Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Nyheter

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-04-06, 00:09   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard Open Rails 1.0 närmar sig

Inom några veckor ska äntligen OR 1.0 släppas. Klipp och klistra från Elvas Tower:

Posted Today, 05:29 PM
The next "stable version" following v0.9 will be v1.0 and will be published on the website in a few weeks.

The Open Rails Management Team have issued a release plan to the Development Team for this "stable release" of Open Rails.

To achieve a "stable release", we specify a period of lock-down when no new features are added to the product. During this time, key bugs are fixed and the product tested and re-tested.

There is also a brief window prior to the lock-down when new features can still be added subject to team approval. This window begins tomorrow.

The title "Open Rails 1.0" may suggest more than it delivers. Compatibility with MSTS is at an all-time high but not perfect. Some desirable features of MSTS are still not included. We will continue to work on these aspects after v1.0.

Without the framework of MSTS to guide us, the project will then enter uncharted territory, which is exciting, and there is a lot of planning and design to be done. Of course, in some areas Open Rails has already gone beyond MSTS with some valuable features such as timetables, 3D cabs and multi-user operation.

We hope "Open Rails 1.0" will provide a stable version which can be the basis for building models and tutorials and will serve as a reference point for discussing future developments, performance improvements and backwards compatibility.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-04-06, 00:26   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Det här låter mycket intressant och jag är tacksam för att du postar det här Mazz.

Av någon anledning så utnyttjar ju inte Open Rails alls sin hemsida så mycket som de borde, informationen är gammal. Jag hittar inget där om version 1.0 trots att det borde vara toppnyheten där. Förstår inte varför man envisas med att lägga in all information i ett forum som man dessutom måste vara medlem i för att kunna läsa - det får säkert folk att fundera.
Själv funderar jag över vad sjutton jag hade för inloggning.....

Open Rails behöver mera publicitet för det kan vara en av de viktigare sakerna med järnvägsimulerings hobbyn på sistone. När alla andra simulatorer går allt mera emot att sälja allt mera tillägg istället för att satsa på själva simulator biten (vilket enligt min mening gör dem till spel snarare än simulatorer) så blir de allt mindre intresserade av att satsa på tredje part tillverkarna - vilket är så synd. Vi är aldrig få se bra t.ex. svenska banor av tillverkarna utan det står till oss användare att göra dem. Med nuvarande trend så riskerar hobbyisterna att glömmas bort och då är Open Rails fantastiskt viktiga - den enda simulatorn som vi kan vara ganska säkra på att de lär stödja tredjepart (för de har inget eget innehåll).
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 19:43   #3
Traingoal
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: ,Ängelholm , Sweden.
Inlägg: 539
Post Open Rails 1.3

Hej.

Nyheter från se link: http://openrails.org/
Open Rails 1.3.

Läste nyheten på: https://www.trainsim.com/vbts/showth...sion-available

Ha det så gott.

bengt
Traingoal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 20:44   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Traingoal Visa inlägg
Hej.

Nyheter från se link: http://openrails.org/
Open Rails 1.3.

Läste nyheten på: https://www.trainsim.com/vbts/showth...sion-available

Ha det så gott.

bengt
Intressant, tack för heads-up. Lista på vad 1.3 innehåller här:

http://www.elvastower.com/forums/ind...open-rails-13/

Och tråd om just 1.3E, Monogameversionen:

http://www.elvastower.com/forums/ind...ame-available/

Fanns intressanta nya saker helt klart. Nån som kan ge mer ljus på vad Monogame innebär, förutom att det då vad jag förstår blir tillgängligt på fler plattformar?
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 23:02   #5
mikban
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Danmark
Inlägg: 1 162
Standard

Monogame versionerna använder sig inte av XNA som jag har förstått det. Sen är Monogames versionerna 64 bits programmer, vilket i praksis tillåter en större minneshantering, idet 32 bit har en max gräns på ca. 3,5 gb och 64 bit en gräns på 16 exabytes.
Och Monogames versionerna får Cpu'en att dra största delen av lasset, där som jobbar grafikkortet mindre, med mycket mindre minnes förbrukning till följd.

I 32 bitars OpenRails kunne grafikkortet ligga på max med minnesförbrukning på mer än 3,5 gb vilket fick OR att säcka.
I 64 bitars Monogame är minnesflrbrukningen ca. 400-800 mb när jag står inne på Stockholm Central.

Hoppas det hjälper
mikban besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-21, 12:00   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Jag testade och det flöt bra. Det är några saker jag vill påpeka är,
AI tågen, när de kommer till slutstationen och stannar så plötslig försvinner de.
Träden står i vägen fortfarande i vissa ställen.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009