Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-27, 15:17   #1
Asanisse
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 4
Standard Vilken simulator skall jag ha?

Hej!

Jag vet inte vilken simulator jag skall jobba med.
Har flera att välja mellan. Mitt stora intresse är att framförallt bygga och i andra hand köra. Helst skulle jag vilja ha något program som liknar ett vanligt modellbygge typ Märklin. I början av 90-talet fanns ett superenkelt program för Mac som hette "A-Train", hela programet låg på en diskett. Givetvis var det 2D. Men man kunde bl.a. bygga otroliga anläggningar samt göra tågprogrameringar för varje tågsett.
"Train Simulator"fungerar bra på datorn men jag fattar noll när det gäller att bygga nya linjer. Finns det någon manual till detta (bygga linjer) helst på svenska, min engelska är inte så vidare bra.
"Rail simulator" påminner ju mycket om Train men verkar simplare på något vis?
Har även "EEP virtual railroad", det är en program jag gillar. Men nackdelen där är att jag fattar inte hur man sköter växlar o ev automatiserar dem. Det finns säkert något jag missat. Finns det någon som vet något om detta?
"Train Empire" är för mig en gåta. Fattar ingenting, är jag dum i huvudet eller? Har ingen manual, men jag har origianalskiva med kartong, minns inte om det var någon med från början. Jag kan inte ens hitta något hjälp avsnitt i programmet.
Till sist har jag ett 2D hemmabygge som heter "TÅGSPÅR", ett program som verkar vara uppbyggt av buggar.
Asanisse besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 15:22   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Simulator på svenska finns bara hos Microsoft Train Simulator. Finns att ladda hem path på svenska till MSTS. http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=2900

Senast redigerad av Totte den 2010-10-27 klockan 15:24.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 15:51   #3
Asanisse
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 4
Standard

Det fungerade ju kanon! Men tyvärr bara för körningen inte bygget.
Asanisse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 17:41   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Asanisse Visa inlägg
Det fungerade ju kanon! Men tyvärr bara för körningen inte bygget.
Hej!
Du kan även bygga landskap med spår och vägar mm. Kolla BanByggarna.
http://www.banbyggarna.se/guider/guider.htm
Kollade du min ruttbygge? Klicka länken i min signatur.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 19:31   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag tycker du ska prova Railworks (RW). Finns att få tag i billigt och uppgraderas gratis till RW2 genom Steam. Snygg grafik och lätt att bygga rutter. Dessvärre finns inte så mycket svenskt än till den, men det är en del på gång...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 20:29   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Jag tycker du ska prova Railworks (RW). Finns att få tag i billigt och uppgraderas gratis till RW2 genom Steam. Snygg grafik och lätt att bygga rutter. Dessvärre finns inte så mycket svenskt än till den, men det är en del på gång...
Hej!
Javisst kan Asanisse ta RW, men han skrev ju att hans engelska är inte så bra.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 22:35   #7
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Skulle tro att både RW eller Trainz är lättare att bygga i än MSTS, ska påpeka att jag aldrig byggt själv i MSTS, bara sett på när en kompis byggde. RW inte alls, men sett lite filmer där. Så min uppfattning inte perfekt.
RW/Trainz känns lite mer som att man förstår själv lätt vad man gör för fel, så lär man sig snabbt.
Så engelska blir inte som ett krav, för man behöver inte läsa så mycket långa texter. Det mesta är ord bara ord "Add", "Create", "Remove"
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 10:51   #8
Asanisse
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 4
Standard

Tackar för svaren!
"Banbyggarna" verkar intressant, synd att det inte går att ladda hem översättningen av byggandet. Alltid lättare att ha ett papper bredvid sig när man "pysslar".
RW låter intressant, skall kolla närmare på det.
Asanisse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-29, 12:41   #9
mr_magnell
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 38
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Asanisse Visa inlägg
Hej!

Jag vet inte vilken simulator jag skall jobba med.
Har flera att välja mellan. Mitt stora intresse är att framförallt bygga och i andra hand köra. Helst skulle jag vilja ha något program som liknar ett vanligt modellbygge typ Märklin. I början av 90-talet fanns ett superenkelt program för Mac som hette "A-Train", hela programet låg på en diskett. Givetvis var det 2D. Men man kunde bl.a. bygga otroliga anläggningar samt göra tågprogrameringar för varje tågsett.
......
A-Train finns i 3D till PC'n idag och heter A-Train 8
mr_magnell besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 11:16   #10
Asanisse
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 4
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mr_magnell Visa inlägg
A-Train finns i 3D till PC'n idag och heter A-Train 8
Har tankat hem en demoversion (enda skillnaden mot full version är att det inte går att spara). Det som glädjer mig är att spårläggningen är suverän, hur lätt som helst! Något som de "riktiga" simulatorspelen borde ta efter.
Asanisse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 11:37   #11
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Asanisse Visa inlägg
Har tankat hem en demoversion (enda skillnaden mot full version är att det inte går att spara). Det som glädjer mig är att spårläggningen är suverän, hur lätt som helst! Något som de "riktiga" simulatorspelen borde ta efter.
RW är relativt lätt att lägga spår i, och samma sak med Trainz. Och har man övat tillräckligt länge är det även lätt i MSTS. Där läggs spåren ut som om man byggde Märklin ex.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009