Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-01, 11:44   #16
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
Först kör jag på frihand och lägger ut rälsen. Sedan vet jag på ett ungefär hur om dessa tiles går uppåt eller nedåt så när rälsen ligger så går jag in och ger dom X-antal % (från 0 till 2% ungefär. Sedan är det bara att klicka framför varje splinestart så justeras spåret. När allt är klart så justerar man enkelt underlaget och får 'naturliga skärningar eller uppbyggda banvallar. Bilder kommer på detta.

Det roliga med att börja i Gävle som är startplats för banan är att det är hur många spår som helst. De första 50 åren eller så så lades räls ut helt efter eget huvud för att det skulle passa just dennes ångsåg eller liknande upplag. Tittar man på spårplan för 1900 och 1915 så tror man att det är två olika världar så hur jag än lägger spåren skulle dom kunnat ha legat just så som jag gjort.

http://www.bangardar.se/filer/ritnin...4_J2_-0386.jpg

Denna skall jag försöka gå efter till att börja med. Som ni ser så blir de byggda spåren längst till vänster längre än verkligheten medans de till höger passa bättre enligt förebilden på länken. Alla dessa ligger fast instöllda på 2möh så att jag kan lägga ut en "Slab" under för att bygga hamnen

http://www.gavle.se/PageFiles/151391...holmen-440.jpg




Det där får räcka för ikväll. Nu är det tre dagars jobb innan jag kan sitta och leka igen.

M v h
Hans Pursche
Ser väldigt intressant ut, gillar f ö "programförklaringen". En bra fråga; hamnritningen har inga spårmått utsatta. Dock finns en linjal att gå efter. Hur beräknar du spårlängderna?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 13:26   #17
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Trevlig projekt du har startat. Tittade på bilden där du lagt ut baseboards, eller tiles som du kallar dem, efter varandra och höjt dem allteftersom.

Vad jag saknar, och kanske fler med mig, är att man redan från början kan lägga in en tile med en viss höjd. Då slipper man hela tiden starta från noll och höja marken.

Alltså när jag lägger till ett baseboard intill en redan befintlig, som exempelvis ligger på 200 m, så går markören som en hiss ner till grundnivån, noll meter. Sedan får man fylla upp med mark till 200 vilket skulle underlätta om marken redan var inställd på 200 m vid tilläggandet.

Ett annat knep är annars att lägga en spline, ledning, väg, räls eller liknande, från kant till kant och sedan höja den till önskad nivå i ena änden. Därefter använder jag verktygen för spline respektive mark och finjusterar, drar utåt sidorna.

Någon som har bättre tips och råd?
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 17:52   #18
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag beräknar faktiskt inte spårlängderna, det är inte så noga. Jag använder Eniro-kartan och tittar på historiska kartan för att få en överblick. Sedan använder jag olika sidor på internet om GDJ som visar spårplaner osv. Bara det att söka på Gävles gamla hamn och sedan titta på alla bilder fick mig att drömma mig bort i över en timme. Där ser man också hur otroligt mycket som hände mellan 1895 och 1910. På bara 15 år alltså.

Jag önskade mig också att man kunde sätta basebords-höjd direkt. Den annan sak jag saknar är en längdmätare som visar hur långt spår jag lägger ut i realtid längst upp eller längst ned. För det finns väl inte?
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 01:01   #19
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Någon sådan längdmätare har jag inte hört talas om. Däremot har Baloo406 vidarebefordrat en längdmätare med vissa bestämda mått (exempelvis 1 km, ½ km, 250 m och 100 m). Ländmätaren följer kurvor och höjder. Mycket användbar.

Finns intresse återkommer jag med beskrivning.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-05, 13:26   #20
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Sandviken 1914, att jämföra med ritningen på länken....

http://www.bangardar.se/filer/ritnin...4_J2_-0408.jpg
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tane 2017-11-05 12-18-57-81_Sandviken.jpg (158.8 KB, 67 visningar)
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-09, 18:22   #21
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag fick lov att testa banan. Jag har kommit fram till Storvik Öfre som vid denna tid (ungefär 1910) inte längre var en station utan bara en lastplats. Detta eftersom SJ byggt nya Storvik 2km längre österut och GDJ fick lov att anpassa sig och flytta med dit. GDJ byggde 4 egna spår. Resten tillhörde staten men fick användas till förmånligt årligt pris. Vid ev växling så tog man det ånglok som för tillfället var ledig men det var för det mesta SJ som utförde jobben.

http://pursche.se/TGDJ%20Storvik%20%C3%B6fre.mp4

Meningen är att länken skall ta er till en kort testkörning från Storvik till Storvik Öfre, det är ca 25 promilles backe och så var det nog inte i verkligheten. Detta är en följd av att varje kilometer bara är ca 760 meter lång (en basebord) men höjden är från verkligheten. 2 st B-lok och ca 550 ton på kroken skall klara backen.

Det är en kort film av hur omgivningen ser ut med mitt sätt att bygga bana. Jag skall göra en bättre där vi startar i Storvik.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009