Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om modelljärnvägar

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-11, 11:44   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard DDR-banan.

Köpte på mig flertalet lok, nån startsats m.m. för ett antal år sen, men det såldes när jag hade dåligt ställt. Tänkte också alldeles för stort Ville ha 4-5 tåg som for omkring. Nu tänker jag mig en mindre (200x100cm) analog bana, ett lok och lite vagnar som ska växlas hit och dit.

Nu har jag ett lok och fyra godsvagnar. Köpte lite Roco Line spår på Tradera (rundbana med ett stickspår) för ett tag sen och köpte nyss en utbyggnadssats till dom. Hade en Piko trafo sen tidigare. Så det som är på nedanstående bild är det jag har nu (utbyggnadssatsen ligger på utlämningsstället)..
Bifogade bilder
Filtyp: jpg pf001.jpg (248.8 KB, 163 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 12:03   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Spårplaner..

Gjorde några spårplaner i SCARM https://www.scarm.info/index.php för att se vad man kunde göra med det jag har..
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 001.jpg (79.7 KB, 155 visningar)
Filtyp: jpg 002.jpg (74.1 KB, 155 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 12:10   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Två spårplaner till..

På den undre tänkte jag använda mig av övergångsskenan och lite Roco Geoline räls (får köpa det i sånnafall!?). Jag har en två meter lång vägg där.

Man kan ju göra fler spårplaner. Ni kanske har bättre förslag? Tänk på att jag inte eftersträvar verklighet, utan mest vill växla vagnar och ha skoj!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 003.jpg (95.4 KB, 152 visningar)
Filtyp: jpg 004.jpg (98.5 KB, 154 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 11:53   #4
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 691
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Skoj att du börjat med MJ igen. Tycker din plan ser riktigt bra ut... Önskar att jag själv hade haft plats för mj hemma.
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-19, 17:12   #5
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Kul idé, det luktar lite sådär unken sönderfallande sovjetanda, smulad betong och eftersatt slyrensning, ett gammalt skitigt lokstall och massa taggtråd...

Kanske du ska satsa på ett inmurat förrådslager eller bas? Tror att det ser ut som du kan få till en intressant liten bana, spara inte på vädringen och ogräset bara.
__________________

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-19, 19:34   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tack Micke och Jonatan!

Det är det gamla och förfallna jag gillar och kanske därför jag älskar f.d. DDR. Gillar också dom charmiga bilarna, Trabant, Wartburg och Barkas. Och tågen gillar jag rent designmässigt, tycker dom har en väldigt egen och lyckad design. Kolla här t.ex.: http://www.jarnvag.net/images/bild/DRmotorvagn1.jpg

Har köpt på mig 3 Trabanter (varav en kombi) och en Barkas nu. Och ska köpa några lastbilar (IFA) när pengarna trillar ni på kontot. Har inga byggnader, förutom vakttornet och 50cm av Berlinmuren (vet inte hur jag ska placera dom?). Kanske köpa på mig mer mur, placera den längs en kortsida och bygga en förläggning för gränsvakterna!?

Väldigt osäker på spårplanen. Har ju inte mycket spår och bara tre växlar. Skulle helst vilja komma åt dom och växla manuellt (ganska dyrt med växelmotorer). Tänkte från början att anläggningen skulle ha tre fabriker/industrier att växla vagnar mellan med det tågset jag nu har. Manuella växlar och analogt = enkelt och "billigt".

Har plats för 200x80-100cm att bygga på. Tänkte köpa en plywoodskiva och be Bauhaus/K-rauta såga upp den åt mig. Köpa ett par bockar att ställa under. För att få in den i bilen, så behöver skivan delas och funderar på om man ska göra en ram för varje del och skruva ihop dom hemma, eller nått? Och hur göra ramen? Av spillet från skivan?

Har inte byggt nån mj-bana förut, men tänker få till det så bra som möjligt!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-19, 21:47   #7
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 691
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Jag skulle göra separata ramar. Så kan man dela på dem om man behöver platsen tillfälligt. Sen kan det bli enklare om man behöver göra om en del och inte den andra. Kommer bli skoj att följa ditt projekt.
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-19, 22:39   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av micke321 Visa inlägg
Jag skulle göra separata ramar. Så kan man dela på dem om man behöver platsen tillfälligt. Sen kan det bli enklare om man behöver göra om en del och inte den andra. Kommer bli skoj att följa ditt projekt.
Ja, det verkar vara det smartaste. Jag inventerade spåren nyss och jag hade lite mer (tyvärr inga fler växlar dock). Så nedanstående är vad jag har i spår nu...

Spår: Roco Line

15 st raka G1 230mm
3 st raka G1/2 115mm
2 st raka G1/2 115mm (strömskenor)
1 st rak G1/2 115mm (avkopplingsskena)
26 st kurvor R2
1 st kurva R10
1 st höger kurvväxel BWr2/3
1 st vänster växel Wl15
1 st höger växel Wr15
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-20, 00:02   #9
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Ett sätt att lösa växelfrågan är att använda tunn pianotråd, 0.05mm eller så. Den är styv men ändå flexibel så den kan böja lite, tråden kan du sen leda från växlarna till hål borrade i ramen med en liten knopp att dra i, kom bara ihåg att ha nån form av stopp i bägge riktningar så du inte drar sönder växelmekaniken... Är du riktigt klurig kan du ju tillverka ett litet ställverk i miniatyr med små spakar.
__________________

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-20, 00:03   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Sitter och ritar fler spårplaner. Dessa två tar det till en ny nivå...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 005.jpg (84.9 KB, 113 visningar)
Filtyp: jpg 006.jpg (144.0 KB, 112 visningar)
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2019-07-20 klockan 00:07.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-20, 00:12   #11
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonatan Visa inlägg
Ett sätt att lösa växelfrågan är att använda tunn pianotråd, 0.05mm eller så. Den är styv men ändå flexibel så den kan böja lite, tråden kan du sen leda från växlarna till hål borrade i ramen med en liten knopp att dra i, kom bara ihåg att ha nån form av stopp i bägge riktningar så du inte drar sönder växelmekaniken... Är du riktigt klurig kan du ju tillverka ett litet ställverk i miniatyr med små spakar.
Bra tips!
Risken finns dock att jag eller nån annan har sönder mekanismen..

Med bara tre växlar kan man nog köra fingret som omläggare. Man ska ju ändå dit och koppla loss vagnarna också.

Edit: Det är 10cm mellan prickarna på spårplanerna!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2019-07-20 klockan 00:15.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 12:28   #12
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tror jag kör på denna spårplan (ska testbygga den först såklart). Anledningen är att jag får "alla" växlarna lättillgängliga och jag tror den kommer funka utmärkt att rangera vagnar på!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DDR-banan.jpg (127.5 KB, 102 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 17:29   #13
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Jo det ser bra ut, jag bygger en mindre anläggning på 140x90cm på beställning åt en kompis och ska berätta hur jag gjorde basplattan. Jag använde en 16mm spånskiva som jag sen styvade upp med ram och reglar gjorda av 20x45mm färdigt virke.

Din plan är en bra storlek, du får plats med en del på den och den är liten nog för att kunna transporteras i ett stycke. Ska du ha två individuella "moduler" så måste du bygga två ramar och sedan inledningsvis skruva eller tvinga ihop dom två ramarna tillfälligt, sen borrar du hål genom båda och använder grövre vagnsbult, brickor och vingmuttrar för att sen sätta ihop modulerna. Det är ytterst viktigt att systemet är utformat för att förhindra rörelser mellan dom båda modulerna.

Sedan får du tänka på att tillverka ett system som låter dig koppla ihop modulerna med varandra elektriskt, sladdar och snabbkontakter, du måste också kapa rälsen där skivorna möts och se till att dom hamnar i perfekt linje för att undvika urspårningar. Värt att tänka på hur komplicerat du vill att det ska vara för en första anläggning...
__________________

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2019-07-21 klockan 17:40.
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 00:10   #14
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tack för tipsen Jonatan!

Jag skippar moduler/delar och kör på en hel skiva. Nog bäst i och med att det är min första anläggning och att den är så liten. Tänkte be Bauhaus eller K-rauta såga upp en 12mm plywoodskiva och jag använder nog spillet till ram och bakgrund. Sen köper jag ett par arbetsbockar som den får vila på.

Köpte på mig en massa träd på Tradera nyss. En påse från Noch med 35 olika träd och en annan auktion med en massa granar (gissar 15-20 stycken). Har läst på mj-forumen att Biltemas högtalarmatta blir jättebra som gräs.

Fick en ny idé om att ha bakgrunden lite längre fram och låta spåret i bakkant försvinna in i den. Får man ju bort lite rundbanekänsla. Stickspåret till vänster på sista spårplanen skulle kunna bli ett hamnspår. Då kan man växla vagnar mellan hamn, sågverket och möbelfabriken t.ex. Tänker inte bygga nån stad, utan detta får bli nån by på landsbygden i det forna DDR.

Det här med att måla räls.. Blir förbaskat snyggt, men vilket pyssel. Kan man inte använda maskeringstejp och spraya rälsen rostbruna. Och sen torka av ovanpå. Tror du det funkar? Som ballast tänkte jag på sand. Hörde nån använt chinchillasand för det ändamålet.

Ska bygga upp spårplanen och köra lite imorron. Ha det!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 17:21   #15
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Nu ä dä kört!

Efter tagit blodprov på katten (han har diabetes), druckit kaffe, flyttat 2 mindre bokhyllor och barskåpet...så kunde jag äntligen bygga upp banan på golvet, där jag tänkte ha den.

Ändrade lite på spårplanen och allt fungerar bra...förutom att dom längre vagnarna vill spåra ur i växeln vid kurvan. Att backa rakt igenom växeln klarar dom dock. Dom två kortare vagnarna klarar av nån anledning av växeln? Undrar om det måste va en raka mellan växeln och kurvan? Ska prova det.

Och nu ett par bilder..
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ddr001.jpg (236.8 KB, 88 visningar)
Filtyp: jpg ddr002.jpg (161.0 KB, 86 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:05.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009