Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-07, 13:09   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Question MSL Station Manager

I min Station Manager (SM), som följer med MSL Door Control (DC) finns det plats för fler funktioner, inte bara support för DC.

En ide som Jonmpa hade (Läs här: http://www.e-buzz.net/forum/showthread.php?t=14858 ), var att växlarna automatiskt skulle ställas om till rätt spår för fortsatt färd.

Jag kommer med ett förslag till lösning här:
Man definierar en tågväg (path) med Path Control Rule och kopplar denna path till en kod som gäller för ett visst tåg (i detta fall en C20). När tåget stannar eller passerar vid den aktuella stället (trackmark) läggs rätt körväg ut, för fortsatt färd.

Är detta något att arbeta vidare på?
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg StationManager.jpg (114.0 KB, 672 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-02-07, 14:35   #2
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

A det tycker jag verkligen!
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-07, 14:55   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Tycker att det låter väldigt intressant.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 17:32   #4
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Finns det någon möjlighet att "se" nästa signal? I så fall skulle man kanske kunna göra ett enkelt ATC-system.

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 21:44   #5
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Finns det någon möjlighet att "se" nästa signal? I så fall skulle man kanske kunna göra ett enkelt ATC-system.

//Lars S
Allt (nästan) är möjligt. Utveckla vidare vad du menar med att "se" nästa signal? Och om man ser den, vad göra?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 12:47   #6
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov
Allt (nästan) är möjligt. Utveckla vidare vad du menar med att "se" nästa signal? Och om man ser den, vad göra?
Om det är möjligt att "se" nästa signal eller avståndet till framförvarande tåg skulle man kanske kunna göra ett enkelt ATP-system så att tåget automatiskt börjar bromsa ungefär som i verkligheten. På Tub1 - som har Siemens LZB sginalsystem, ett aktivt system där ställverk och fordon samarbetar - laddas en retardationskurva upp till tåget och tåget börjar bromsa även om man inte kör med ATO.

Om nästa signal visar gult skulle man alltså bromsa tåget till t.ex. ½ tillåten hastighet. Om nästa signal visar stopp skulle tåget bromsa till stopp strax före signalen. Försök att passera signal i stopp skulle ge nödbroms.

Något att fundera över?

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 13:37   #7
Jonmpa
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Vårberg
Inlägg: 1 011
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

HEJ! Sven Olov, jo det är nämligen så att jag installerat MS Station Manager Door Control 2.46a och senaste versionen av MSL Custom Hud, och placerat skåpet vid Hornstull och har en växel som borde ställa om sig mot Norsborg, men den gör inte det, varför, jag har ju satt så att MS station managern fattar att tåget ska in på höger sida plattformen i Liljeholmen och satt en Trackmarker mot Norsborg vid Plattformens ände likadant på vänster sida med en Trackmarker vid plattformens ände mot Fruängen, så varför ställer då växeln inte om sig före station Liljeholmen om sig? Mvh Johnny Nilsson
__________________

Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 13:56   #8
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Den funktionen finns inte i ver. 2.46A. Det kommer en uppdaterad version inom det närmsta dygnet. Den nya versionen är också anpassad till destinationskoden för c20 (v09).

Att plattformen ligger på vänster eller höger sida har ingenting med tågvägen att göra. Den informationen går endast till dörrkontrollen (om man har en sådan installerad), så tåget vet på vilken sida dörrarna skall öppnas.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 14:06   #9
Jonmpa
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Vårberg
Inlägg: 1 011
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

Så jag kan avinstallera Doorcontrolen då? Mvh Johnny Nilsson
__________________

Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 14:55   #10
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonmpa
Så jag kan avinstallera Doorcontrolen då? Mvh Johnny Nilsson
Ja, om du inte använder dörrkontrollen (DC) så finns det ingen anledning att ha den installerad. Men om du använder den måste du också ha minst en Station Manager (SM) utplacerad på din rutt, om du vill ha full automatik på dörrarna. DC med full automatik är alltså beroende av SM, medan SM inte är beroende av DC.

De här nya funktionerna i SM, som vi tralar om, är helt fristående funktioner som inte är beroende av DC. Utom möjligen en option som kommer att förklaras senare när jag lägger ut den nya versionen här på forumet.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 19:26   #11
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Ny version

Här kommer en kort beskrivning på nya MSL Station Manager (SM). De gamla funktionerna för MSL Door Control (DC) är oförändrade, men det följer ändå med en uppdaterad DC tillsammans med SM, anpassad för de nya funktionerna.

OBS! I och med att detta inte är någon regel (rule) som läggs till i din session på vanligt sätt, utan placeras ut på din karta (rutt) istället, har skriptet en annan (dold) typ av startmekanism. I nuläget kan bara MSL Custom HUD Setup, eller minst en DC, starta upp en eller flera SM. Det betyder att du måste t.ex ha min HUD installerad i din session, men inte nödvändigtvis ha den aktiverad (synlig i driver).

Som beskrivits förut lägger SM till en del egenskaper för en vanlig trackmark, som gör det möjligt att automatisera vissa funktioner.

De 2 nya funktionerna är som följer:

1. Automatisk tågvägsfunktion (path); Du kan associera en eller flera destinationskod(er) med en speciell tågväg (path). Destinationskoden är densamma som du kan ställa in i din c20 (3 siffror). Om du använder någon annan vagn istället för c20 kan du använda vagnens "Running number" (3-4 siffror). Tågvägen definieras i jsTRF-Path Control Rule (kuid:2:192081:16:2). I SM kan du sen välja bland tågvägarna från en lista.

Det finns också tre extra "knappar" här, som talar om för SM när den den nya tågvägen ska läggas ut. Om du för muspekaren över knapparna så ser du dess funktion.
• Set Path on enter; sätter tågvägen när du närmar dig eller passerar trackmark'en.
• Set Path on stop; sätter tågvägen när du stannar på trackmark'en
• Set Path on clearance message; sätter tågvägen när du får ett meddelande från något annat objekt. F.n. får du ett sådant meddelande från DC, när dörrarna stängs.
• Om inte någon av knapparna är valda, så är det endast manuell funktion som gäller. Du sätter tågvägen med tagent 'J'. Tangent 'J' ställer alltså inte om nästa växel enbart, utan sätter hela tågvägen om det finns en path definierad.

2. Ändra körriktning för tåget; Denna funktion är bra att ha på ett sidospår eller en ändstation. Sköter sig helt automatiskt om aktiverad. Förutom att alla tåg kan använda en och samma funktion, så har den minst två bra fördelar till jämfört med de vanliga Change Direction kommandon som man placerar ut i driver. När denna byter lok/hytt så tar den med sig föraren (Alastair) också och aktiverar även en eventuell befintlig DC till det nya loket.

Så småningom kommer det en mer komplett beskrivning i pdf format, men tills dess att den kommer får ni ställa e.v. frågor i denna tråd.

MSL Station Manager version 2.42 finns att ladda hem här: http://www.e-buzz.net/forum/showthre...629#post118629

EDIT: Glömde att nämna en viktig sak, men vid det här laget så känner ni väl till detta redan. När ni använder path funktionen tillsammans med en autopilot använd INTE en s.k. AI-driver (typ Drive To/Drive To Trackmark). Använd istället en pilot som inte väljer tågvägen själv, utan bara kör framåt, men respekterar signaler. Förutom min egen "Dispatcher's driver" så rekommenderar jag Martin Hammel's (_mutton_) Autopilot Command, kuid:71155:60001.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg StationManager.jpg (110.0 KB, 570 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2007-02-20 klockan 00:41.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 01:15   #12
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Ny SM på gång

Jag håller på att skriva kod till Davids (SVoyager) destinationsskylt (den som sitter ovanför plattformarna) så att den skall kunna användas mer generellt, inte bara till C20 och hans version av Stockholms tunnelbana. All information om destinationer kommer att lagras i Station Library, som har stoppats in i nedanstående skåp.

Funktionen kommer att ingå i den nya utgåvan av SM.

Och ett STORT tack till MatsH som har byggt 3D-modellen till SM.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg SM Elskåp 1.jpg (107.4 KB, 526 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2007-04-13 klockan 01:19.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-28, 00:08   #13
Jonmpa
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Vårberg
Inlägg: 1 011
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

HEJ! Jag har två gånger prövat detta:
Vid Hornstull södergående satte jag ut ett MSL station manager skåp och valde där att tågväg mot Norsborg och Fruängen skulle finnas tillgängligt
jag satte grön lampa för båda färdvägarna på properties för detta skåp.

Före liljeholmstunnlarna alltså just innan tunnelmynningarna på min tunnelbanebana som ruttmässigt liknar verkliga tunnelbanan så ligger det flera växlar hit och dit, men jag satte en röd trackmark för Norsborg före tunnelmynningen mot Norsborg, Alby och Sätra och en röd trackmarker före tunnelmynningen mot Fruängen och Telefonplan och sparade detta sedan öppnade jag sessionen i Driver och körde iväg med ett uppskyltat C20 tåg med Norsborg på skyltarna, men ändå så valde tåget att åka mot Fruängens tunnelmynning, detta borde enligt mig ha funkat om det vore som i verkligheten någorlunda, kan någon säga mig exakt hur jag ska göra om det är nåt jag missat eller så. Mvh Johnny Nilsson
__________________

Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-04, 15:21   #14
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Exclamation MSL Station Manager 2.42 är obsolete

Nu har jag utrett ovanstående problem! Minnet är kort.

Alla tidigare utgivna SM är INTE kompatibla med senaste Library packen.

Det är p.g.a. detta som det inte finns någon SM att ladda hem f.n.

När jag höll på med den nya SM:n skulle den även kunna signalera ankomst till SVoyager:s stations-display, men samarbetet rann ut i sanden. Jag vet inte om det kommer att återupptas igen. Tanken var att man skulle kunna använda displayen som ett helt fristående object.

Dessutom höll jag på med scripten till de nya svenska signalerna. Och sen blev det sommar... och nu har det varit lite KRS.

Jag skall uppdatera den senaste versionen (2.42) av SM, som kommer att vara kompatibel med Library Packen. Den kommer att finnas för nedladdning inom c:a en vecka.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2007-11-04 klockan 15:24.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-04, 16:53   #15
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Unhappy

Hej svenolov!

Förlåt för jag kunde inte arbeta på dem station display. I have my hands full with the c20 and could barely spare the time with helping compudoca to have needed objects for the layout so the displays were put on hold.

Ändå, jag hoppas att kunna arbeta på dem igen men jag har ingen anning när det ska händer. Kanske kan du ta över denna del av projekten och göra displayen dig själv??? Jag tror att det fanns bara skripten kvar att göra och du är mycket bättre än jag på det.

SV
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:48.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009