Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-01, 10:29   #46
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Fasen va snygggt det blir! Du får lycka till
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 17:58   #47
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Smile

Som gammal "defenestrerad" byggare blir man imponerad av Korvtigers behandling av alla finesser i Blender och av den precision och noggrannhet som präglar hans byggen.

Vi är alla glada att han fortsätter
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 04:54   #48
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Fantastiskt bra, ser nästan bättre ut än ett riktigt lok.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-29, 18:51   #49
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Hur går det med Sa:n?
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-30, 01:44   #50
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Har dessvärre inte haft någon som helst tid över för detta projekt sedan senaste uppdateringen. Men förhoppningsvis blir det bättre med tid över inom några veckor!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-30, 01:52   #51
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Har dessvärre inte haft någon som helst tid över för detta projekt sedan senaste uppdateringen. Men förhoppningsvis blir det bättre med tid över inom några veckor!
Okej lycka till!!
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-26, 00:36   #52
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Har haft annat att göra de senaste månaderna, så detta projekt har fått ligga i vila. Men nu till helgen fick jag tid och inspirationen åter (i alla fall tillfälligt.. ) och fortsatte bygga lite på interiören.

Det kanske inte ser ut som mycket har hänt sedan sist, men en del mindre grejer är fixade. Har spenderat mycket tid på väggar och tak. Har fått studera många olika bilder för att få det hela att gå ihop sig med dörr- och fönsterkarmar, reglar, lister och grejer som går en innanför, en utanför varandra. Men jag tror att jag har fått ihop det nu. Man kanske tycker att det måste vara svårast att modellera alla små reglage och spakar, men faktum är att jag nog tycker själva hytten med väggar och tak är svårast, då jag nästan helt saknar ritningsunderlag här. Jag får gå på ögonmåttet och jämföra med bilder, vilket kan vara ganska frustrerande. Sedan kommer ju den eviga frågan när man pysslar med 3D-modellering: hur långt ska man gå? Ska man räkna och sätta ut varenda skruvskalle i takbågarna? Ska man mejsla ut skarvarna mellan varje bräda i tak och väggar? Kommer någon att bry sig (förutom jag själv) om att fodret till dörrkarmen inte är helt korrekt?

Nytt sedan sist (förutom tak och väggar) är förarpallen och det lilla uppfällbara bordet, lägsta tillåtna vattenståndsvisaren till vattenståndsglasen, manometrar, takluckan (som inte syns i bild) och hyllan för oljekannan ovanför eldstadsluckan, bland annat.
Men det ser fortfarande väldigt tomt ut, vilket påminner om hur lång från klar man faktiskt är...

Bjuder på en lite grynig bild också, på hur det ser ut idag.
WIP14_interior_render.jpg
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-26, 02:04   #53
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Tomt? Nää, du börjar verkligen få grejjerna på plats, känns helrätt och bekant... Jovisst, saker ska till, inte minst dryga 1000 st. ( ) rör, men när du får på lite färg på pinalerna så blir det hur bra som helst! Snyggt!!! Loket förövrigt är dessutom vansinnigt snyggt så hytten kommer matcha loket fint...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2018-02-26 klockan 02:11.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-26, 09:29   #54
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Kul att du fick inspirationen att bygga på loket, det ser ju riktigt snyggt ut!!
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-27, 20:44   #55
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Tackar, tackar!

Mazz: Om man bortser från alla rör (vilket även om det är många, faktiskt inte tar sååå lång tid att dra, jämfört med att modellera alla andra små pinaler ) så är jag över halvvägs i alla fall! Och att det ser bekant ut känns uppmuntrande, Sa och Sb är faktiskt väldigt lika varandra interiört. Har haft ovärderlig hjälp av att kika på detaljerna i de bilder jag fått av dig för att jämföra med det fåtalet bilder på Sa-lok jag faktiskt har.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-02, 14:29   #56
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Någon som påskpysslat i helgen? Det har jag. Alltså inte målat ägg och sådant, utan byggt ånglokshytt!

De flesta pinalerna är på plats nu och snart är det bara rördragningen kvar av modelleringsarbetet. Sedan sist har det tillkommit gaslampor, smörjapparat system Friedmann, haspar och handtag till dörrar och fönster, luckor och skåp på bakväggen, handbromsvev, kolränna, snabbavstängning (syns inte i taket), oljekannor, ventiler på kronan, tvättpluggar, extra bromsslangar, spärrar till infällbara vindskydden, sotarhandtag och handtag till damparna, bland annat.
Jag hoppas verkligen inte att ni är allergiska mot trianglar, triangelräknaren har nyligen passerat 70 000 nämligen.

WIP15_interior.jpg
Panngaveln med en del nya pinaler. Smörjpumpen till höger i bild.

WIP16_interior.jpg
Bakväggen med handbromsvev och skåp för förvaring av attiraljer, reservdelar och verktyg.

Skickade ett mail till Veteranjärnvägen i Klippan som är de som äger 1277:an idag och frågade om bilder på interiören. De påskpysslade också med ånglok och jobbade med att få igång loket till sommarens körningar. Fick en hög med bilder på skrymslen och vrår i loket, så ett stort tack ska det ha för detta!

Dock medförde dessa bilder att jag hittade tusen nya saker som jag behöver fixa eller lägga till... Gjorde en lista med dem och den har just nu 21 punkter med saker som skall åtgärdas. Så har ni inget bättre för er så kan ni ju sitta där ute i stugorna och se hur många fel/saknade saker ni hittar!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-02, 21:43   #57
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Ser ju riktig bra ut!!
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-02, 23:23   #58
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Inte lätt att hitta fel, eller något som saknas, när man har noll koll på allt som finns i en ånglokshytt, men det ser imponerande bra ut i vilket fall som helst .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-03, 09:53   #59
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Ser kanon ut👍. Inspirerar verkligen till att på allvar medicinera mot min ”triangel-allergi Skulle vara intressant att få följa arbetsgången med textureringen och PBR-materialen.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-03, 21:46   #60
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Inte ett enda fel!? Jag har visserligen bockat av 16 punkter på listan sedan igår, men samtidigt har det tillkommit 10 nya... Tur att det bockas av i raskare takt än det dyker upp nya i alla fall!

Jag har inte hittat några rekommendationer om triangelantal på hytter, men eftersom LOD0 på lok ska vara mellan 100 000-150 000 så borde det vara samma sak för hytter. Särskilt då hytten hela tiden upptar väldigt stor del av skärmen när den faktiskt visas. Så jag siktar väl in mig på 100 000 i alla fall. Sedan har jag nog ett par tusen trianglar att spara på ytor på den exteriöra modellen som syns från hytten. Den är inte bantad än. Sedan får jag väl investera i ett nytt grafikkort också. Det börjar väl bli dags snart, det gamla har över 5 år på nacken.

Får återkomma med någon förklaring över hur jag jobbar mer PBR och texturer sedan. Men först måste jag UV-mappa allt. Usch vale!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009