Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-12, 21:16   #1
AlexSuperHD
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Gävle
Inlägg: 148
Post Ostkustbanan träder fram igen!

Nu är man här igen! Min fiktiva rutt är nerlagd tills vidare och tänkte bygga Ostkustbanan på nytt!
Men det var ett tag sen sist jag gjorde sånt här med höjddata och liknande så jag skulle vara mer än tacksam om att få lite ny info om det!
Sen får vi se hur långt jag kommer.
__________________
//Alexander



Här streamar jag ibland mitt rutt bygge
AlexSuperHD besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-03-12, 21:23   #2
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Är det en gammal rutt du har byggt eller ska du börja från scratch?

om det senare - använd följande startkoordinater, snälla! 59.6099, 16.5449
Du hamnar i Västerås, gå i scenarioläge, flyg till den ort du vill börja bygga och lämna en marker där. då blir våra rutter kompatibla och då slipper man två st. "Gävle-stockholm C"
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-12, 21:36   #3
AlexSuperHD
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Gävle
Inlägg: 148
Standard

Direkt från scratch! Mitt gamla bygge är utdaterad och "kladdig"
Hur får jag tag i DEM data? Och hur lägger jag in och fixar till det i editorn?

Btw, tråkigt med din överhettning!
__________________
//Alexander



Här streamar jag ibland mitt rutt bygge
AlexSuperHD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-12, 22:15   #4
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AlexSuperHD Visa inlägg
Direkt från scratch! Mitt gamla bygge är utdaterad och "kladdig"
Hur får jag tag i DEM data? Och hur lägger jag in och fixar till det i editorn?

Btw, tråkigt med din överhettning!
Jag har löst med överhettningen men inte uppdaterat signaturen!

Du kan ladda ner DEM data från den här sidan: http://viewfinderpanoramas.org/dem1.html

sedan gör du såhär: gå in i /steam/stemapps/common/Railworks
Där skapar du en mapp som heter DEM
Där i skapar du en mapp som heter SRTM
Placera dina .hgt-filer i den mappen så läser TS in dessa!

tips, om det blir svårt att skapa rutt på rätt sätt, ladda ner min mälardalsbana så kan du bygga på det! den är fritt att ladda ner och experimentera med. Kommer få CC-SA-licens vid nästa uppdatering!

Värt att kolla in först: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36304
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-12, 22:28   #5
AlexSuperHD
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Gävle
Inlägg: 148
Standard

Hur får jag in start-koordinaterna? Går att knappa in med kan inte trycka på create sen
__________________
//Alexander



Här streamar jag ibland mitt rutt bygge
AlexSuperHD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-13, 10:04   #6
AlexSuperHD
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Gävle
Inlägg: 148
Standard

Finns det möjligen någon information om hur alla spår i Sverige ligger och ser ut?
Tänkte om det finns något dokumenterat vart alla växlar och sånt är placerade.
__________________
//Alexander



Här streamar jag ibland mitt rutt bygge
AlexSuperHD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-13, 10:43   #7
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Se här: http://www.kejsergardens.se/graflinje.htm

__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-13, 10:58   #8
AlexSuperHD
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Gävle
Inlägg: 148
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Tack Bönan!
Finns det någonting som berättar vad allt som står betyder?
__________________
//Alexander



Här streamar jag ibland mitt rutt bygge

Senast redigerad av AlexSuperHD den 2017-03-13 klockan 10:59.
AlexSuperHD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-13, 13:30   #9
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Hej!
Informationen i länken som bönan refererar till är egentligen en grafisk representation av linjeboken, som finns att finna på trafikverkets hemsida.
Därför innehåller också länken samma brister och problem som linjeboken. Att använda sig av den informationen till att placera ut växlar på ett korrekt ställe kommer med största sannolikhet att bli fel. Nyfiken som jag är så kollade jag två av de stationer som jag har järnkoll på, Katrineholm (placerad där) och Vingåker som jag både bor i (ca 10m till närmaste räl) och också har jobbat i, på dessa stationerna så stämmer inte växlarnas placeringar mer än i grova drag (i vissa fall helt fel) med andra objekt. Eftersom det inte finns någon information om växlarnas position enl. längdmätningen så blir det ju bara gissningar. Dessutom så saknas ju mycket av den information som skulle vara av intresse för ruttbyggare, signaltyper, orienteringastavlor, försignaler, baliser, typ av växlar, växelhastigheter, lutningar mm.
Sedan ska man också vara medveten om att när man bygger efter linjeboken, eller planritningar, så är inte alltid 1000m = 1000m...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-13, 13:52   #10
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

TS har en google map overlay, så kollar man i den så ser man hur spåren går och kan se växlar o sådant i grova drag. De är inte alltid uppdaterade och inte heller så värst högupplösta!

Förarhyttsfilm mellan Hagalund i solna och Sala, via Uppsala: https://www.youtube.com/watch?v=GVe06JNSaPA

Finns fler, men jag tror inte det finns något tillgängligt på webben norr om Uppsala!

Däremot så har Teknikarv en förarhyttsfilm Stockholm-Sundsvall som man kan köpa på DVD!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-13, 15:48   #11
AlexSuperHD
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Gävle
Inlägg: 148
Standard

Jo Google maps overlay använder jag mig av, men som sagt, google är lite seg på att uppdatera kartor... och inte alltid av bästa kvalité så att man kan se på nära håll...
Dom har inte ens rätt nät för järnvägen Furuvik-Skutskär (Man ser på bilden att järnvägen är flyttad direkt till vänster efter stationen)
https://gyazo.com/90712c1b1a149201be54e15097786f75
__________________
//Alexander



Här streamar jag ibland mitt rutt bygge
AlexSuperHD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-13, 16:11   #12
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Har du tänkt bygga Stockholm C? I så fall är väl det enklaste att du helt enkelt fortsätter bygga på Jönköpingsbanan. Dumt att bygga samma station två gånger!
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-13, 16:53   #13
AlexSuperHD
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Gävle
Inlägg: 148
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Har du tänkt bygga Stockholm C? I så fall är väl det enklaste att du helt enkelt fortsätter bygga på Jönköpingsbanan. Dumt att bygga samma station två gånger!
Jag använder dessa startpositioner: 59.6099, 16.5449, som ligger vid Addes projekt (Mälardalen)
Har pratat lite med han och jag gör förmodligen Gävle-Uppsala, eller var det tänkt ända ner till Stockholm Adde?
__________________
//Alexander



Här streamar jag ibland mitt rutt bygge
AlexSuperHD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-13, 16:55   #14
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Har du tänkt bygga Stockholm C? I så fall är väl det enklaste att du helt enkelt fortsätter bygga på Jönköpingsbanan. Dumt att bygga samma station två gånger!
Det hade varit enklast om du hade byggt Stockholm C i en ny rutt med samma koordinater som jag har på Mälardalen, och som Jag har lyckats övertyga AlexSuperHD att använda på Ostkustbanan!

Vem av oss som når till Stockholm C återstår att se, men det blir som en sorts projektsammarbete mellan Alex och mig då jag hann "fånga in" honom i god tid (till skillnad från fippe som började bygga skinnkatteberg innan han visade upp ngt)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-13, 18:35   #15
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Nu blev man ju lite halvt sugen på att bygga ut från din bana upp mot Skinnskatteberg - Fagersta, vet inte hur långt du har kommit mot Skinnsberg men ifall du har byggt Frövi på din bana så kan jag nog utgå därifrån ifall du vill

Råkade skriva på fel sida, men mitt svar gäller fortfarande!

Senast redigerad av Fippe den 2017-03-13 klockan 18:42.
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:06.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009