Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-01, 15:57   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard Trs2019

Har inväntat med att skaffa TRS2019, då jag har varit lite besviken på Tane. Så nu när TRS2019 är släppt, så kan man väl nästan glömma att Tane blir fullständigt och helt felfri med nya uppdateringar.

Hur är det med DVD/USB versionen. Är den släppt? Hittar den inte hos N3V och vad jag förstår, så skulle dom ha kommit i mitten utav januari.

2. Physical Orders (DVD/USB) - coming mid-Jan 2019 (2. Fysiska beställningar (DVD / USB) - Komma i mitten av januari 2019).

Nu är vi inne i februari.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2019-04-27, 11:57   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Build 100240 26/4 -19

Denna uppdatering kom igår och verkar för en gångs skull fungera !!??
Hur är det för er andra?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-28, 11:30   #3
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Den fungerar för mig.
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-28, 12:51   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Ser bra ut för mig.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-29, 14:46   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Denna uppdatering kom igår och verkar för en gångs skull fungera !!??
Hur är det för er andra?
Nu var ju det här inte en "vanlig" uppdatering i den bemärkelsen, det handlar mest om att fixa statusen på div Built-in resp Payware objekt, så dom allra flesta kommer inte att märka någon skillnad efter uppdateringen.

Så här beskriver N3V uppdateringen (kopierat från Trainz Portal):

This update changes the status of a number of payware items back to their correct "built-in" status. Also, due to changes for the Regional Editions, there is some content no longer included in the base TRS19 install. That content is now included in the North American add-on pack, and is available free to download and install for owners of the full version.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-04, 19:33   #6
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Standard

Nej - för mig fungerade det INTE! Nerladdningen "låste" sig av någon anledning så nu har det "försvunnit" både det ena och det andra från banorna som följde med TRS 2019 samt i den bana jag bygger, står nu som payware, not active i listan för resp bana............Min TRS 2019 är köpt på STEAM och har byggnr 100332..............står helt frågande till hur man löser detta...........
erikgoran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-05, 01:52   #7
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Standard

Ekankal - var på Trainz Portal hittade du uppdateringstexten du kopierat? (Har sökt förgäves) Finns uppdateringen att ladda ner där också så att jag kan göra ett nytt försök o rätta till min TRS 2019 eller finns det något annat sätt att lösa problemet? Hur fungerar/gör man en databasreparation? Kan det hjälpa och vad händer med de banor man byggt själv?
Tacksam för lite hjälp från er som är experter här på forumet.
erikgoran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 16:22   #8
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av erikgoran Visa inlägg
Ekankal - var på Trainz Portal hittade du uppdateringstexten du kopierat? (Har sökt förgäves) Finns uppdateringen att ladda ner där också så att jag kan göra ett nytt försök o rätta till min TRS 2019 eller finns det något annat sätt att lösa problemet? Hur fungerar/gör man en databasreparation? Kan det hjälpa och vad händer med de banor man byggt själv?
Tacksam för lite hjälp från er som är experter här på forumet.
Jag fick (nästan samma) information om uppdateringen i nyhetsbrevet!

Här står det lite om uppdateringen och "Regional Editions" (konstigt påfund tycker jag): http://www.trainzportal.com/news/vie...l-edition-faqs.
Här står det också om ett paket som kan behöva laddas in igen.

Eftersom jag själv inte har TRS2019 så kommer jag att gissa mig till svaret på dina funderingar, jag tror dock att gissningarna är välgrundade med basis av hur T:ANE fungerar.

Det uppdateringen gör är att återställa vissa objekt till deras "payware" och/eller "built in" status. Detta bör betyda att vissa objekt eller banor inte har haft en korrekt status och därför har man som användare kunnat manipulera dessa även fast det inte skulle vara tillåtet. I T:ANE så kan man inte klona/skapa eller förändra payware objekt, att detta skulle ha förändrats i TRS2019 är väldigt osannolikt, vilket också framgår av länken ovan.

Om man har använt sig av ett payware objekt, t.ex. en bana så kommer den säkert inte att kunna att byggas på igen, kanske inte ens öppnas(?), eftersom det inte är tillåtet.

Banor, och andra objekt, som inte är payware eller built in ska inte påverkas alls. Det enda sättet att kunna använda de banor som har blivit payware är att inte uppdatera TRS2019, men då kommer du heller inte att kunna uppdatera programmet senare heller.

Jag betvivlar ett en databasreparation skulle lösa problemet, möjligtvis kan det lösa något som har gått fel vid uppdateringen, men tror inte att det är det som är problemet.

I T:ANE görs en "normal" databasreparation via menyn "Developer->Rebulid Database" om menyn inte syns så kanske du måste ändra inställningarna i "Trainz Settings->Dev" till "Enable advanced debug tools".

Man kan också göra en "Extended Database Repair" vilket tar en väldigt lång tid!

Detta är kopierat från TRS2019 knowledge base (verkar vara samma för T:ANE också och för Mac även fast vi inte kör .exe filer):
Citat:
Knowledgebase: Trainz Railroad Simulator 2019

Extended Database Repair
Posted by N3V Games (Paul) on 24 July 2015 11:39 AM

Sometimes your database may become corrupted and affects built-in or DLC content.

Generally, a standard Database Rebuild from Launcher > Developer > Rebuild Database will rectify the situation.

To run an Extended Database Repair:
  1. On the launcher, click on the 'developer' option at the top of the screen
  2. Hold down the CTRL key
  3. Left click on Rebuild database
Some versions of Trainz may not detect the CTRL key being held down. In this case you can manually start an extended database rebuild by following these steps:
  • Click on 'Trainz Settings' on the launcher screen
  • Go to the tab marked 'Dev' (not the one on the top menu)
  • Click on 'Enable Advanced Debug Tools'
  • Close all TANE windows
  • Start TANE.exe again
  • Click on 'Developer' at the top of the Launcher (not the one in Trainz Settings)
  • Click on 'Run TrainzUtil Command'
  • Type in 'repairdatabase extended' (without the quotes)
  • Click 'ok'

This will perform a full rebuild of the database repair and will force the DLC packages to be reinstalled fully (or other database corruption to be repaired).
mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 19:17   #9
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Standard

Hej Håkan!
Tack för svaret och att du tar dig tid med mina 2019-problem!!
Vad har då hänt sedan mitt förra inlägg - jo jag har googlat och noterat att det verkar vara ett "globalt" fel som uppstått i TRS 2019 - många är förtvivlade/arga speciellt i Italien..........
MEN VAD HÄNDE IDAG..............
Startade TRS 2019 för lite koll men märkte direkt att markeringarna på de inbyggda banorna i spelet som visar att det fattas utrustning, mm var borta!?!?
Startade "min" bana och upptäckte att allt var i sin ordning igen!!!
Startade också Manage Content och mycket riktigt alla "not active"-markeringar på payware var borta.................Jag fattar ingenting.........hur har detta kunna "rätta till sig" eller är det så att STEAM har gjort något åt problemet som jag inte märkt eftersom spelet startas via STEAM - vad vet jag????
Härligt att vara tillbaks på spåret igen (så länge det nu varar)
MVH
Göran
erikgoran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 00:54   #10
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Ser att jag är för sent ute nu, men bra att det löste sej ändå.

Ett tips till nästa gång du får problem, om ingen här på forumet kan hjälpa dej, gå in på N3V's eget forum, där finns det oftast någon, eller några trådar som tar upp problemet.
I det här fallet finns det några trådar där som handlar om just det du (och tydligen ganska många fler) råkat ut för, och det finns många bra svar och förklaringar där.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 14:33   #11
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Standard

Hej Ekan!
Jo jag har varit o kikat där och det var då jag upptäckte att det var så många runt om i världen som hade fått samma problem.............så det blev kanske lite panik från N3V så dom fixade det hela "illa kvickt" - hur vet jag däremot inte..........
Tack för ditt svar!
Ha det bra!
Göran
erikgoran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009