Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-21, 23:00   #46
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av yaaman42 Visa inlägg
Hmm...

Detta verkar vara lite mer komplicerat än jag hoppades på. Vad jag ville, från början, var att öva lite på att läsa signaler och framförallt lära mig bromsa (vilket jag hade stora problem med att få till första gångerna jag körde ett riktigt RC-lok. Vi får inte många timmar i den riktiga simulatorn på skolan, så det hade varit nice att kunnat tjuvträna lite hemma. Men om det tar mig veckor att sätta mig in i hur man ordnar det hela, så känns lite som ogjort arbete. Man skulle kunna sätta sig i MSTS och bara gasa och sen bromsa in vid en viss stolpe eller annat, men det är inte lika sexigt som en signal som först visat grönt+grön blink och sedan nästa som visar stopp...

Förresten, om det är någon som är intresserad hur Järnvägsskolans stora simulator ser ut, så har jag lite aktuella bilder och videoklipp.
Svensk cab-bana (Trainz 2009 vers 3.3 och senare) som jag byggt bjuder på många och svåra övningar i konsten att bromsa. Signalerna är dock lite gammalmodiga – men fungerar. Banan är byggd efter järnvägstekniska krav, såsom radier etc. Tämligen realistisk.

Cab betyder att banan är byggd för att köra lok i – du väljer cab-läget och hoppar in i lokhytten.

Banan – BJ-sträckan Mellerud-Åmål – är mycket stor komplett, så där 350 mb. Därför skickar jag den på skiva bara jag får en postadress. Porto etc bjuder jag på. Att installera en fungerande bana tar cirkus 30 minuter.

Det loket som i dag är bäst utrustat är det kommande godsloket BJ litt O. Jag tror inte att LAn och Korvtiger har något emot att du får testa lokets bromssystem. Får jag dessutom en mailadress så bjuder Korvtiger och jag på en hel del tips. Hytten är avhög klass, vilket inte minst gäller bromsreglaget.

Att gå in i hög fart med 40 godsvagnar på släpet i en backe (14 promille) med hastighetsnedsättning till 40 km/tim – och behålla farten är en tämligen häftig uppgift. Jag har misslyckats för det mesta – men märkt att träning ger bättre resultat.

Att läsa en signal – hastighet eller ljus – är inte så svårt. Det svåra är att få loket att lyda den.

Roligt och intressant att se video och bilder på SJ-simulatorn. Tack för det.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 00:08   #47
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard MSTS har ATC...

Hej!
Jag visar fyra bilder om hur ATC fungerar hos MSTS.
1. Fritt fram till ruttens STH på 160. Den gröna blinkande lampan är overspeed.
2. ATC visar nästa signal 70km/h.
3. ATC visar nästa signal 40km/h.
4. ATC visar nästa signal stopp eller stopp vid spårets slut.
Angående Aktiviteter så går det att få många signalstopp som helst.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Atc.jpg (150.9 KB, 85 visningar)
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 21:57   #48
yaaman42
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 12
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Banan – BJ-sträckan Mellerud-Åmål – är mycket stor komplett, så där 350 mb. Därför skickar jag den på skiva bara jag får en postadress. Porto etc bjuder jag på. Att installera en fungerande bana tar cirkus 30 minuter.
Fick du mitt mail med mina uppgifter?
yaaman42 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-13, 01:03   #49
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av yaaman42 Visa inlägg
Hej!

Om man vill ha en så realistisk simulator som möjligt, för att nöta in signaler och annat (jag pluggar till lokförare), vilken simulator och vilka linjer rekommenderas? Jag vet inte ännu om jag vill köra gods eller resande, så vilka lok som finns är inte SÅ viktigt för mig, men det hade ju inte skadat med svenska lok man kan stöta på i yrkeslivet. Framförallt är det väl signalerna som är viktigast för mig.
Var pluggar du?
//Simon som utbildar sig i Mjölby och är färdig i maj i vår.
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:49.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009