Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-11, 22:21   #1
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard Spårbygge nån som lyckas?

Är det bara jag som knappt lyckas få till en växel? Ofta blir det bara att spåren går ihop men utan att det skapas en växel, det blir en röd rektangel på högkant där växeln borde bli.

Så jag får inte ens ihop en simpel mötesstation, vilket känns konsigt. Men ni som byggt i MSTS kanske förstår er på spårläggandet bättre då det är långt ifrån hur det gick till i Trainz.

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 22:34   #2
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Då är det inte bara jag som inte lyckas. Det står lite kryptiskt om "spårsvetsning" på sidan 13 i manualen men jag har inte blivit klok på det.
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 23:26   #3
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Spårbygge är inte lätt
spårbygge
__________________
Kenny

Senast redigerad av Rc1166 den 2007-10-11 klockan 23:27.
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-13, 09:15   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Nån som har lyckats med växlarna än. Själv kommer jag bara lika långt som Tomas.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-13, 09:42   #5
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan
Nån som har lyckats med växlarna än. Själv kommer jag bara lika långt som Tomas.
Jag lyckades en gång, fråga mig inte hur. Har inte lyckats återskapa den lyckade växeln.

Tittar man på KRS-videon om editorn ser det väldigt lätt ut, 4.24 min in videon gör dom en växel.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 10:28   #6
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

hittade denna tråd på uktrainsim som verkligen lärde mig något!
http://forums.uktrainsim.com/viewtopic.php?t=75063

Visar ju sig att det ändå inte är såå svårt att bygga spår som jag trodde, även om det är lite omständigt.

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 12:09   #7
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

nått som måste vara en bugg, men jag kan inte lyckas göra någon sorts växel från/till ett spår man skapat genom att använda "offset" funktionen.

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 22:04   #8
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Tänk att ni kommit så långt. Själv så fösöker jag lägga fiktiv linje med DEM från mitt område i Borlänge. Det innebär en lång stigning på 5 promille och mitt i spåren som jag lagt så kommer det av någon anledning upp dubbla stoppbockar. hur jag gör för att klistra ihop dom det har har jag läst här på forumet men jag fattar inte varför dom kommer dit eftersom jag gjort punkter så att jag vet hur jag skall dra dom och sedan drar dom en efter en. problemet med att klistra ihop dom i lutning kan vara problematisk.

Vad betyder triangeln, den röda som kommer upp efter att man tagit 'join'?

PS! Det är riktigt roligt att lägga spår på en DEM-bana. Man får verkligen tänka var spåret bör ligga för att minska lutningar så mycket som möjligt. DS!
__________________
M v h
/Pursche

Senast redigerad av Pursche den 2007-10-19 klockan 22:07.
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 22:36   #9
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

hm ja sammanfoga spår som ligger i lutning måste va lite knepigt, svårt nog i detta spel att få ihop spår som ligger i samma plan.

Triangeln kan man väl ungefär kalla en spårledningsskarv, som du ser på kartan när du kör så är ju inte spårbeläggningsmarkeringen mellan signaler utan lite olika längder som vad jag gissar är just mellan dessa trianglar.

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 23:08   #10
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

ok Bra. Har ni hittat någon 'marker man kan använda och sätta ned i backen? Med ett DEM-landskap har jag märkt att jag måste gå med muspekaren på kolla Terrain height för att minska på alla backar. jag måste lägga ut träd och sedan så gör jag spåret brevid dom. oerhört roligt.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 18:39   #11
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Har provat på att skapa en testrutt. Har gjort berg och dalar, satt ut lite objekt och gjort vatten, men detta med spårläggning verkar vara ett rent helv..e. Jag menar då att få ihop det med växlar och göra mötesspår. Har kollat guiderna, men fattar halvsju ändå!

Skulle inte KRS vara användarvänligt????

Det verkar som dom som hållt på med Trainz också har det svårt, fast jag tycker det verkar vara samma princip!? Själv har jag bara byggt i MSTS och där var det ju hela spårdelar...

Verkar vara många moment bara för att få till ett ynka mötesspår i KRS. Måste ta ett jäkla tag med att bygga en stor bangård???? Hur är det med flera spår i bredd? Måste man lägga ut dom ett och ett eller kan man lägga ut en tio spår i bredd på en gång?

Jaja, jag tänker inte ge upp än, det tog ju ett tag innan man fatta sig på MSTS också...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 21:27   #12
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

du kan ange hur många spår i bredd du vill ha (i rutan längst ner till vänster), från 1 spår till många, dock blev det med det engelska spåravståndet vilket är väldigt litet. Hur man ändrar det så det blir 4.5m mellan har jag inte hunnit titta på än eller sett nånstans hur.

Det tog mig en vecka eller så att komma på hur spårbygge går till, men nu går det rätt fort att få till iallafall små till storleken större stationer. Men om mina spårbyggartutorials inte förklarade bra nog, posta och beskriv vad du inte hänger med på, det är säkerligen väldigt många som har svårt.

Jag skulle väl inte säga att det är Trainz likt att bygga spår, men samtidigt inte som i MSTS vad jag hör, så Kuju har lyckats hitta på ett eget sätt. Mer realistiska bangårdar får man ju till än i Trainz. Men mycket saker saknar man som att kunna ange exakt längd/radie på ett spår man lägger ut.

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 21:46   #13
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Det verkar ju svårt för er att testbygga rutten på bra sätt. Jag tror problemet är manualen på svenska saknas. Jag själv kan inte testbygga rutten pga. engelskan. Tyvärr!
MSTS är faktiskt underbar att bygga, skapa aktívitet och köra tack vare svenskan.
Jag körde KRS tyska rutten och la märke till lutningarna. Vid horisintal lägen blir plötslig uppför lutning istället för mjuk uppför.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 21:46   #14
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tack för svaret Tomas!

Jag tror inte det är nått fel på dina guider, utan det är mig det är fel på (gammal och trög). Sen har jag nog för brått, det tar ju tid att lära sig nått nytt.

Hoppas det går att ändra nånstans, så vi får det svenska spåravståndet!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 21:49   #15
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas
du kan ange hur många spår i bredd du vill ha (i rutan längst ner till vänster), från 1 spår till många, dock blev det med det engelska spåravståndet vilket är väldigt litet. Hur man ändrar det så det blir 4.5m mellan har jag inte hunnit titta på än eller sett nånstans hur.
Enligt KRS FAQ skall det gå att ändra när DevToolPack har kommit:

How do I change the default track spacing?
Spacing of track is setup in the Track Rules. In order to create your own track rules, you will need the DevToolPack from www.railsimulator.com

Documentation on creating Track Rules is available with the DevToolPack.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009