Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-09, 23:36   #16
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Tackar Svenolov.

För strömlösa El-lok

Har inte hunnit att testa dom två föregående än.
Har precis fått igång den nya burken och har bara börjat att installera så smått i Trainz.

Har du gjort någon test med Reginan och X10-14.
På Reginan, så är ju dörrarna kopplade till strömavtagaren och på X10-14, så är ju även dessa strömavtagare uppe hela tiden och har ingen funktion i Trainz.

Räcker det med, att fylla i dom ovanstående uppgifterna i configen på dom också. För att dom ska bli strömlösa eller måste dom vara utrustade med strömavtagare som går upp och ner för att funktionen ska fungera?

EDIT: Kom på att motorvagnen för X2:an har ingen strömavtagare. Är det dessa uppgifter som man bör lägga till på Reginan och X10-14 i configen.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2009-11-09 klockan 23:39.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 02:53   #17
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Tackar Svenolov.

För strömlösa El-lok

... Har du gjort någon test med Reginan och X10-14.
På Reginan, så är ju dörrarna kopplade till strömavtagaren och på X10-14, så är ju även dessa strömavtagare uppe hela tiden och har ingen funktion i Trainz..
Reginan är ju väldigt speciell, som du säger. Jag vet inte om du använder min version av Regina, eller inte. Men hursomhellst, skriptet känner av "pantograph state" tillsammans med tillägget i configfilen. Om strömavtagaren är uppe eller nere visuellt kan inte skriptet avgöra. Om man klickar på pantographsymbolen (eller END-tangenten) för ett diesellok så ändras också "state" för strömavtagaren för detta lok också. Det gäller ett ånglok också. Så när man ska köra Regina så måste man fälla upp strömavtagaren, även fast man inte ser detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
... Räcker det med, att fylla i dom ovanstående uppgifterna i configen på dom också. För att dom ska bli strömlösa eller måste dom vara utrustade med strömavtagare som går upp och ner för att funktionen ska fungera?.
Se ovanstående svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
... EDIT: Kom på att motorvagnen för X2:an har ingen strömavtagare. Är det dessa uppgifter som man bör lägga till på Reginan och X10-14 i configen.
Hmm.. kanske ovanstående svar svarar på denna fråga också?

Lite OT kanske, men när du frågar om Regina, som jag har haft väldiga fighter med tidigare. Jag har gamla originalfiler på Regina som jag fick av upphovsmannen för många år sedan, när jag ställde frågan till honom om dörrproblemet. Han gav mig tillåtelse att använda detta material, och även lämna det vidare om jag ville. Så jag sitter med detta material som jag äger numera. Det finns installerat på min gamla uråldriga dator som jag har hemma i Ljusdal. Jag ska göra en resa (ta en liten semester) nästa vecka till mina släktingar i Hälsingland och skrämma liv i den gamle, så vi får se vad jag hittar där.

Jag tror att du Bengan, kan förvalta detta material bättre än jag.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-11-10 klockan 03:44.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 06:11   #18
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Tackar för svaret.

Tror att jag förstår, men inte helt riktigt angående X10-14.
På dom, så har ju strömavtagaren inte någon funktion.
Går varken fälla upp eller ned.
På Reginan, så styrs ju dörrarna av knappen för strömavtagaren. Så där, är det bara att se till att dörrarna är stängda (fel öppna var det). För den var ju så knäpp, att dörrarna gick upp, när man började köra för att strömavtagaren slogs på. Men det löste ju du, så jag kör Regina efter din variant.

Nu gled jag bort från X10-14, där jag inte är med helt.

Finns ju ingen strömavtagare att slå till, men det finns det ju inte heller på manövervagnen (skrev fel i förra posten, motorvagn) för X2:an. Är det bara att använda samma uppgifter i configen för X10-14 som det är för manövervagnen för X2.
X2 har ju dock en fungerande motorvagn i andra änden, men det har ju inte X10-14.

Ja, det blir till att testa sig fram.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 14:20   #19
Silverwolf
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Moskva, Ryssland
Inlägg: 254
Skicka ett meddelande via AIM till Silverwolf Skicka ett meddelande via MSN till Silverwolf Skicka ett meddelande via Yahoo till Silverwolf
Standard

Mine russiske kollegaer vil gjerne vite litt mer om dette. Også, kunne støtte for EMU (flere pantografer) Og for AC/DC bli implementert? I så fall, vil den russiske Trainz felleskapet være dere takknemlige.
Silverwolf besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 19:32   #20
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Precis kommit hem från jobbet.
Har inte kunnat släppa tanken om X10-14 under dagen + att lite fler frågor har dykt upp i skallen.

Som jag skrev i föregående inlägg från mig.
Om det bara var att skriva in samma sak på X10-14 som på manövervagnen från X2.
Antar att detta inte går. För jag misstänker att tanken med X2:ans manövervagn och det man skriver in i configen. Är för att X2:an inte ska stanna direkt om manövervagnen går först och kommer ut på strömlöst område. Att detta sker först när motorvagnen passerar markern, då det är hon som står för elförsörjningen.

Sen dök det upp, en ny fråga under dagen.
Säg att man rangerar med Ue, Hg eller annat ellok.
Har tio vagnar och backar in på ett spår, utan el men med utsatt marker.
Är det först när loket passerar, som det blir strömlöst eller kommer reaktionen redan när först vagnen passerar markern. Ungefär som med hastighetsskyltar. Vid sänkt hastighet, så bromsar tåget in direkt, men vid höjd hastighet, så måste sista vagnen passera skylten.

Nu krånglade jag nog bara till det.

I klartext. Är det bara när elloket passerar, som det blir strömlöst eller gäller det också. Om du har ett tågsätt på 10-15 vagnar. Att reaktionen kommer redan vid första vagnen, om man backar ut på strömlös sträcka.

Nä, nu måste jag återgå och installera mer utav materialet i Trainz, så att jag kan börja testa själv igen. Istället för att komma med dumma frågor.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 22:56   #21
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Som jag skrev i föregående inlägg från mig.
Om det bara var att skriva in samma sak på X10-14 som på manövervagnen från X2.
Antar att detta inte går. För jag misstänker att tanken med X2:ans manövervagn och det man skriver in i configen. Är för att X2:an inte ska stanna direkt om manövervagnen går först och kommer ut på strömlöst område. Att detta sker först när motorvagnen passerar markern, då det är hon som står för elförsörjningen....
Ja helt riktigt, det är bl.a. för att tåget inte ska stanna när manövervagnen passerar markern när motorvagnen fortfarande har ström. Läs vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
... I klartext. Är det bara när elloket passerar, som det blir strömlöst eller gäller det också. Om du har ett tågsätt på 10-15 vagnar. Att reaktionen kommer redan vid första vagnen, om man backar ut på strömlös sträcka.
...
Det är när elloket passerar som det blir strömlöst. Så du kan t.ex. backa in 10 vagnar på en strömlös sträcka och koppla bort de 8 sista och åka därifrån, bara inte loket passerar markern.

pantograph "1", pantograph "2" eller pantograph "3" definierar en eldriven motorvagnen eller ett eldrivet lok.
pantograph "0" definierar en manövervagn i ett eldrivet tåg.

Jag får inte x10-x14 att fungera överhuvud taget i TS2009, men pantographknappen eller END knappen fungerar alltid på ett tåg, även om du inte kan se det visuellt med en strömavtagare. Du kan t.om. fälla upp en strömavtagare på ett ånglok om du vill. För varje tryck man gör stegas "state" upp ett steg. State är alltid 0 när en session startar upp. Sekvensen ser ut som följer. 0-1-3-2-0-1-3-2-0 osv. Det är här som den extra finessen med siffrorna i configfilen också kommer in. Står det "0" genereras aldrig någon annan state än 0 (noll). Står det "1" genereras bara 0 och 1 (0-1-0-1-0 osv.). Står det "2" genereras bara 0, 1 och 2 (0-1-2-0-1-2-0 osv.). Står det "3" genereras alla states, precis som ursprungsfunktionen.

EDIT1: X10 (A) motorvagn ska ha tillägget pantograph "1" i configfilen, medan X10 (B) manövervagn inte ska ha något tillägg alls då den inte är körbar.

EDIT2: Gör denna test. Placera ut en T43 (diesellok) och starta Driver. Du ser att pantographs knappen är inaktiv (bild 1).
Tryck på tangenten END och du ser att pantographs knappen blir aktiv (bild 2). Du måste nu trycka tre gånger till för att den ska bli inaktiv igen.

Prova sen samma sak med en modifierad Ue enligt min beskrivning tidigare. Jämför gärna med originalet.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Panto_off.jpg (33.5 KB, 145 visningar)
Filtyp: jpg Panto_on.jpg (32.9 KB, 146 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-11-11 klockan 01:05.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 00:46   #22
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Silverwolf Visa inlägg
Mine russiske kollegaer vil gjerne vite litt mer om dette. Også, kunne støtte for EMU (flere pantografer) Og for AC/DC bli implementert? I så fall, vil den russiske Trainz felleskapet være dere takknemlige.
Jeg kan undersøke dette. Men jeg ønsker mer informasjon om hvordan de russiske systemet fungerer, først.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 00:55   #23
Silverwolf
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Moskva, Ryssland
Inlägg: 254
Skicka ett meddelande via AIM till Silverwolf Skicka ett meddelande via MSN till Silverwolf Skicka ett meddelande via Yahoo till Silverwolf
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Jeg kan undersøke dette. Men jeg ønsker mer informasjon om hvordan de russiske systemet fungerer, først.
Dette kan fungere, som en trackmark kansje? Noe som lastes ved en banesesjon? Hvis banen er elektrisk, så er det bare en strømtype som blir brukt. Hvis lokomotivet har den i innstillingene, så vil den fungere, om den ikke har dette så vil det blil en kortslutning. Diesellok har jo selvfølgelig ikke slike.

Videre tenker jeg at det finnes lokomotiver i Russland med alt fra 6 til 12 vogner, med en ulik nummer av pantografer. Her kan odde/partall bli brukt i innstillingene til å behandle alle de pantografene som en "massiv"?

Det ville blitt enklere, om jeg hadde kontakt med lokomotivbyggerene, men så langt, er alt jeg kan gjøre er å videreføre denne tanken på det Russiske forumet, og be om råd der.

Om de har flere tanker, eller forslag, så tar jeg dem gjerne videre til det Russiske forumet.
Silverwolf besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 01:25   #24
Silverwolf
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Moskva, Ryssland
Inlägg: 254
Skicka ett meddelande via AIM till Silverwolf Skicka ett meddelande via MSN till Silverwolf Skicka ett meddelande via Yahoo till Silverwolf
Standard

Hei det er meg igjen, unnskyld for at jeg forstyrrer, men jeg fikk denne feilen, da jeg prøvde en lok med litt modifisert script.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg markerfeil.jpg (259.3 KB, 147 visningar)
Silverwolf besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 06:08   #25
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Ja helt riktigt, det är bl.a. för att tåget inte ska stanna när manövervagnen passerar markern när motorvagnen fortfarande har ström. Läs vidare.
Ursprungligen postat av Bengan
... I klartext. Är det bara när elloket passerar, som det blir strömlöst eller gäller det också. Om du har ett tågsätt på 10-15 vagnar. Att reaktionen kommer redan vid första vagnen, om man backar ut på strömlös sträcka.
...


Det är när elloket passerar som det blir strömlöst. Så du kan t.ex. backa in 10 vagnar på en strömlös sträcka och koppla bort de 8 sista och åka därifrån, bara inte loket passerar markern.



Tackar Sven.

Då tänkte jag rätt på första punkten och på den andra punkten.
Precis vad jag hoppades på. Skönt att du tänker på det mesta.

Är med i dom andra stegen, angående strömavtagarens upp och nedgång och dess lägen.
Men har inte tänkt på, om knappen alltid är aktiv och fungerar på alla lok. Sällan jag har den listen utdragen och samma sak med hyttkörning. Brukar oftast, bara åka med tåget i utvändig kamera.
Då jag tycker, att det ser så härligt ut, när ett elegant tågsätt bryter igenom landskapet.
Tyvärr, så finns det inte så många banor. Där man verkligen kan sitta och njuta. Jag får rysningar, bara jag ser Ekans bilder. Har aldrig sett något liknande och kommer nog aldrig att komma i närheten vid eget bygge. Där måste det vara helt underbart, att åka med i en utvändig kamera och se landskapet dåna förbi.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 14:27   #26
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Silverwolf Visa inlägg
Hei det er meg igjen, unnskyld for at jeg forstyrrer, men jeg fikk denne feilen, da jeg prøvde en lok med litt modifisert script.
Linje nummer 516 finnes ikke i koden for PowerMarker, men koden refererer til en ugyldig objekt.

Har du lagt til en pantograf for en vogn ("vehicle" klasse) i stedet for et lokomotiv (lokomotiv klasse)?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 15:51   #27
Silverwolf
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Moskva, Ryssland
Inlägg: 254
Skicka ett meddelande via AIM till Silverwolf Skicka ett meddelande via MSN till Silverwolf Skicka ett meddelande via Yahoo till Silverwolf
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Linje nummer 516 finnes ikke i koden for PowerMarker, men koden refererer til en ugyldig objekt.

Har du lagt til en pantograf for en vogn ("vehicle" klasse) i stedet for et lokomotiv (lokomotiv klasse)?
Det er jo en drivvogn, så den skal fungere, som en lokomotiv. Men jeg antar at jeg gjorde alt feil.
Silverwolf besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 20:44   #28
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Ny fundering, som har dykt upp för X10.
Som SL:s pendeltåg, så går dom ju ibland som fyra vagnpar = fyra strömavtagare 8 vagnar.
Skulle man då, gå ut på en strömlös sträcka. Så borde dom tre första vagnparen ta sig förbi markern innan hon blir strömlös.
Detta problem, spelar egentligen ingen större roll för mig. Då jag har tänkt ha egna spårvägar för dessa och att dom inte direkt kommer i närheten utav en strömlösa sträcka.
Tänkte nu mer, på alla andra. Som kanske har tänkt att dubbelkoppla X10-14 med varandra. Vid närmare eftertanke, så blir det nog ändå att jag kommer nära strömlösa sträckor med andra X10-14 där jag hade tänkt använda 2 vagnpar.

Misstänker att det kan bli svårt, att göra någonting åt det hela. När det gäller 4 vagnpar med 4 strömavtagare. Men du kanske har, en lösning där också.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-12, 00:12   #29
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Ny fundering, som har dykt upp för X10.
Som SL:s pendeltåg, så går dom ju ibland som fyra vagnpar = fyra strömavtagare 8 vagnar.
Skulle man då, gå ut på en strömlös sträcka. Så borde dom tre första vagnparen ta sig förbi markern innan hon blir strömlös.
Detta problem, spelar egentligen ingen större roll för mig. Då jag har tänkt ha egna spårvägar för dessa och att dom inte direkt kommer i närheten utav en strömlösa sträcka.
Tänkte nu mer, på alla andra. Som kanske har tänkt att dubbelkoppla X10-14 med varandra. Vid närmare eftertanke, så blir det nog ändå att jag kommer nära strömlösa sträckor med andra X10-14 där jag hade tänkt använda 2 vagnpar.

Misstänker att det kan bli svårt, att göra någonting åt det hela. När det gäller 4 vagnpar med 4 strömavtagare. Men du kanske har, en lösning där också.
Nej, det är inte så svårt att genomföra. Jag borde ha tänkt på den varianten tidigare. I nästa version blir det infört.

Jag avvaktar dock lite till med nästa version, för det kanske kommer mer synpunkter/felrapporter från er. Dessutom har jag ju andra projekt också, att brottas med.

EDIT: Det finns en detalj till som jag har tänkt på att införa, kanske. Som det är nu så fungerar inte markern om ett ellok redan står på en strömlös sträcka, när sessionen startar. Det går också att genomföra, så att markern blir aktiv och gör loket strömlöst initialt.

Sen kan man också tänka sig att en marker från motsatt håll (som pekar mot den aktuella markern) samarbetar tillsammans med den aktuella markern. På detta sätt kan man göra kortare strömlösa sträckor. Har man god fart så kanske man kan ta sig vidare innan tåget stannar.

Det mesta går att genomföra, men en del saker är långt ifrån enkla. Det är många situationer som kan uppstå, som man måste ta hänsyn till i skriptet. Det mesta av koden blir ganska fort övervägande felhantering (om...men...utifall att...).
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-11-12 klockan 01:05.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-12, 21:15   #30
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Sådär, nu har jag installerat in allt i TS2009 och även provkört med markern.
Fungerar perfekt för mig och precis som jag hade önskat.
Lyfter på hatten och bugar, samt tackar engång till för detta.

Låter även trevligt, med markern som pekar mot varandra.
Skulle bli perfekt, tillsammans med Stoppförbudstavlorna som brukar användas vid sugtransformatorerna (synd att vi inte har några såna att sätta på stolparna)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:49.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009