Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-07, 09:29   #376
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
När jag separerade lokskylt och brygga från resten glömde jag ta med dessi texturbytet - skall fixa det idag.

Kanon
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-07, 19:25   #377
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Du2:an och det moderniserade D-loket har nu mk2 pantografer och lokskylten fungerar nu med texture-replacement som den ska. Ladda ned på nytt och skriv över de gamla!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-07, 19:49   #378
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Du2:an och det moderniserade D-loket har nu mk2 pantografer och lokskylten fungerar nu med texture-replacement som den ska. Ladda ned på nytt och skriv över de gamla!
Tack & bock.
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-07, 21:10   #379
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Du2:an och det moderniserade D-loket har nu mk2 pantografer och lokskylten fungerar nu med texture-replacement som den ska. Ladda ned på nytt och skriv över de gamla!
Men texturebytet på littskylten funkar inte igen !?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-07, 21:22   #380
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Men texturebytet på littskylten funkar inte igen !?
Det fungerar
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-08, 02:28   #381
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Då gör vi ett försök igen. Strunta i allt det som är sagt tidigare om detta paket och läs bara detta istället.

STL Järnvägstavlor version 2.0
Detta är alltså en uppdatering av den gamla versionen av STLs Järnvägstavlor, vilken vi hädan efter kommer att referera till som version 1.

I detta paket har vi fått stor hjälp av Blomsson som har förbättrat texturer och hjälpt oss att lägga till 12 stycken nya tavlor. Han har även rättat våra tidigare tavlor från texturer som legat på fel ställen och som tillhört tavlor av fel storlek, vilket betyder att alla tavlor numera enbart har korrekta texturer som de har i verkligheten.

Men detta leder till lite problem med tre tavlor från den gamla versionen, vilka har fått förändrade textur-grupper i denna version. Det är så att varje tavla sparar det texturnummer som den använder. Detta betyder två saker.
  • Först; i vissa fall har vi tagit bort en textur ifrån den gamla versionen (och flyttat till en annan tavla) men lagt till en ny textur som då tar den gamlas plats i den nya versionen av tavlan. Då kommer den nya texturen att visas istället för den gamla när man installerat den nya versionen av tavelpaketet. Man är då tvungen att byta ut denna tavla mot denna nya tavla dit texturen flyttats efter att man installerat uppdateringen.
  • Det andra som kan hända är att vi inte haft någon textur att ersätta denna gamla texturen med och den nya textur-gruppen blivit mindre än den gamla. Det innebär att tavlan till exempel vill visa textur nummer 10, men det finns bara 7 texturer i den nya texturgruppen att välja mellan. Hur gör vi då? Då har vi valt att göra så att vi återställer dessa tavlor till den första texturen i listan, vilket är samma som visas när man placerar ut en ny tavla av den sorten. Dessa tavlor måste också bytas ut när den nya versionen installerats.
Det kan också vara så att texturen bara bytt plats, men är kvar i samma tavla. Då behöver man bara byta till denna texturen. Detta kan göras före uppdateringen genom att man byter till det texturnummer som texturen kommer att ha efter uppdateringen. Hur texturerna flyttats kan man hitta i dokumentet (Råd vid uppgradering av tavelsystemet v2.0.pdf) som följer med i paketet. Där finns även exempel som visar på vilka taveltexturer som behöver åtgärdas och vilka som inte behöver det, samt tabeller över vilka texturer som flyttats vart.

Som sagt så rör detta enbart dessa tre tavlor:
<kuid:67375:101338> STL 3.1 ITavla Infotavla 350x350mm
<kuid:67375:101339> STL 3.1 ITavla Infotavla 510x480mm
<kuid:67375:101465> STL 3.1 ITavla Infotavla Romb 350x350mm
Resterande tavlor kommer att se ut precis som före uppdateringen!

Dessutom har den moderna hastighetstavlan fått tillagt 160 som siffror, vilket innebär att alla texturer med pilar har förskjutits och kommer att bli fel efter uppdateringen. Så om det står med siffror före uppdateringen så är det inga problem, men om man har pilar måste dessa fixas tillbaka efter uppdateringen.

I det bifogade dokumentet med råd står det beskrivet hur man ska gå tillväga för att fixa så mycket som möjligt innan man uppdaterar paketet. Vi rekommenderar att man läser igenom det.
I korthet: Kolla igenom banan före uppdatering. Leta reda på de tavlor som finns beskrivna i dokumentet som kommer att få bytta texturer och byt textur på de som går att byta textur på så att de kommer att få rätt textur efter uppdateringen. Markera tavlor som måste helt bytas ut efter uppdateringen med någon lätthittad textur som är enkel att identifiera att den är fel. Sedan uppdaterar man paketet och går igenom banorna och byter ut de tavlor som man markerade och dubbelkollar att man inte missade några andra tavlor.
Alternativt uppdaterar man bara paketet och går igenom sina banor och försöker hitta de tavlor som blivit återställda eller som fått fel texturer, vilket dock kan vara ganska svårt, vilket vi därför inte rekommenderar.

Det finns även två tavlor som utgår helt ur denna version då deras texturer flyttats över till andra tavlor. Dessa är:
<kuid:67375:103650> STL 3.1 ITavla Infotavla 645x645mm
<kuid:67375:101483> STL 3.1 ITavla Systemgränstavla 350x350mm
Ta bort dessa ur CM.

För att detta ska fungera måste man uppdatera STL Source till v4.33.1, vilket bara är för TANE, vilket innebär att denna tavelpaketsuppdateringen också enbart är för TANE.

Hoppas det gör saker klarare! Tveka inte att fråga om ni är osäkra på något!
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2017-06-08 klockan 02:30.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-08, 13:05   #382
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Kan ver. 1 samexistera med ver. 2?. Jag har just nu slutjusterat samtliga tavlor för Nynäsbanan, 6 mil lång. Vill inte göra om det på nytt.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-08, 13:06   #383
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Kort svar:
Nej!

Längre svar:
Omöjligt! Kommer aldrig att ske därför att den äldre versionen är felaktig och ska inte användas, punkt!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2017-06-08 klockan 13:35. Anledning: Gjorde det längre svaret längre!
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-08, 17:11   #384
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av blomsson Visa inlägg
Kort svar:
Nej!

Längre svar:
Omöjligt! Kommer aldrig att ske därför att den äldre versionen är felaktig och ska inte användas, punkt!

mvh
Håkan
Bra, då fortsätter jag med Svenska järnvägstavlor ver 1, som jag vet fungerar i Trainz.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-08, 17:40   #385
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Bra, då fortsätter jag med Svenska järnvägstavlor ver 1, som jag vet fungerar i Trainz.

Nisse
Problemet med att om du fortsätter använda version 1 är att de nämnda tavlorna kommer bli fel för alla andra om du skulle ladda upp banorna någonstans. Likaså om du laddar ned banor som andra har byggt som använder version 2 av tavlorna. Så vi rekommenderar att alla uppdaterar så att vi slipper problem med det här längre fram.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-09, 17:48   #386
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Installerade det nya STL Järnvägstavlor version 2.0 paketet idag först.

Kuid2:177292:209010:3 saknas för mig, på 43 objekt för mig.

Var den med i föregående paket, som jag hoppade över att installera?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (203.7 KB, 97 visningar)
Filtyp: jpg Image2.jpg (269.5 KB, 98 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-09, 17:55   #387
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Det är senaste STL Source(v4.33.1) som krävs för att uppdateringen ska fungera som saknas. Finns även den hos Banbyggarna (men det vet du redan).

EDIT: Kan tillägga, att när jag gick igenom paketet innan släppet och submittade innan jag hade installerat STL Souce så fick jag göra en "database repair" för att alla nyinstallerade objekt skulle synas i surveyour. Är ju inte säkert att det gäller er men kan vara bra att ha i åtanke om något verkar saknas som borde finnas efter installationen.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2017-06-09 klockan 18:04.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-09, 18:16   #388
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av blomsson Visa inlägg
Det är senaste STL Source(v4.33.1) som krävs för att uppdateringen ska fungera som saknas. Finns även den hos Banbyggarna (men det vet du redan).

EDIT: Kan tillägga, att när jag gick igenom paketet innan släppet och submittade innan jag hade installerat STL Souce så fick jag göra en "database repair" för att alla nyinstallerade objekt skulle synas i surveyour. Är ju inte säkert att det gäller er men kan vara bra att ha i åtanke om något verkar saknas som borde finnas efter installationen.

mvh
Håkan
Tack.

Den hade jag glömt att ladda ned.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 01:25   #389
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

De båda nya D-lokspaketen (Du2 och D i 60-talsvariant) är uppdaterade igen. Lan upptäckte nämligen att den nya Mk2-strömavtagaren var självlysande nattetid. Inte riktigt korrekt..

Ladda ned igen och skriv över!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 20:42   #390
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Standard

Hej.
Har laddat ner WNJ - Westgöta Nerikes Jernvägar.
Har försökt fixa till allt, men går bet på följande 4 kuid:

<kuid:44700:22009>
<kuid:67375:1170>
<kuid:136030:100132>
<kuid:136030:100133>

//Crille
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009