Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-10, 01:50   #1
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard Otroligt Seeeegt just nu!!

vad kan det vara som gör Trainz 2010 så otroligt segt nu? det kan tvärstanna och jag får vänta 1 - 2 minuter (!) innan "det släpper" igen. Detta sker bara i byggläget.

har en mycket bra dator med massor av ramminne och ett snabbt grafikort med max minne.

Har provat att byta mellan Open gl och Direct X och tycker det kanske går lite bättre just nu med open gl. Skumt detta

Hände visst nyss även när jag var i drive-läge!

Senast redigerad av Hobo den 2011-04-10 klockan 01:54.
Hobo besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 02:25   #2
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hobo Visa inlägg
vad kan det vara som gör Trainz 2010 så otroligt segt nu? det kan tvärstanna och jag får vänta 1 - 2 minuter (!) innan "det släpper" igen. Detta sker bara i byggläget.

har en mycket bra dator med massor av ramminne och ett snabbt grafikort med max minne.

Har provat att byta mellan Open gl och Direct X och tycker det kanske går lite bättre just nu med open gl. Skumt detta

Hände visst nyss även när jag var i drive-läge!
Jag har TS2010 och har aldrig vart med om liknande. Dock så har jag ibland fått fördröjningar.. Men det kan bero på att jag alltid pumpar ut max av min dator.
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 09:39   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hobo Visa inlägg
vad kan det vara som gör Trainz 2010 så otroligt segt nu? det kan tvärstanna och jag får vänta 1 - 2 minuter (!) innan "det släpper" igen. Detta sker bara i byggläget.

har en mycket bra dator med massor av ramminne och ett snabbt grafikort med max minne.

Har provat att byta mellan Open gl och Direct X och tycker det kanske går lite bättre just nu med open gl. Skumt detta

Hände visst nyss även när jag var i drive-läge!
Förmodligen är det ett/en eller flera andra program/processer som du kör, i bakgrunden. Titta i aktivitetshanteraren.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 10:55   #4
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

-Hände det bara huxflux, eller har det succesivt blivit segare å segare?
-Har du nyligen installerat något nytt program, t.ex bytt antivirusprogram?
Vissa sådana är rena "datorknäckarna", när dom körs i bakgrunden.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 14:40   #5
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Nja, jag har samma virusprogram som alltid och samma saker igång som förr. Upptäckte att det speciellt strular när jag bygger eller kör förbi stora fält med små grästuvor. Jag har satt ut hundratals för att bilda ett fält.

jag förstår att tusentals objekt ger en segare dator, men nu är det för jävligt rent ut sagt. Har på hög uplösning och nästan max på allt, för datorn är rejäl.

Har provat att ta bort effekten "skuggor" då dessa tar mycket datorkraft. skall prova att starta om datorn också då den går mest dygnet runt.

Kan inte låta bli att undra om det finns någon här som kör max och har minst 30 välbyggda baseboards och som har flyt i sin hastighet? Med mina grejer borde även jag ha det. Spelar ju alla nya krigsspel och racingspel utan minsta problem på max allt.

Senast redigerad av Hobo den 2011-04-10 klockan 14:42.
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 15:03   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hur är med defragmenteringen?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 16:02   #7
Viktor
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 316
Standard

Det skulle kunna vara att den "Auto-Savear". Alltså att den sparar automatiskt. För mig brukar det hakar upp i ca:30 sekunder och sedan släpper det igen.
Viktor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 17:02   #8
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Cool

Ju fler objekt och spilanes ju segare blir det.
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 17:44   #9
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Grafikkortet spelar mindre roll
Defragmentering av hårddisk gör ingen skillnad alls

Sker detta med jämna mellanrum (typ 15 min) så är det pga att den sparar banan, ju större/mindre snabb dator, ju längre tid.

Vad har du för program igång i bakgrunden? - ex photoshop som ligger och äter minne

Om du startar aktivitetshanteraren och sen hittar filken "Prestanda". Staplarna till vänster i bild, ungefär hur många procent är dom fylda innan trainz startar (dvs utan trainz startat)

Hur mycket ledigt utrumme har du på partitionen (där trainz resp. operativsystemet ligger)

Hur långt från järnvägen sträcker sig fältet? (dvs när slutar tuvorna, samt ungefär hur många?)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 20:00   #10
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Jag kollade upp allt du skrev, och det var ingen fara med något egentligen. Gott om allt. Likväl efter omstart fortsatte det vara segt.

jag tog till slut bort alla grästuvor och plötsligt fick jag flyt i allt igen

Förbaskade gräs att slöa ner det hela. grrrrr.... Men jag överlever väl det. Satte dit granar istället och det fungerade fint.

Kan väl tillägga att "trainz svarar inte" kom upp ständigt samtidigt med allt gräs. har windows 7 64-bit.
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 20:04   #11
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Gräs är väl tänkt de närmsta 20-30 m, efter det så blir det krävande, en bra texur ser ofta bra ut
ev är då tipset att man placerar ut lite gräs längst bort i skogskanten/motsv om man vill ha en snyggare kant
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam

Senast redigerad av leoj den 2011-04-10 klockan 20:09. Anledning: tydlig->snygg
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009