Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-26, 17:19   #1
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Question Problem med ruttbygge

Hej! Jag har under ca två månader hållt på med att bygga stockholms tunnelbana till msts. Bygget har gått bra, men när jag hade gjort klart sista biten på linjen mot Ropsten och skulle spara, kom det upp något om att programet inte svarade och sedan avslutades det. När jag öppnade route editor igen var alla objekt i den aktuella "tilen" raderade. Det gjorde ju inte så mycket, det tog bara några timmar att bygga igen, men det är ju inte bra om det uppstår samma problem alltför ofta. Vet någon varför detta inträffade? Jag funderar på om jag hade för många objekt i den "tilen". Jag hade drygt 3000.
Bönan
bönan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-07-26, 17:23   #2
785
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sekretessbelagt
Inlägg: 157
Post

hör inte till detta, för har ingen aning om vart felet finns, men kan vi kanske typ starta nån virtuellt bolag som kör i stockholms tunnelbana om ingen redan kör där.
785 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 22:54   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan
Hej! Jag har under ca två månader hållt på med att bygga stockholms tunnelbana till msts. Bygget har gått bra, men när jag hade gjort klart sista biten på linjen mot Ropsten och skulle spara, kom det upp något om att programet inte svarade och sedan avslutades det. När jag öppnade route editor igen var alla objekt i den aktuella "tilen" raderade. Det gjorde ju inte så mycket, det tog bara några timmar att bygga igen, men det är ju inte bra om det uppstår samma problem alltför ofta. Vet någon varför detta inträffade? Jag funderar på om jag hade för många objekt i den "tilen". Jag hade drygt 3000.
Bönan
Hej!
Ojdå, 3000 objekt, det var många det. Jag själv bygger högst 1500 objekt.
Det finns backupfil som du kan kopiera till skrivbordet och ändra filnamnet till orginalnamnet. Filerna finns i World-mappen. Tips, kolla senaste datum och du finner filens storlek är mindre än backup, då är den filen du ska ta.
Lycka till!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 08:43   #4
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Tack, bra att veta!
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 23:52   #5
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan
Jag funderar på om jag hade för många objekt i den "tilen". Jag hade drygt 3000.
Bönan
Hej

Ja det var rent otroligt vad många objekt du har plockat in....Det är ungefär dubbelt så många som MSTS pallar med. Jag antar att du inte har placerat signaler och andra spårbetingade saker ännu...Man kan som riktmärke lägga sej på ung 1200-1300 objekt innan man gör signalsättning så att man har lite marginal till detta. Sen efter det kan man stoppa in lite mer så länge man inte överskrider 1500...

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-04, 19:08   #6
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Maxgränsen per tile är alltså 1500 objekt?
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-04, 22:27   #7
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan
Maxgränsen per tile är alltså 1500 objekt?
Just precis eller däromkring....

Man kan överskrida men MSTS mår inte så värst bra av det.

Finns en annan "regel" ochså som är lika viktig: BACKUP!! Så ofta som det är möjligt....När jag själv byggde så hade jag kanske 2-3 backuper på en timme samt att jag startade om RE minst 2 ggr, allt för att inte förlora det man gjort....

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-08, 18:29   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Skulle vara skoj att se lite bilder. Vilka linjer har du med? Alla?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-09, 09:47   #9
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Här kommer lite bilder! Jag har hittils bara byggt från Farsta Strand till Ropsten, men bygget framskrider... Rutten kommer antagligen aldrig att laddas upp på någon sida, eftersom jag använder samma ref.-fil som Trollhättanrutten(många fina objekt, he he...). Jag har dock gjort om den ganska mycket, men det är från början samma. Jag använder samma stationsobjekt till alla stationer som är under jord, så det ser väl lite enformit ut, men det är den enda "svensla" t-banestation jag har hittat. Bilderna är från Gubbängens station.
Bifogade bilder
   
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 12:15   #10
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Kul att du bygger Storstockholms tunnelbana! Lycka till i fortsättningen!
Skulle rekomendera dig att skapa ny tråd som handlar bara om SL-tunnelbana.

Senast redigerad av Totte den 2008-08-10 klockan 12:18.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 19:28   #11
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Nu ska jag inte vara petig här, egentligen... Men, du skriver att bilderna är tagna från Gubbängens station.. Hoppas du är medveten om att Gubbängen inte ligger i en tunnel...
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 08:54   #12
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Ja, jag är medveten om att det är fel. Det var nästan det första jag byggde och jag har blivit noggrannare sedan dess. Jag ska vid tillfälle fixa dessa problem. Tack för kommentaren!
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009