Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-19, 21:02   #1
X10rules
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Ort: Haninge
Inlägg: 37
Standard Kameraråd!

Jag tänkte skaffa en systemkamera till hösten. Efter att ha fotat med kompakt i över 2 år känner jag att jag vill ta mig ett steg högre upp. Det enda problemet är att jag inte vet mycket alls om systemkamerors funktioner och olika objektiv, så jag hoppas att någon erfaren fotograf här inne skulle kunna hjälpa mig med det.

Har ni något förslag på kamera samt objektiv? Kan tänka mig att betala högst 5000 kr. Har tittat väldigt mycket på Nikon D3100 + Objektivet "18-55/3,5-5,6 VR", men det som säger emot är att objektivet bara klarar av 3 x zoom vad jag har läst av en testare.
__________________
Jag är tacksam för både konstruktiv (inkl. fototeknisk) och positiv kritik. Besök gärna min Hemsida för fler bilder.
X10rules besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-06-19, 23:51   #2
Wasso
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 584
Skicka ett meddelande via Skype™ till Wasso
Standard

Nikon D3100 kan jag starkt rekommendera! En kompis till mig har en sådan, och han är mycket nöjd. Har testat den ett par gånger, och den känns väldigt stabil och levererar mycket bra resultat

Sen skulle jag nog vilja säga att 18-55 kan vara i minsta laget vid tågfoto (som jag antar är det du kommer använda kameran till mest ). Om man står så nära spåret man kan (och får), så klarar man sig på det utmärkt dock. Är man lite längre bort, så kan ett 18-200 vara perfekt

Detta är vad jag tycker, någon annan kommer säkert säga raka motsatsen. Men, smaken är som baken
__________________
Mvh Wasso
Wasso besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 00:23   #3
X10rules
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Ort: Haninge
Inlägg: 37
Standard

Tack för tipsen! Anledningen till att just 18-55 var så aktuell är för att den ingår i väldigt många "paket", "Nikon D300 + 18-55" om du förstår vad jag menar.

Jag kollade på objektivet du förslog, men där sprack min budget totalt. Jag kanske inte kan begära systemkamera och ett bra objektiv för under 5000, men de enda kraven på systemaren är att den är bra (!) och har videoinspelning.
__________________
Jag är tacksam för både konstruktiv (inkl. fototeknisk) och positiv kritik. Besök gärna min Hemsida för fler bilder.
X10rules besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 10:27   #4
Wasso
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 584
Skicka ett meddelande via Skype™ till Wasso
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av X10rules Visa inlägg
Tack för tipsen! Anledningen till att just 18-55 var så aktuell är för att den ingår i väldigt många "paket", "Nikon D300 + 18-55" om du förstår vad jag menar.
Jo, jag förstår. Jag fick också med ett 18-55 till min systemkamera, som sagt är det inget problem om man står på plattformar eller ganska nära spåret.

Citat:
Ursprungligen postat av X10rules Visa inlägg
Jag kollade på objektivet du förslog, men där sprack min budget totalt. Jag kanske inte kan begära systemkamera och ett bra objektiv för under 5000, men de enda kraven på systemaren är att den är bra (!) och har videoinspelning.
Om du vill ha en systemkamera som kan filma + ett bra objektiv kan det som du säger, kosta en del. Men det är ändå objektiven som "gör bilden", och om du vill ha en kamera som kan filma, så kan det vara värt det
__________________
Mvh Wasso
Wasso besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-21, 00:41   #5
hampus123
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: sweden
Inlägg: 73
Skicka ett meddelande via Skype™ till hampus123
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av X10rules Visa inlägg
Jag tänkte skaffa en systemkamera till hösten. Efter att ha fotat med kompakt i över 2 år känner jag att jag vill ta mig ett steg högre upp. Det enda problemet är att jag inte vet mycket alls om systemkamerors funktioner och olika objektiv, så jag hoppas att någon erfaren fotograf här inne skulle kunna hjälpa mig med det.

Har ni något förslag på kamera samt objektiv? Kan tänka mig att betala högst 5000 kr. Har tittat väldigt mycket på Nikon D3100 + Objektivet "18-55/3,5-5,6 VR", men det som säger emot är att objektivet bara klarar av 3 x zoom vad jag har läst av en testare.
Bra att du tog upp det! Jag hade exakt samma fråga som jag tänkte skriva tills jag såg den hära tråden. Och vi har kollat exakt samma erbjudande tom
hampus123 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-21, 00:48   #6
hampus123
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: sweden
Inlägg: 73
Skicka ett meddelande via Skype™ till hampus123
Standard

Det här är det paket jag tänker spara till http://www.netonnet.se/art/foto/syst...s/146490.3301/ och sedan köpa det hära objektivet http://www.netonnet.se/art/foto/obje...n/154927.5240/
hampus123 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 22:13   #7
Mikey
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 7
Standard

Efter att ha varit ute och fotat i solnedgången ikväll så är jag säker på att jag behöver något bättre. Kanske är min gamla kompaktkamera utsliten (3500 exponeringar?).

Nåväl, jag har fastnat för ett erbjudande på just Nikon D3100 med objektiv Nikon DX 18-55 samt objektiv 55-200 till ett paketpris på drygt 5500:-. Är det något som är värt, eller får man vettigare saker för pengarna i dagsläget?
__________________
M.V.H Mikey
Mikey besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009