Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-12-29, 05:20   #31
Perre
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Ösmo, Sweden.
Inlägg: 87
Standard Hur får du till detta?

Har undrat många ggr när jag ser dina byggen Mazz, hur sjutton kan du få så bra texturer? Att det är från foton är ju lätt att se, men hur får du in en hel fasad på ett stort stationshus med så bra upplösning? Ibland är det ju lite svårt att kunna stå på ett sånt avstånd att det går att få in allt på en bild. Skulle vara intressant att veta hur du gör i en separat tråd om du har lust att beskriva och visa hur du gör.
__________________
// Perre
Perre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 10:27   #32
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Perre
Har undrat många ggr när jag ser dina byggen Mazz, hur sjutton kan du få så bra texturer? Att det är från foton är ju lätt att se, men hur får du in en hel fasad på ett stort stationshus med så bra upplösning? Ibland är det ju lite svårt att kunna stå på ett sånt avstånd att det går att få in allt på en bild. Skulle vara intressant att veta hur du gör i en separat tråd om du har lust att beskriva och visa hur du gör.
Det lär vara flera bilder och även då lite mer översiktsbilder, mycket skyltar och saker kommer ivägen och redigeras bort i efterhand genom exempelvis Photoshop eller dylikt. Mycket jobb kan tyckas, men resultatet blir ju fint!
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 12:58   #33
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Mazz har fått 118 bilder från mig. Det svåra är att få till samma nyans på alla foton när man väl börjar klippa och sammanfoga dem till textur.

Foton på ett objekt kan man egentligen aldrig få för mycket av. Jag hade nog kunnat ta 500 foton och Mazz hade säkert haft anvädning av alla på ett eller annat sätt.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 13:58   #34
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Så sant, så sant, man kan aldrig få för mycke bilder... hade du 382 bilder till sa du?

I det här bygget hade jag nytta av en pdf-fil med hela byggnaden, som fick agera texturmall. Kopierade in den allra först, så jag kunde göra en vettig total-disponering av texturen. Det är en huvudtextur, 1024 x 1024 och en sekundär textur 512 x 512, med diverse småplock. Därefter letar jag lämpliga bilder, som kan ge den yta som jag behöver. De bilder som är rakast är ju favoriter förståss, men alla bilder behöver tänjas in med hjälp av Photoshop i mitt fall, så de blir raka. Jobbar i högre upplösning i arbetsfilen, som då är psp-fil, bmp-filen skapar jag varje gång texturen är ändrad. Sen lappar man in den biten på sin plats och ser till att skarven till omgivande blir bra. När alla delar av texturen är på plats, så är jag ungefär i det läget bilderna visar nu, fortfarande en hel del kvar. De gula ytorna och tegelytorna ska färgbalanseras. det gör jag genom att ta väggdelar med rätt färgnyans, kopiera dom til det ställe som behöver färgbättras, trimmar den nya delen mot t.ex ett fönster eller annan distinkt kant. I det här fallet kommer jag även lägga en liten modellerad överkant med tegel, överst p åväggen, för att ansluta mot taket, kanterna är svårast ofta.

Tja, ungefär så... Får skriva en separat tråd om hur jag gör, kanske kan ge fler inspiritation att pröva... Finns många stationshus i Sverige...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-07, 00:46   #35
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Sådå... Då va det färdigmodellerat, hoppas jag, om jag inte hittar nått som borde fixaS... Bara uppsnyggningen av texturen som återstår, samt LOD.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg alv10.jpg (88.5 KB, 355 visningar)
Filtyp: jpg alv12.jpg (89.2 KB, 354 visningar)
Filtyp: jpg alv13.jpg (105.8 KB, 351 visningar)
Filtyp: jpg alv14.jpg (104.4 KB, 349 visningar)
Filtyp: jpg alv11.jpg (87.5 KB, 345 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2007-01-07 klockan 00:47.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-07, 05:08   #36
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Sådå... Då va det färdigmodellerat, hoppas jag, om jag inte hittar nått som borde fixaS... Bara uppsnyggningen av texturen som återstår, samt LOD.
Gratulerar till ännu ett snyggt stationshus!
Hoppas att texturarbetet går bra.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 12:44   #37
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

hur går det ? det var ett tag sen man hörde något
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 14:12   #38
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 691
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Kolla i Jarlsberg (tror jag det är) i JBJ2.
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 15:21   #39
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

jagkör inte msts , jag syslar med trainz nu för tiden
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-21, 17:30   #40
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Sådå... Då va det färdigmodellerat, hoppas jag, om jag inte hittar nått som borde fixaS... Bara uppsnyggningen av texturen som återstår, samt LOD.
Apropå hur Alvesta stationsområde ser ut, jag kan beskriva lite vad du ska förändra om det ska efterlikna stationsområdet i verkligheten.

Vid övergången till perrongerna skall en förlängd perrong vara till höger i bilden på övergången med stationshuset i bakgrunden. Alltså perrongen närmast i bild sträcker sig norrut, nästan ända till spåret mot Växjö/Kalmar tar vid. Därvid ska ju Kust till Kust-banan fortsätta från andra hållet också, dvs åt väster. Den startar strax söder om perrongernas sydligaste ände och går i en kurva mot sydväst för att senare sträcka sig mot nordväst mot Värnamo.

Sen är det ju bebyggelse runt stationen och en vägbro över strax norr om området. Bebyggelsen är av typ stadscentrum med smala gator och ett torg. Står ju ett ånglok precis norr om stationen också, jag kan hjälpa dig att ta bilder från Alvesta eftersom jag studerar där och åker tåg varje dag dit.

Några bilder jag har i arkivet idag:



Bangården från norr.



Från söder.



Mot söder från perrongens södra ände.


Jag hoppas detta kan vara till någon hjälp och lycka till om du ska fortsätta utveckla stationen.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-21, 17:45   #41
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Tackar för kompletterande information!

Ja, det är mycket intressant att kunna utveckla det hela vidare, även om det i första hand nog handlar om att det är till Rail Simulator jag adresserar bygget framåt.

Eftersom RS kommer utan svenska rutter, så gäller det ju att få upp svenska objekt till RS så att RS-ruttbyggare kan komma igång med svenska rutter... Och, då är det mycket värdefullt att kunna ha mer material om omgivningarna. Perrongtaken får du t.ex dokumentera, så man ser hur dom är byggda... Självklart är de objekt jag hittills byggt för MSTS/`Trainz tänkta att kompletteras så de kommer ut till RS.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-22, 20:06   #42
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Tackar för kompletterande information!

Ja, det är mycket intressant att kunna utveckla det hela vidare, även om det i första hand nog handlar om att det är till Rail Simulator jag adresserar bygget framåt.

Eftersom RS kommer utan svenska rutter, så gäller det ju att få upp svenska objekt till RS så att RS-ruttbyggare kan komma igång med svenska rutter... Och, då är det mycket värdefullt att kunna ha mer material om omgivningarna. Perrongtaken får du t.ex dokumentera, så man ser hur dom är byggda... Självklart är de objekt jag hittills byggt för MSTS/`Trainz tänkta att kompletteras så de kommer ut till RS.
Jag ska se vad jag kan göra. Möjligen kan man få en del av taket från viadukten.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 17:28   #43
rapid94
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Malmö, Sweden
Inlägg: 245
Skicka ett meddelande via MSN till rapid94
Standard

Har bara ett par fråga, finns SJ:s B6 vagn till MSTS.
och vilken rutt är det du kör i?

Var kan jag ladda ner rutten/ B6:an isåfall?
rapid94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 17:37   #44
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Rutten är JBJ2 och den finns ju för nedladdning här i forumet. Kolla i JBJ2-tråden.

B6-vagnarna måste jag kolla, jag hade faktiskt för mig att jag la upp dom. Annars får jag lägga upp en as-is-version, ser faktiskt ganska trevliga ut trots att dom är ofullbordade. Tillsammans med Mickes Hg och FV1 blir det ganska fint.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-14, 21:16   #45
rapid94
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Malmö, Sweden
Inlägg: 245
Skicka ett meddelande via MSN till rapid94
Standard

Låter bra
rapid94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009