Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-27, 18:07   #16
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsS
Denna styrs sedan via skript istället för den vanliga spelmotorn. Här tror jag det är problem med TRS2004. Jag vill minnas att denna styrningen kom med TRS2006. Jag har dock inte TRS2004 installerat men det går att kolla i katalogen scripts om filen Crossing.gs finns med.
Skriptet finns inte i TRS04.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-28, 10:59   #17
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Citat:
Kommer det finnas någon möjlighet att använda vägförsignaler tillsammans med vägskydden?
Om du menar dödskallen så finns den med och försignalerar korrekt. I nuläget är den en vanlig trackside utan funktion för AI-förarna. Däremot fungerar v-signalen som en huvudsignal. Det är egentligen ett problem för den delar block vilket den inte skall göra, men det är ganska läckert att se AI-trafiken bromsa ner eller stanna för att invänta att bommarna skall fällas och sen köra förbi.

Citat:
Skriptet finns inte i TRS04.
Då ser jag i nuläget ingen möjlighet att "fjärrstyra" biltrafiken i TRS2004. Jag skall se om det finns något sätt att göra undantag för versioner i skriptet så man iallafall slipper skriptfel där.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-28, 17:28   #18
gustaf_26
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Virserum, HULTSFRED
Inlägg: 29
Standard

Det här ser riktigt bra ut! Att få fungerande v-signaler, och att dessutom kunna bestämma hur lång ringsträkan ska vara har jag längtat efter länge!
gustaf_26 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-29, 00:19   #19
mr. desa
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 88
Standard

Fantatiskt !!!

Lysande insats !

//Stefan
mr. desa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-29, 11:54   #20
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Återigen, tack för stödet. Finputsning inför första release pågår.

Här är ett försök att visa en korsningen "live". Man ser alla signaler även om det blir lite grynigt. Ett föga realistiskt vägskydd mest för att visa vad som är möjligt. Märkligt nog stannar bilarna precis i kofångarna eller tom i varandra då jag tog filmen, jag tror det beror på att frameraten var så låg.

http://www.youtube.com/watch?v=OzW3VwekK_w

Senast redigerad av MatsS den 2008-07-29 klockan 11:56.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-29, 12:58   #21
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Jäkligt snyggt jobbat måste jag säga!
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-29, 15:12   #22
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Myckert vackert. Bra demo också och snygga modeller.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-29, 16:18   #23
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Müsigt! Riktigt riktigt snyggt jobbat!
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 10:44   #24
mr. desa
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 88
Thumbs up

Det ser helt enkelt kanonbra ut !
Stefan
mr. desa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 10:51   #25
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsS
Om du menar dödskallen så finns den med och försignalerar korrekt. I nuläget är den en vanlig trackside utan funktion för AI-förarna. Däremot fungerar v-signalen som en huvudsignal. Det är egentligen ett problem för den delar block vilket den inte skall göra, men det är ganska läckert att se AI-trafiken bromsa ner eller stanna för att invänta att bommarna skall fällas och sen köra förbi.
Mina v-signalscript fungerar som följer.
  • Support för upp till fyra spår på en och samma övergång.
  • Möjlighet att ange ringsträcka.
  • För v-försignalen finns möjlighet att ange en viss hastighet vid blinkande sken. En autopilot kommer då att sänka hastigheten i god tid före v-signalen.
  • V-signalen fungerar som en huvudsignal men den delar inte en blocksträcka.
Jag ser inga som hellst problem med att du använder mina script som grundbult till dina modeller. Där finns grundfunktionen redan klar, det är bara för dig att lägga till det lilla extra som du vill ha, som t.ex. att "fjärrstyra" biltrafiken.

Du är välkommen att kontakta mig (via ett PM), så får du all information du behöver för att använda mina script.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2008-07-30 klockan 10:54.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 22:56   #26
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

svenolov: Tack för erbjudandet. Jag kikar gärna på möjligheterna att sy ihop systemen då jag fått allt någorlunda färdigt här. Just nu håller jag på att finjustera men det växer hela tiden med nytt plus dokumentationen. Vi har säkert gjort helt annorlunda och det är skoj att jämföra. Jag antar jag kommer ha problem att styra ai-trafiken på annat sätt än med de vanliga signalerna så där lär jag behöva hjälp. Å andra sidan har väl du redan svenska signaler färdigskriptade? Jag har inte grävt i signallogiken ännu. Jag har som jag nämnde tidigare gjort detta enbart för att lära mig skriptningen och jag får ta ett område i taget.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-01, 22:35   #27
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard

Går det att koppla en dödskalle till flera vägskydd så att den inte visar fast sken förrän samtliga vägsignaler visar vitt? Vore en trevlig funktion att ha även om den kanske inte är alltför högt prioriterad. Sen så brukar väl inte bommarna ha reflexer varken på insidan eller på den sida som ligger in mot spåret, utan bara på den sida som ligger ut mot vägen? Rätta mig gärna om jag har fel.

I vilket fall så är det ett mycket fint arbete du gjort, ser fram emot den första versionen.
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-02, 12:36   #28
andreas_92
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Laxå, Örebro län
Inlägg: 235
Skicka ett meddelande via MSN till andreas_92 Skicka ett meddelande via Yahoo till andreas_92 Skicka ett meddelande via Skype™ till andreas_92
Standard

Riktigt SNYGGT!
Fyra tummar upp: (nu är det jag som är värst!)
__________________
Mvh Andreas
Kör just nu TS 2009.

www.fleischmann.de

Senast redigerad av andreas_92 den 2008-08-02 klockan 12:38.
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-02, 15:25   #29
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Joel
Sen så brukar väl inte bommarna ha reflexer varken på insidan eller på den sida som ligger in mot spåret, utan bara på den sida som ligger ut mot vägen? Rätta mig gärna om jag har fel.
Vad de har för sig ute i stora världen kan vi på STW tyvärr inte ta ansvar för. STWs vägskydd har i enlighet med STWs bestämmelse 16 Kap. § 3 reflexer på båda sidor av bommarna. I de fall lokförare blir störda av eventuellt reflekterande ljus under dygnets mörka timmar finns numera solglasögon, att användas i tjänsten, att tillgå i varje lok STW levererar.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-02, 16:10   #30
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Joel, du har naturligtvis rätt. Bommarna är från tidigt 2000-tal då vi mest var glada över att ha svenska bommar överhuvudtaget. Det är korrigerat nu, tillsammans med lite mer detaljer. Solglasögonen följer dock även fortsättningsvis med varje levererat lok, fast nu med ett extra moment i föreskrifterna så att de används enbart under dygnets ljusa timmar.

Det går att ha flera övergångar så här:

svs01.jpg

Detta är alltså ett vägskydd men med två korsningar. Båda stängs samtidigt då tåg kommer och det finns bara en signalering mot järnvägen, det blir vitt/fast först då alla bommar är nere. Detta går naturligtvis att variera hur man vill. Enda begräsningen är 10 komponenter per vägskydd men det går ganska lätt att utöka om så behövs. Någon kommunikation emellan olika vägskydd finns dock inte. Varje arbetar separat med sina egna triggers.

Senast redigerad av MatsS den 2008-08-02 klockan 16:13.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009