Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om järnvägar och tåg

Slumpade bilder från Centralen - Ett bildgalleri för tågbilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-29, 16:28   #1
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard NBVJ och Pershyttan på TV i kväll

I kvällens avsnitt av "Allt om Sverige" på TV 1 kl 20.00 blir det veterantåg från Nora och sedan aktiviteter Pershyttan för deltagarna...

Som synes så var det inte det allra bästa vädret, men röken från loket blir ju väldigt fin å andra sidan... Det är Sb 1306 som får bli filmstjärna denna gång...

Detta är den första av två TV-inspelningar som gjordes i Nora i år. Den andra inspelningen gjordes för några veckor sedan, då handlade det om en trailer för en kommande storfilm om John Bauer:

https://johnbauerfilm.wordpress.com/inspelning-nora/

Denna trailer kommer visas på internationella filmmässor för att skaffa finans och medarrangörer för en kommande storfilm med högt ställda mål.

Väldigt trevligt att NBVJ fått möjligheten att medverka i dessa inspelningar.
Bifogade bilder

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-10-29, 22:37   #2
ADDE
Medlem

Reg.datum: Feb 2012
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Här har vi avsnittet i fråga:
https://www.svtplay.se/video/1572237...ng-7-avsnitt-2
-Nordlandsbanen, En norsk dieselrutt.
Ladda ner dem här!

Ska du bygga i TS? Läs här först!
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-30, 00:44   #3
Mazz
Hedersmedlem

Standard

tack ADDE för länkning!

Intressant upplevelse må jag säga, inte minst för att det var första tåget upp till Pershyttan och det var halt... väldigt halt. Som nån skrev i en annan tråd, det slirar nästan aldrig... Hmm, nja, den här dagen slirade det gött kan jag lova. Bra att det var en av Sveriges mest rutinerade ångloksförare som var lokförare, Per-Åke Lampemo. Som eldare hade jag att pyssla med, i nån av sekvenserna syns det att jag är rätt "varm"..

Litet bildkollage från inspelningen, som skedde i maj:
Bifogade bilder

Senast redigerad av Mazz den 2017-10-30 klockan 01:56.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-30, 00:46   #4
Mazz
Hedersmedlem

Standard

några till bara...
Bifogade bilder

Gammal 2017-10-30, 01:23   #5
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Kul att se och kul marknadsföring för NBVJ! De lyckades verkligen fånga den härliga känslan med ånglok på film.

Var tanken att ni skulle backa Gyttorp-Pershyttan, men sedan fick gå tillbaka och gå runt tåget i Gyttorp för att ha loket först? Syns att det är halt, Per-Åkes hand ligger inte på regulator eller broms, utan på spaken till sandningsventilen..

1306 börjar ju bli en riktig filmstjärna numera. Härom året skymtade hon ju förbi som dragare av tåget till Stockholm C (av någon outgrundlig anledning med en massa gamla NBJ vagnar i släp... ) i allra första avsnittet av Fröken Frimans Krig, trevlig sekvens den med, finns också på SVT Play. Och nu två filmroller till bara i år! Finns ju värre saker att göra när man fyller 100 år!
Gammal 2017-10-30, 01:48   #6
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Kul att se och kul marknadsföring för NBVJ! De lyckades verkligen fånga den härliga känslan med ånglok på film.

Var tanken att ni skulle backa Gyttorp-Pershyttan, men sedan fick gå tillbaka och gå runt tåget i Gyttorp för att ha loket först? Syns att det är halt, Per-Åkes hand ligger inte på regulator eller broms, utan på spaken till sandningsventilen..

1306 börjar ju bli en riktig filmstjärna numera. Härom året skymtade hon ju förbi som dragare av tåget till Stockholm C (av någon outgrundlig anledning med en massa gamla NBJ vagnar i släp... ) i allra första avsnittet av Fröken Frimans Krig, trevlig sekvens den med, finns också på SVT Play. Och nu två filmroller till bara i år! Finns ju värre saker att göra när man fyller 100 år!
Haha, japp 1306-an är en riktig linslus kan man konstatera...

Nej, med tanke på de hala spåren så bestämde vi att vi går till Gyttorp och gör rundgång så vi har loket först på Pershyttespåret. Det blev ju dessutom bra inspelningsmässigt, när vi rullade iväg och lämnade teamet där i Pershyttan, så fick ju den sekvensen illustrera att vi backade tillbaka "några gånger". Upp från Nora i Älvstorpsbacken var första svårigheten, det är inte så mycke utrymme att ta fart där innan backen börjar. Andra tillfället är på Pershyttespåret halvvägs ungefär... precis innan det börjar plana ut retligt nog. Där tog vi den på andra försöket i alla fall, Älvstorpsbacken på tredje.

Det är väldigt roligt att se att det som egentligen är en liten "plump", tåget kommer inte fram som det ska och så kan det ju hända även i den "riktiga" järnvägsvärlden... Roligt då att se att filmteamet "on the fly" gör en grej av det i inspelningen.

Ja, jag är PR-mässigt mycket nöjd med resultatet, snyggt filmat och bra känsla. Det här är bra både för Nora, Pershyttan och NBVJ!

Angående Stockholm C och NBJ-vagnar etc... Nöden har ingen lag och för en trailer helt okey... Men blir det "skarp" storfilm, måste det vara mer riktigt även på den punkten. Som för övrigt spelades in för drygt 2 veckor sedan... Eller tänker du på nått annat tillfälle för några år sedan?

Senast redigerad av Mazz den 2017-10-30 klockan 01:52.
Gammal 2017-10-30, 18:57   #7
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Oj, ja då är det halt! Räknade lite snabbt på det och det kan ju inte vara mycket mer än 100 ton i dragkroken. På torr räls skall en Sb teoretiskt kunna dra denna vagnvikt i 55 km/h i 16 promille uppförsbacke enligt de dragkraftsdiagram jag har. Men sedan ställer de låga hastigheterna till det antar jag, marginalerna blir mindre och minsta misstag leder till att man tappar greppet och med den massor av rörelseenergi och sedan kommer man inte igång igen. Har du koll på vad det är för lutningar i dessa backar ni fastnade i på NBVJ? Eftersom jag har detaljstuderat dragkraften på just Sb när jag gjorde dragkraftsspecifikationer åt den till Trainz förra vintern så blir man ju nyfiken på hur det skiljer sig mot verkligheten. Det enda jag vet är att de nog inte stämmer helt, teorin har ju en förmåga att göra saker lite enklare än vad de faktiskt är i verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Angående Stockholm C och NBJ-vagnar etc... Nöden har ingen lag och för en trailer helt okey... Men blir det "skarp" storfilm, måste det vara mer riktigt även på den punkten. Som för övrigt spelades in för drygt 2 veckor sedan... Eller tänker du på nått annat tillfälle för några år sedan?
Nej, jag tänkte på just inledningen till Fröken Frimans krig (https://www.svtplay.se/video/1680195...rig/del-1-1459), även om samma tågsätt användes. Den ska vara inspelad under 2013, så det var ju ett par år sedan. Det ska föreställa en tågresa till Stockholm runt 1910. Sb-loket är ju inte byggt än på ett par år, men är helt okey stand-in för de nylevererade A eller B-lok som borde kört på sträckan då. Men NBJ-vagnarna känns ju lite underdimensionerade för jobbet och det ser lite obalanserat ut med ett så pass stort lok med så små vagnar i släp över Järlebron i en av sekvenserna. Förstår att man får ta vad man har och NBJ-vagnarnas interiör passar ju här mycket bättre än de modernare boggievagnarna, så de känns som ett bättre val. Och det skadar ju inte att så fina gamla vagnar får ut och visa upp sig på bästa sändningstid heller!

John Bauer-produktionen tyckte jag att NBJ-vagnarna passade perfekt med det Bauerska temat! Storleken, formen och materialet känns nästan som en Bauer-målning. Sedan hade väl kanske SWB Y3:an passat bättre storleksmässigt som dragare, men har man tubläck så har man. Flera fina bilder från inspelningen i Nora finns här: https://johnbauerfilm.wordpress.com/...ats-carlstedt/
Sedan är ju frågan om man vill ha något som ser bra ut, eller något som är historiskt korrekt. Scenen skall utspela sig 1898 om jag förstår saken rätt, så ska det bli riktigt storfilm får de väl plocka fram BCo1 1032 med flera vagnar dragna av Cc 404 sedan vilket skulle vara mer geografiskt och historiskt korrekt.
Gammal 2017-10-30, 20:42   #8
Jonatan
Medlem

Reg.datum: Feb 2003
Standard

Kollar på det nu, det var ju skitbra!

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-09, 23:30   #9
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Och nu finns John Bauer-trailern uppe att se;

https://johnbauerfilm.wordpress.com/

Tycker dom fick till det helt okey, med tanke på förutsättningarna. Filmmakare kan sin sak helt klart...

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:31.