Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-17, 16:01   #1
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard Bästa höghastighetsrutten?

Jag gillar att köra tåg fort och letar efter en höghastigehtsrutt där man får köra fort ganska länge och där det inte hela tiden är mer eller mindre omotiverade hastighetssänkningar vilket ju leder till att man aldrig/sällan kommer upp i full hastighet.

Jag har London-Faversham High Speed samt Hamburg-Hanover. London-Faversham High Speed har ju dels en relativt kort sträcka med 225 Km/h samt att den mestadels är i tunnel. På stäckan Hamburg-Hanover är det, enligt mig, många omotiverade sänkningar/höjningar. Tex, man har 200, sedan skall man sänka till 140 för att sedan upp till 200 för att *innan* man ens hinner komma upp till 200 måste ner till 160 några hundra meter efter man fick 200. Det påminner om lite Marias Pass som jag aldrig gillade därför att hastigheten åkte jo-jo genom hela rutten och hade många konstiga ökningar/sänkningar.

Så vad har ni att rekommendera? Betal-rutt eller gratis har ingen betydelse.

Jag minns att LGVMed - Mediterranean High Speed Route till MSTS var riktigt bra men har ännu inte hittat någon LGV-rutt till RS 2014.
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-05-17, 16:20   #2
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

London - Peterborough från RCS är inte direkt någon höghastighetsbana, men det är fyrspår till stor del och STH på mellan 180 och 200 till största delen. Helt klart värt pengarna!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-17, 16:24   #3
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

West Coast Mainline North är en superfin bana från Glasgow till Carlisle. Finns en lång bit med 125mph och jag rekommenderar att du köper class 390 till.

Helt klart ett av de absolut bästa tågen (390) och rutten är en av de absolut finaste (lång är den också) så är definitivt värd ett köp enligt mig!!

http://store.steampowered.com/app/24083/
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-17, 16:38   #4
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
London - Peterborough från RCS är inte direkt någon höghastighetsbana, men det är fyrspår till stor del och STH på mellan 180 och 200 till största delen. Helt klart värt pengarna!
Den verkar riktigt bra! Jag tänkte köpa den tidigare idag men det verkar som att Steam ligger nere då det inte går att lägga den i kundkorgen.


Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
West Coast Mainline North är en superfin bana från Glasgow till Carlisle. Finns en lång bit med 125mph och jag rekommenderar att du köper class 390 till.
Den skall jag kolla in! Jag gillar Class 395-tågen för den sköna körkänslan den har. Det är enkelt att "smyga igång" tågen och det är enkelt att stanna dom mjukt och fint. CAB-signaleringen i 395:an är dessutom kanon när man kör snabbt på London-Faversham! Men jag skall definitivt kolla in Class 390 så man har lite att jämföra med!

Tack för era tips!
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-17, 16:41   #5
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rogge Visa inlägg
Den skall jag kolla in! Jag gillar Class 395-tågen för den sköna körkänslan den har. Det är enkelt att "smyga igång" tågen och det är enkelt att stanna dom mjukt och fint. CAB-signaleringen i 395:an är dessutom kanon när man kör snabbt på London-Faversham! Men jag skall definitivt kolla in Class 390 så man har lite att jämföra med!

Tack för era tips!
Precis därför jag gillar 390. För det första är det faktiskt ett riktigt snyggt tåg, hytten och passagerarvyn är superfina och ljudet är fantastiskt!! Sen är det väldigt mjukt och tyst att köra också. Så kolla in det, absolut! Du kommer inte bli besviken
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-17, 18:02   #6
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Münich-Augsburg är en tysk höghastighetsrutt där du i stort sett hela tiden håller dig i 230Km/h hela vägen! Höghastighetstågen har ett dubbelspår och de vanliga tågen har en annan paralellgående dubbelspår med lägre hastighet och utan LZB på den. Tror det är ytterst lite "jojo" på banan.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-17, 18:29   #7
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Münich-Augsburg är en tysk höghastighetsrutt där du i stort sett hela tiden håller dig i 230Km/h hela vägen! Höghastighetstågen har ett dubbelspår och de vanliga tågen har en annan paralellgående dubbelspår med lägre hastighet och utan LZB på den. Tror det är ytterst lite "jojo" på banan.
Kanon, den skall kollas upp. Man skulle väl iofs behöva en dykning ner i "göra-scenarios-träsket" då jag vill köra på vänster sida och inte på höger sida som dom gör i Tyskland. Dom försök jag gjort med att skapa scenarios dom sista dagarna har ju inte varit så lyckade... Men, det är väl bara att kolla tutorials, mm!
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-18, 10:09   #8
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Mitt ruttbygge Trollhättan kommer att ha dubbla höghastighetspår från Öxnered mot Gbg.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-18, 20:04   #9
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Mitt ruttbygge Trollhättan kommer att ha dubbla höghastighetspår från Öxnered mot Gbg.
Lysande, den ser jag fram emot!
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-19, 19:55   #10
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Tack för era tips!

Jag köpte alla tre rutter och gillar London - Peterborough bäst. Sedan kommer West Coast Mainline North och sist kommer Münich-Augsburg.

Jag vet inte vad det kan vara, men jag kör för det mesta Quickdrive och när jag kör ICE3 M-loket på Münich-Augsburg så försignalerar hyttsignaleringen att man skall ner till 0 för att kanske 300 meter senare visa att man kan köra i 160 och sedan håller hastigheterna man blir försignalerad om på att åka upp och ner. Det känns också omotiverat att man får köra i 280 för att en väldigt kort bit senare på något ställe vara tvungen att bromsa ner till 100. Från 280 ner till 100 känns inte som ett verklighetstroget sätt att trappa ner hastigheten på. Det kanske ser ut så i verkligheten på den banan, men man hinner ju aldrig upp till 280...

Münich-Augsburg är även lite för kort tycker jag men helt klart värd pengarna, precis som dom andra två rutterna!

Jag ser likande problem med London-Faversham där hyttsignaleringen ibland visar att man har en stoppsignal att vänta och när man väl kommer dit så händer inget mer, den slår aldrig om till grön. Även detta när jag kör Quickdrive.

Jag köpte Class 390-loket men gillade jag inte speciellt mycket. Den enda anledningen till det är att hytten tar upp för mycket plats på skärmen. Jag vill ju se ut när jag kör. Jag använde alltid Shift+1 i MSTS för att slippa hytten helt då många hytter även där tar upp för stor plats på skärmen, enligt mig.
__________________

Mvh, Roger

Senast redigerad av Rogge den 2014-05-19 klockan 19:56.
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-19, 21:36   #11
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rogge Visa inlägg
Jag ser likande problem med London-Faversham där hyttsignaleringen ibland visar att man har en stoppsignal att vänta och när man väl kommer dit så händer inget mer, den slår aldrig om till grön. Även detta när jag kör Quickdrive.
Det där problemet känner jag till... efter Stratford International mot Ebbsfleet så står det en stillastående tåg längre fram som gör att du blir tvungen att stanna. Verkar vara ett misstag från DTGs sida.

Förresten, Har du kört med AFB på tyska tåg i Hamburg-Hannover eller Münich-Augsburg? Det är som automatdrift. Tåget kör alltid i max STH och gasar/bromsar själv när LZB är påslagen. Du kan läsa i manualerna hur man gör. Alla ICE-tåg och flertalet moderna tyska lok har AFB (Automatisk Gas- och Bromskörning)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-19, 22:09   #12
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Det där problemet känner jag till... efter Stratford International mot Ebbsfleet så står det en stillastående tåg längre fram som gör att du blir tvungen att stanna. Verkar vara ett misstag från DTGs sida.

Förresten, Har du kört med AFB på tyska tåg i Hamburg-Hannover eller Münich-Augsburg? Det är som automatdrift. Tåget kör alltid i max STH och gasar/bromsar själv när LZB är påslagen. Du kan läsa i manualerna hur man gör. Alla ICE-tåg och flertalet moderna tyska lok har AFB (Automatisk Gas- och Bromskörning)
Precis, mot Ebbsfleet är det helt konstigt. Jag körde precis från Ebbsfleet mot St Pancras och då var det inga problem alls.

Tack för tipset ang AFB! Jag var så ivrig att komma igång så jag bara körde på...
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-19, 23:13   #13
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Just det där specifika tågsätet måste man nog göra om så den kör hela vägen fram, annars blir det "rött" för dig...

Jag trivs bättre att köra scenarion... Roligast är att köra dem på London-Faversham... kör en 395 hela vägen!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 18:14   #14
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Jag trivs bättre att köra scenarion... Roligast är att köra dem på London-Faversham... kör en 395 hela vägen!
Det är det jag gör mest också, men att skapa dom har jag inte riktigt koll på än. Jag skapade ett enkelt igår, men hittar ju inget sätt att lägga tågvägen själv så att jag kan bestämma i vilken växel jag kör i när jag tex lämnar St Pancras. (Jag gjorde ett Standard scenario)

Jag verkar göra något annat fel också för när jag skapat ett Scenario så kan jag inte efteråt gå in och editera i det.
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 22:50   #15
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Alla scenarion utom career scenario kan man editera i efterhand. Career scenario är väl något man tänkt endast DGT ska skapa då man får rankings och poäng i dessa. Alla andra typer av scenarion kan man skapa, t.ex. Standard, skulle jag rekommendera.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009