Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-06, 23:45   #1
Åchristian
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sweden of course
Inlägg: 51
Standard Vilken tågsimulator?

Jaha, här har man väntat länge på MSTS 2 och så blir det ingenting av.. Har haft 1:an sedan den kom ut men inte kört de senaste åren då intresset svalnade. Bortsett från ett par ominstallationer och körningar några veckor...

Intresset av tågsimulator har inte försvunnit helt och hållet. Funderar på att installera MSTS 1 ytterligare en gång, men undrar om den inte är något föråldrad idag. Vad tycker ni?

Eller är det så att MSTS 1 fortfarande står sig i jämförelse? Om inte, vilken är att föredra?

Man tackar för svar!

Åchristian besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-04-07, 08:45   #2
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Tycker MSTS 1 är välldigt bra, men det är välldigt synd att Microsoft la ner projektet om att göra MSTS- 2.

För att förnya MSTS- 1 lite grann, kan man installera Xtracks och NewRoads, samt installera MSTS Bin. Och vill du måla om tåg, Inga problem: Då är det bara att ladda ner TGATool från www.train-sim.com En starthjälp för nybörjare finns här, ifall du glömt något under åren. www.banbyggarna.se/guider/Starthjalp/starthjalp.htm
Lycka till!
__________________
//Bombardier Train



Senast redigerad av Bombardier Train den 2009-04-07 klockan 08:48.
Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-07, 09:34   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

En fråga som kan få lika många inriktningar på svar som antalet postare i tråden... Och alla är naturligtvis rätt, i slutänden är det ändå vad du själv tycker.

Eftersom du redan har MSTS1, så behövs ju inte rådet att köpa den ändå eftersom den är så billig... Men det går ju inte att sticka under stolen med att MSTS ÄR gammal. Om det sen innebär föråldrad får väl var och en avgöra. Utbudet av rutter och fordon är ju dock gigantiskt, så bara av det skälet så finns ju ingen anledning att förpassa MSTS i runda arkivet. För min egen del, så "vilar sig" MSTS just nu, men den dag som Totte släpper sin Trollhättan 2 finns det nog ingen återvändo, då åker nog MSTS på igen. Och lite abstinens efter JBJ2 finns nog också för egen del, om man får säga så.

På den direkta frågan "vilken tågsimulator", så är det ju Trainz RS2009 eller Rail Simulator som gäller tycker jag. Anledningen är att båda dessa hanterar i väsentligt högre grad polygonstinna och textur-rika scener utan att sucka, givet man har en dator som kan uppgiften istart. Ett exempel, MSTS klarar av att hantera runt 1600 objekt på en yta c:a 2 x 2 km. I Rail Simulator hanteras utan att sucka 32000 objekt på samma yta, utan att fps droppar. Båda dessa simulatorer har också aktiva utvecklare och det finns fortsättning för dom båda. MSTS är där den är, trots MSTS-bin.

Stor nackdel för Rail Simulator är att det ännu inte finns något större utbud av svenska saker. En situation som förhoppningsvis kan förändras så småningom. Det finns ändå pågående projekt, såsom t.ex Malmbanan och en del fordon. I juni släpps även Rail Simulator 2, vad som är nytt är dock inte riktigt tydligt antytt än. Själv bygger jag saker både till Rail Simulator och RS2009, även om det är Rail Simulator jag har egen erfarenhet av. Så, det ska fyllas på, även om det tar tid.

Både till RS2009 och Rail Simulator tas det nu fram modeller i Community Ware-standard, vilket nog höjer kvalitetsribban en del vad gäller modeller.

Så, RS2009 eller Rail Simulator är mitt svar. Men släng inte MSTS.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2009-04-07 klockan 09:43.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-09, 22:18   #4
Åchristian
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sweden of course
Inlägg: 51
Standard

Som sagt, tack för svar!

Nej Mazz, här slänges ingenting. Den ligger förvarad på ett säkert ställe. Har varit så rädd om dom skivorna genom åren, så dom ser ut som nya!
Om jag nu inte vill ta fram MSTS igen så får jag väl vänta ett par månader (vad är det när man gick i väntans tider på MSTS 2) på Rail Simulator (har dom någon hemsida?). Är mest nyfiken på den faktiskt. Skillnaden på antalet hanterade objekt jämfört med MSTS är ju nästan gigantiskt stort. Sätter inte det lite krav på datorn också? Har visserligen nya saker, men är inte den kraftfullaste som finns. Att det inte finns så många svenska utbud kan man väl leva med, men det är ju så klart synd. Tror också att det ändrar sig så småningom.

Förlåt en okunnig, men vad är Community Ware-standard för något?

Du nämnde Trollhättan 2. Har en version sparad som heter Trollhättan light. Är det den som fortfarande gäller?

Lade märke till mitt reg.datum som är från aug. 2008. Snarare är det så att jag egentligen blev registrerad i början på 2000-talet, men det hände kanske något på forumet som gjorde att jag var tvungen att regga om mig förra året. Minns inte och det betyder inget, vill bara nämna det...hade kanske helt enkelt glömt lösenordet.

Till Bombardier Train vill jag nämna att jag har använt mig av både Xtrains och New Roads, men MSTS Bin har jag glömt om jag installerade, - förmodligen. Tack för tips!

Mvh/ÅC
Åchristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-09, 23:07   #5
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Railsimulators hemsida hittar du på www.railsimulator.com

Community-ware klass förklaras lite mer ingående här http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=21973
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-09, 23:44   #6
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Om du söker efter en ny sim så finns det ju som sagt ett par att välja emellan. Vill du mest bygga egna banor enkelt så är trainz ett bra alternativ och det finns mycket svenska material till banorna. Dock inte världens bästa grafik.

Sedan om du både vill ha en bra körupplevelse och kunna bygga bra banor så kan jag rekommendera rail simulator som har bra grafik och är rätt så lätt att bygga i. Dock finns inte så mycket svenskt material.

Sen om du gillar att köra tunnelbana finns simulatorerna World of Subways 1 och 2 ute där du kör tunnelbana i New York samt Berlin. Dock kan du inte bygga egna rutter.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 21:46   #7
Åchristian
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sweden of course
Inlägg: 51
Standard

Var på nätet kan man lättast köpa RS2009 och Rail Simulator? Har inte koll på sådant nu för tiden
Åchristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 18:19   #8
pinbuzz
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: gbg
Inlägg: 2
Standard Vilken

Hej
Jag undrar om trainz 2009 är mer avancerad än MSTS 1?
Har kört MSTS 1 ett tag men vill testa något nytt.

Tack på förhand
pinbuzz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 19:14   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Beror på hur du definierar avancerad.

Det är mera avancerat som spel och innehåller så vitt jag vet mycket flera funktioner än msts och är med scripting hyffsat lätt att manipulera på olika sätt.

Nej, skulle jag svara på hur den är att bygga banor på. I jämförelse med msts och Rs så är Trainz en barnlek vad det gäller att bygga banor.

Att köra. Du kan välja att köra med en liten transformator som om du körde modelltåg vilket är väldigt enkelt eller så kan man köra med riktiga kontroller så att man får kontrollera bromsar, throttel/regulator, körriktningsväljare/fyllningsspak/skruv, sandning, lysen mm.
Där kan man alltså välja hur avancerat man vill ha det.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 20:27   #10
pinbuzz
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: gbg
Inlägg: 2
Standard Vilken

Tack för svaret.
pinbuzz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009