Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-15, 16:13   #5281
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

alex: Superdupersnyggt, som vanligt alltså .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-17, 15:01   #5282
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Av en ren slump, så hittade jag några riktigt snygga å välbyggda ryska timmervagnar, som efter lite kladdande passar perfekt att köra i USA-tåg oxå.
Ingenting för er som är rädd för pologonspöket, bara timmerlasten till dom större vagnarna har 17.700!!!! polysar.
Av samma slump, så hittade jag även några ryska "Box-cars", som oxå fick lite USA-kladd på sej.
Alla vagnarna har krängande & fjädrande gång (helt j*vla sanslöst verkligt), otroligt verkliga ljud, mm (dom sistnämnda har även en "hytt" som man kan åka i).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg unnamed_20110916_0005.jpg (277.1 KB, 346 visningar)
Filtyp: jpg unnamed_20110916_0009.jpg (202.0 KB, 346 visningar)
Filtyp: jpg unnamed_20110916_0018.jpg (257.4 KB, 346 visningar)
Filtyp: jpg unnamed_20110916_0019.jpg (239.5 KB, 346 visningar)
Filtyp: jpg unnamed_20110916_0020.jpg (235.1 KB, 346 visningar)
Filtyp: jpg unnamed_20110916_0031.jpg (198.2 KB, 346 visningar)
Filtyp: jpg unnamed_20110916_0032.jpg (248.2 KB, 342 visningar)
Filtyp: jpg unnamed_20110916_0034.jpg (212.8 KB, 341 visningar)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-17, 15:58   #5283
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Snygga bilder som vanligt allihopa.
ekankal, du får lov att sluta använda ditt grafikkort här till vintern om vi andra skall få någon el över om du kan dra runt på vagnar med 17000+ polygoner...

Här följer en bild på DONJ från idag. Lok nr 5, Norrsundet, tar sig en slurk vatten i Brattfors framför tomma timmervagnar på väg till Linghed.
vatten_brattfors.jpg

Som ni kanske ser har Björnl uppdaterat nr. 5 - det är mera detaljer samt personal. Vagnarna är mina nr 25 och 24 (ja, det borde väl finnas flera nummer att välja på men å andra sidan är numren väldigt skitiga... får väl titta på möjligheten med att skriva dit egna nummer i spelet). Vattentornet är förstsåss Björnls modell av vattentornet i just Brattfors.

En fråga rent allmänt om DONJs vattentorn - borde det inte stå vattenhästar bredvid dem? För själva tornen hade väl aldrig vattengivningsanordningar?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-17, 16:03   #5284
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Av en ren slump, så hittade jag några riktigt snygga å välbyggda ryska timmervagnar, som efter lite kladdande passar perfekt att köra i USA-tåg oxå.
Ingenting för er som är rädd för pologonspöket, bara timmerlasten till dom större vagnarna har 17.700!!!! polysar.
Av samma slump, så hittade jag även några ryska "Box-cars", som oxå fick lite USA-kladd på sej.
Alla vagnarna har krängande & fjädrande gång (helt j*vla sanslöst verkligt), otroligt verkliga ljud, mm (dom sistnämnda har även en "hytt" som man kan åka i).
Snyggt ekan! Och jag MÅSTE bara få säga (off topic) att Trainz ger oss byggare och programmerare nästan obegränsade möjligheter, medan andra simulatorer fortfarande ligger i sin linda och inte kommer någon vart. Ryssarna har väl bevisat det? Och jag tycker att vi själva på detta forum också har bevisat det.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-09-17 klockan 16:06.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-17, 18:53   #5285
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Cool Odrägligt OT, ursäkta Ekan, dina vagnar är ursnygga!!!

Håller helt med föregående talare! Jag har hållit på med detta sen början av 1990-talet, först med "Eisenbahn.exe" som väl var den första simulatorn med egen "Konstruktor" för att bygga egna grejer med vertexteknik, mycket lärorikt men gav inte riktigt det man vill ha.
Sen kom MSTS och jag trodde att allt var löst, övertro på Bill Gates omdöme blev en grym besvikelse. Allt blev mycket bevärligt, minst sagt. Sen kom Trainz som plötsligt inbjöd till att bygga, visserligen bristfällig dokumentation, men man fick iallafall byggt fungerande grejer! Provade även nyligen på Railworks men dess byggargränssnitt är minst sagt bedrövligt och jag misstänker starkt att det vackra OR blir likadant?

Alltså, man håller sig till TS2010 och känner sig trygg med det och lär sig ständigt nya saker.

Så skall väl en hobby vara?

En liten jämförelse med 1950-talet är kanske befogad?

Man fick ett Märklintåg i julklapp när man var 10 år, och man byggde och hade jättekul. Sen kom nån Besservisser och påstod att Fleichmann var mycket mer naturtroget och bättre - alltså sälja Märklingrejerna och köpa Fleichmann, vilken besvikelse, visserligen ingen mittskena men tågen stannade oftare i växlarna än man orkade med. Sen kom Poscher med fina vagnar, och Lilliput och Lima och allt vad de hette, men man längtade tillbaks till Märklin med sin kvalitet. Sen kom nya skenor till Märklin, alltså byta tillbaks igen och så vidare. Dårarnas Paradis minsann!

Nu har jag fastnat för TRAINZ och kommer därmed att förbli!!!!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-09-17 klockan 18:55. Anledning: OTOTOTOT
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-17, 22:19   #5286
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Väldigt lugnt på forumet, denna helg.
Antingen byggs det för fullt eller är folk ute och slår klackarna i taket.
Eller sitter ni och kladdar, som jag har gjort och gett Bears dragare nya kläder.

En liten Arla på G.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20110917_0000.jpg (95.3 KB, 309 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20110917_0001.jpg (98.0 KB, 309 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-17, 22:37   #5287
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Smile Känner igen detta lan..

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Håller helt med föregående talare! Jag har hållit på med detta sen början av 1990-talet, först med "Eisenbahn.exe" som väl var den första simulatorn med egen "Konstruktor" för att bygga egna grejer med vertexteknik, mycket lärorikt men gav inte riktigt det man vill ha.
Sen kom MSTS och jag trodde att allt var löst, övertro på Bill Gates omdöme blev en grym besvikelse. Allt blev mycket bevärligt, minst sagt. Sen kom Trainz som plötsligt inbjöd till att bygga, visserligen bristfällig dokumentation, men man fick iallafall byggt fungerande grejer! Provade även nyligen på Railworks men dess byggargränssnitt är minst sagt bedrövligt och jag misstänker starkt att det vackra OR blir likadant?

Alltså, man håller sig till TS2010 och känner sig trygg med det och lär sig ständigt nya saker.

Så skall väl en hobby vara?

En liten jämförelse med 1950-talet är kanske befogad?

Man fick ett Märklintåg i julklapp när man var 10 år, och man byggde och hade jättekul. Sen kom nån Besservisser och påstod att Fleichmann var mycket mer naturtroget och bättre - alltså sälja Märklingrejerna och köpa Fleichmann, vilken besvikelse, visserligen ingen mittskena men tågen stannade oftare i växlarna än man orkade med. Sen kom Poscher med fina vagnar, och Lilliput och Lima och allt vad de hette, men man längtade tillbaks till Märklin med sin kvalitet. Sen kom nya skenor till Märklin, alltså byta tillbaks igen och så vidare. Dårarnas Paradis minsann!

Nu har jag fastnat för TRAINZ och kommer därmed att förbli!!!!!!
Jag vet och visste vart jag stod i detta dilemma.. men kunde inte låta bli att inköpa även likströmsvagnar.... så ikonen "Märklin".. gäller.. eller hur?
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-17, 22:56   #5288
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Smile Snyggt Bengan..

[quote=Bengan;245465]

Huru gammal måste man vara för att ha sett detta fordon "live"?
Snyggt jobbat..
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 04:14   #5289
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Talking Shell-Arla ?

[quote=stina;245467]
Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg

Huru gammal måste man vara för att ha sett detta fordon "live"?
Snyggt jobbat..
Troligen tidigt 60-tal, i alla fall innan miljömedvetandet tog fart! Notera lastkombinationen bensin och mjölk! Arla och Shell i samarbete ?-)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 05:36   #5290
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Låter som dina ryska timmervagnar passar mitt nya grafikkort perfekt! GFX 570 Önskar jag hade det lätta gräset du har på bilderna, det som är både lite grönt och torrt. Hur blev det föresten med det svenska ångloket som endast du eller någon annan hade i sin dator än så länge? Det vackraste jag sett någonsin. Blev det "släppt" till allmänheten nån gång?

Behöve jag berömma bilderna? Farligt med din kvalitet på realitet, man blir van!
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 08:35   #5291
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Av en ren slump, så hittade jag några riktigt snygga å välbyggda ryska timmervagnar, som efter lite kladdande passar perfekt att köra i USA-tåg oxå.
Ingenting för er som är rädd för pologonspöket, bara timmerlasten till dom större vagnarna har 17.700!!!! polysar.
Av samma slump, så hittade jag även några ryska "Box-cars", som oxå fick lite USA-kladd på sej.
Alla vagnarna har krängande & fjädrande gång (helt j*vla sanslöst verkligt), otroligt verkliga ljud, mm (dom sistnämnda har även en "hytt" som man kan åka i).
Asså, ryssarna är ju bara helt underbara på att efterlikna verkligheten.
På vissa bilder som ryssarna har gjort är det faktiskt rätt så svårt att avgöra om det är virituellt eller om det är verkligt.

Med helt underbara bilder allihopa om bara jag kunde bygga lika fint!
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 11:01   #5292
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

[quote=lan;245472]
Citat:
Ursprungligen postat av stina Visa inlägg

Troligen tidigt 60-tal, i alla fall innan miljömedvetandet tog fart! Notera lastkombinationen bensin och mjölk! Arla och Shell i samarbete ?-)
Miljö och hälsoministern har hört av sig och gett mig bannor, för kombinationen.

Arla får ej i framtiden, samarbeta med diverse oljebolag. Så dom har fått inskaffa egna dragare, till sina kommande släp.

Är ej nöjd med Gulf, blir nog förändringar på henne. När jag hittar bättre bilder, att titta på.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20110918_0000.jpg (114.2 KB, 278 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 13:33   #5293
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Kom på en detalj som fattas på dina lastbilar. Det skall sitta en "hörnpinne" med en liten knopp i toppen i hörnen fram. En del av dessa pinnar hade belysning.

De var till för att markera var man hade hörnen på lastbilen (tror jag). Annars väldigt fina lastbilar. En undran jag har är om man kan lägga på skuggor och nyanser på bilarna, så lacken ser "levande" ut?

Tror att tanksläpet är fel till den lastbilen? Har för mig att det skall vara en rund tank, om det är svenska lastbilar. Tror att de som du har där är amerikanska? Kan ha fel, men tror mig minnas att de var runda. Shell kom ibland för att fylla på mormors villaolja i början av 70-talet. Det luktade alltid så gott om lastbilen. Tror att årsmodellen ligger mellan 1960 och 1967.

Senast redigerad av Hobo den 2011-09-18 klockan 13:38.
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 15:22   #5294
rapid94
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Malmö, Sweden
Inlägg: 245
Skicka ett meddelande via MSN till rapid94
Standard

Ett okänt godståg håller i Tågarp i väntan på möte.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Tgp1.jpg (115.7 KB, 264 visningar)
rapid94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-20, 05:06   #5295
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hobo Visa inlägg
Låter som dina ryska timmervagnar passar mitt nya grafikkort perfekt! GFX 570 Önskar jag hade det lätta gräset du har på bilderna, det som är både lite grönt och torrt. Hur blev det föresten med det svenska ångloket som endast du eller någon annan hade i sin dator än så länge? Det vackraste jag sett någonsin. Blev det "släppt" till allmänheten nån gång?

Behöve jag berömma bilderna? Farligt med din kvalitet på realitet, man blir van!
Tusen tack för vänliga ord (till svenolov, spyfrog, m.fl. oxå) .
Antar att du menar lan's B-lok (det är då ett av dom allra snyggaste JAG har sett till Trainz i.a.f.).
Det ska väl släppas till allmänheten, + en hel massa andra av lan's pärlor, så snart allt är klart med scriptning, mm .
Ang. gräset, sök på "FMA instant grass" på DLS, så finns det en hel del varianter att ladda ner.
------------------------
Bengan & rapid94: Snygga bilder (och ommålningar) från er oxå .
Bifogade bilder
Filtyp: jpg unnamed_20110920_0001.jpg (222.6 KB, 239 visningar)
Filtyp: jpg unnamed_20110920_0010.jpg (213.4 KB, 217 visningar)
Filtyp: jpg unnamed_20110920_0013.jpg (242.8 KB, 216 visningar)
Filtyp: jpg unnamed_20110920_0016.jpg (267.3 KB, 236 visningar)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009