Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-28, 18:21   #1
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard AI:n klarar inte att växla om?

Jag har ett problem just nu. Jag släpper iväg några tågset, varav ett X-2000 som skall köra en slinga med upprepning.

Problemet är att om jag ställer in växlarna så att jag själv skall kunna köra dit jag vill i CAB-mode, så förväntar jag mig att X-2000 såklart skall känna av växeln i tid, och växla om så det passar hans egen rutt.

Så gör de ju när de kör helt själva de små AI-förarna. Man kan ju se hur de testar växlarna åt bägge håll i tid innan de passerar, varför kan de inte det bara för att jag växlat om en gång?

det hela slutar med att jag får ett X-2000 i röva efter en stund eftersom idioten inte klarat att växla om efter mig. I andra fall inser han sitt misstag efter en stund och börjar backa

Nån som har en lösning?
Hobo besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 21:12   #2
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

AI:n bokar typ ett par block frammåt ibland med, så den kan låsa växlar en bra bit bort.. (inte riktigt för de hör hit just nu)

kanske du kan visa med lite bilder vad som händer?

Vet att det finns lite olika typer kommandon som gör att tågen rör sig.. Vissa så tar den den kortaste rutten, vissa låter bli att lägga om växlar osv..
Kommer inte ihåg exakt vilket som gör vad, har för mig det finns någon liten beskrivning av dessa om man håller musen över dessa eller nåtgot sådant
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 09:46   #3
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Standard

Sätt en extra trackmark direkt efter växeln på det spår X2000 skall ta så får den lättare att förstå vilken väg det skall ta.
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 19:49   #4
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Det är just det, det är gott om trackmarks, men idioten (jo jag kallar AI för idioten numer ) slänger ändå inte om växeln så det passar hans egen rutt!!! GRRRR....

ja menar, hur växeln än står, så borde ju rimligtvis idioten kunna slänga om den hur han vill? Förslagsvis åt det håll han ska!

ska forska mera i detta!
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 20:43   #5
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hobo Visa inlägg
Det är just det, det är gott om trackmarks, men idioten (jo jag kallar AI för idioten numer ) slänger ändå inte om växeln så det passar hans egen rutt!!! GRRRR....

ja menar, hur växeln än står, så borde ju rimligtvis idioten kunna slänga om den hur han vill? Förslagsvis åt det håll han ska!

ska forska mera i detta!
Hmm... det kanske står någan annan idiot i vägen längre fram. Man kan hjälpa idioterna genom att peka på den enda rätta vägen. Har du provat kommandot Navigate Via ...?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 22:30   #6
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

jadå, jag har 6 trackmarks efter banan som jag hänvisar till genom "Go via".

Om jag ställer växlarna så de passar mig själv som skall passera där lite senare, räknar man med att AI ska kunna ta för sig själv och ändra växlarna till sin fördel, OCH - sen växla tillbaka som de stod innan när han passerat, om han kommer före mig dit, men detta händer inte.

Om jag själv får lägga om växeln som jag vill ha den, och anländer före honom dit, så klarar inte AI att växla om till sin fördel senare, utan följer den rutt som jag nyss växlat till.... mycket irriterande när jag plötsligt får ett X-2000 i bakändan trots att vi skall ha helt olika spår.
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-30, 03:11   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hobo Visa inlägg
jadå, jag har 6 trackmarks efter banan som jag hänvisar till genom "Go via".

Om jag ställer växlarna så de passar mig själv som skall passera där lite senare, räknar man med att AI ska kunna ta för sig själv och ändra växlarna till sin fördel, OCH - sen växla tillbaka som de stod innan när han passerat, om han kommer före mig dit, men detta händer inte.

Om jag själv får lägga om växeln som jag vill ha den, och anländer före honom dit, så klarar inte AI att växla om till sin fördel senare, utan följer den rutt som jag nyss växlat till.... mycket irriterande när jag plötsligt får ett X-2000 i bakändan trots att vi skall ha helt olika spår.
Det beror också på hur du lägger din tågväg själv. Om du i Surveyor eller Driver bara lägger växlarna manuellt, så är de fortfarande tillgängliga för annan trafik (t.ex. AI). Du måste också låsa tågvägen så att den övriga trafiken måste vänta, tills du har passerat och låst upp tågvägen. Det finns olika "path rules/commands" för detta ändamål. Jag kallar dem för (tåg)klarerare (tkl), som har sin motsvarighet i verkliga livet.

Det har skrivits om detta förut och jag misstänker att du har missat en del, så därför pushar jag för denna tråd igen. Läs där från början och testa sen min demo, som består av samma scenario som utvecklas till det bättre i 6 steg. Jag tror att den ger en lite djupare insikt om hur det fungerar. Jag har själv laddat hem demon igen och testat, och den fungerar fortfarande utmärkt i TS2009/10.

Denna post beskriver varje scenario steg för steg, och demon med alla tillbehör kan du ladda hem här.

Läs också den här tråden, för frågor och svar om själva demon.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-11-30 klockan 03:23.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-30, 19:50   #8
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Sven Olov - GULD!! Tack för hjälpen, här skall läsas!
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009