Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-08-09, 09:28   #1
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard Bugg i Windows förstör Gmaxsparningar!?!

Hej

Har fått min nya dator och den är ju rena räsern mot den jag hade förut. Det verkar inte vara något problem med att köra skälva tågsomulatorn Trainz med det grafikkortet och med WindowXP som jag fick med datorn. Fick varningar om att det kunde förekomma buggar i grafikkortet som gjorde att spelet hänger sig.

Där emot så fick jag ganska snart problem med att det inte går att öppna sparade dokument i Gmax. Talade med suporten om detta och följde alla hans förslag om tillrättelse. Problemet kvarstår dock och jag funderar nu på att installera om datorn. Fast innan det blev gjort så tog jag kontakt med Mats Strid om detta och han menar på att det finns en bugg i någon uppdatering av Window 2000 som förstör sparningar i Gmax och att det kanske finns en sådan bugg i WindowXP också.

Nu undrar jag om någon av er som läser detta också haft problem med Gmax sparningar? Hör av er i så fall om detta och om finns någon lösning på problemet.
Det verkar som om felet uppstod hos mig efter det att jag installerat de automatiskt hemladde uppdateringarna.

Så ni som nyligen skaffat er WindowsXP! Ta det försiktigt med uppdateringar av Windows om ni använder Gmax!!!

Hälsningar

LokKalle

KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-09, 21:37   #2
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Ja det är en känd bugg. Titta i "lägg till/ta bort program" om "Hotfix KB 823980" finns installerad. Det är en bugg hos MS som gör att alla 3D Studio filer och alla Gmax-filer blir korrupta när man sparar. Denna hotfix ska alltså bort! Om problemet ligger i ett servicepack måste servicepacket tas bort! Jag skickar ett mail till dig med mer information.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-10, 10:06   #3
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej Janne

Tack för svaret. Skriver här eftersom jag för tillfället inte kunde logga in på Hotmailen. Du kan skriva till mig på OutLok i stället.

karl-arthur.hyllman@lidkoping.mail.telia.com

Jodå. Hotfixen du nämnde finns installerad tillsammans med en hel radda hotfixar. Då jag skulle ta bort den så fick jag meddelande om att andra progr. kanske inte skulle funger som de skall.


Kanske är det inte så farligt som det ser. Fast bäst att kolla med dig som kan sådant här.

Hör av dig så snart du kan. Vill komma igång med lite tågbygge nu när semestern tagit slut.

Hälsningar
LokKalle


KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-10, 10:13   #4
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej igen

Fick just se att installationsprogrammet hittat två hotfix till som du ser i fönstret ovan. de heter KB821253 och (SP2)Q819696
Har de att göra med vårt problem också?

Kalle

KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-10, 13:08   #5
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Nej, endast de problem som finns beskrivna i det mail jag skickade till dig. Det gäller endast Hotfix KB 823980. Förmodligen är de filer du sparat korrupta och det är nog bara att ta bort dem.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-10, 23:01   #6
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej Janne

Det verkar som om det fixat sig. Jag tog bort hotfixen och nu så fungerar de sparningar jag gjort hit in tills i Gmax.
Inte heller verkar WinZip eller något annat program tagit skada av detta så som installationsprogramet varnade om. (Se ovan bild).

Så nu kan jag nog köra igång igen med byggandet.

Tack å ha det så bra

Hälsningar
LokKalle


KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Windows Installer vfp420b Off-topic 6 2004-07-11 17:35
Spela upp flera ljud i Windows 98? Trigger Off-topic 2 2004-01-10 20:46
Windows XP fråga [funkar msts på xp?] Thor MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 9 2002-08-04 15:18
Windows ME vs. Windows 98 Pson Off-topic 3 2002-06-28 11:41



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009