invisible signal" nedladdad från DLS <kuid2:45324:24010:5>.

Den är så osynlig att man inte kan se vilket sken signalen har. Det är inte bra. Men huvudsaken är att det fungerar.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Invisible signal.jpg (226.2 KB, 67 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 12:17   #6
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Standard

Har du testat med "Track Direction Marker" som bar bara tillåter en en körväg med AI som förare.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg v1.JPG (162.6 KB, 53 visningar)
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 01:04   #7
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack för visat intresse. Problemet är nu löst. Att använda Direction markers är också en utväg, förutom signalsystemet.
Länken till filmen i början av tråden är nu borttagen (behöver utrymmet).
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009