Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-26, 16:11   #1
TGV Paris-Lyon
Nyligen medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 19
Standard Aktivitetsproblem!

Hej!

Kunskapen och förståelsen för att skapa Services och Consists mm ökar, men det funkar inte riktigt som det var tänkt ändå!

Mitt mål är att, för att lära mig hantera Aktivitets Editorn(AE), skapa ett körbart tåg på en del av spåren och ett tåg som datorn kör, och som jag kommer att möta eller se på banan. Jag håller till i Marias Pass längst ner i det vänstra hörnet efter Kalispell som det heter. Mitt körbara lok kommer från vänster och datortåget kommer från höger som ett Y där min sträcka slutar i nederkanten.

När jag provkör det i AE så kör datorn (TRAFFIC) istället det körbara tåget(PLAYER)!? När jag klicka på EDIT i TRAFFIC så har SELECT SERVICES fält blivet tomt?! Fast om jag gör en aktivitet med bara ett tåg som datorn kör så lägger sedan MSTS av när jag ska starta den egna aktiviteten!?

Några korta frågor kring detta.

Måste de ha varsin PATH eller kan de köra på samma? Har provat med varsin som inte möts eller korsars.

Går det bara att ha ett tåg som datorn kör?

Går det att rangera lok på en bangård, typ att kör in på ett spår, koppla loss vagnar och växla in till annat spår och hämta nya vagnar osv?

Vad kan det vara för fel som jag gör? Visst finns det guider hit och dit på nätet, men inga som beskriver utförligt och förklarar begreppen. Det som jag vill veta mer om kommer där guiderna slutar!

Ni som också varit nybörjare någon gång, men nu lärt er hantera programmets möjlighter och begränsningar -dela gärna med er av kunskapen så kan detta forum leva vidare och nya använadare upptäcka MSTS!

Tack på förhand från en nyfiken entusiast av tåg i den virtuella världen!
__________________
TGV Paris-Lyon besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 19:20   #2
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Exclamation AE-bekymmer

Jag är väl inte 100%-igt bevandrad i rubricerade programdel men lite kan jag dela med mig;

Osäker på huruvida det ställs krav på flera olika path, om man skall köra exakt samma spår som ett AI-lok. Men du bör rimligen ha två olika, eftersom du vill att de skall mötas under färden - AI ställer in sin avgång (tror jag) om det finns risk för kollision.
Om du kör i samma riktning som ett AI-tåg, borde det gå utmärkt att ha samma path, (bara avgångarna är tidsseparerade).

Växling och rangering är en intressant bit - och det går mycket väl att skapa sådana aktiviteter. En av originalaktiviteterna är ju just rangering på Whitefish godsbangård. Testa den - och studera därefter aktiviteten i AE (utan att ändra något).
Den aktiviteten är mastig, men ger en hel del uppslag i hur man skall bära sig åt om man vill skapa en egen variant.
Det erfordras en hel del vändpunkter på de olika spåren där växling skall ske, och det finns en liten risk att man tappar bort sig i det gytter av gröna spår som man skapar, d.v.s. planera allt noggrannt inna du börjar med AE:n.

Efter att ha skapat en aktivitet och du provkör den, så är det mycket riktigt så att datorn skall köra "ditt" tåg - det är för att du skall kunna se om du hamnar i trångomål med upphinnande eller mötande trafik.
Du bör också kontrollera att avgångstiderna för ditt och det mötande tåget är någorlunda synkroniserat, annars hinner du köra färdigt innan AI-tåget ens har startat. Båda tågen skall synas vid provkörning i AE.

Om jag inte minns helt galet, så finns det ett par textdelar (om aktiviteten etc.) som måste ha någon form av text ifylld för att allt ska klaffa.
Likaså måste man ha fått dit en estimerad varaktighet, annars "spårar datorn ur" .

Jag studerade handledningen, och provade mig fram med olika varianter - rådet som vanligt till alla som är nya i denna värld; Börja i liten skala;

Ställ En vagn på ett sidospår och skapa en aktivitet för att hämta den med ditt lok;

Det blir en hel del klickande med stora vagnset, och ännu värre om man som i Whitefish skall "joddla runt" mellan olika delar av bangården. 10 vagnar från punkt 'A' till punkt 'B' kräver någonstans uppemot 30-40 knapptryckningar om jag inte minns helt galet...
Skall man sedan koppla loss alltihopa vid ankomsten erfordras lika mycket till.

Men som sagt välkommen i denna skara och lycka till.

(Kompletterade lite text under min editering)
__________________
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer

Senast redigerad av SubTrain den 2006-03-26 klockan 19:25.
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 19:38   #3
TGV Paris-Lyon
Nyligen medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 19
Standard

Tackar för ett utförligt svar med goda råd och intressanta synpunkter!
__________________
TGV Paris-Lyon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 19:41   #4
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SubTrain
Om jag inte minns helt galet, så finns det ett par textdelar (om aktiviteten etc.) som måste ha någon form av text ifylld för att allt ska klaffa.
Likaså måste man ha fått dit en estimerad varaktighet, annars "spårar datorn ur" .
Exaxt, både "Activity brief" och "activity description" skall vara iifyllda, annars hänger sig AE.

Oftast kan ordet "test" räcka, det går att ändra i eftehand när man provat att allt fungerar som det ska.

Lycka till TGV Paris-Lyon
  Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009