Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-22, 13:12   #1
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard Hur får jag ihop två rutter?

Hej!
Jag tänker slå ihop Roa Hønefosslinja till bergensbanen. Hur gör jag? Krävs det speciell program, eller?
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-04-23, 16:43   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

53 har läst och ingen har lösning på denna!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-23, 17:11   #3
kevpa00
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Åtvidaberg, Östergötland
Inlägg: 215
Standard

Om dem har olika kordianter så lär det vara lätt att slå ihop dem, skulle gärna hjälpa dig men jag har knappt tid
kevpa00 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-24, 22:44   #4
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Finns nåt program för det, inte testat själv dock

Kolla här: http://www.mcs-software.it/rs/MergeRoute_en/index.htm
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-25, 00:17   #5
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Tack!
Men vågar jag släppa in?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg merge.jpg (28.3 KB, 162 visningar)
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-25, 00:48   #6
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 260
Standard

För att överhuvudtaget kunna slå ihop två rutter måste de ha exakt samma start-koordinater. Har de inte det är det i praktiken omöjligt, tyvärr.
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-25, 10:09   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mibl Visa inlägg
För att överhuvudtaget kunna slå ihop två rutter måste de ha exakt samma start-koordinater. Har de inte det är det i praktiken omöjligt, tyvärr.
Går det om man flyttar start-koordinater?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-25, 19:09   #8
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 260
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Går det om man flyttar start-koordinater?
Jag uttryckte mig lite slarvigt. Noll-koordinater är ett bättre ord än start-koordinater och dessa kan man inte ändra. Det är de som man anger när man skapar en ny rutt.
När jag kollade Roa Hønefosslinja och Bergensbanan såg jag att de faktiskt har nästan samma noll-koordinater. Bergensbanan har 60,3894; 5,33589 och Roa Hønefosslinja har 60,3895; 5,3345. Jag tror att de måste vara exakt lika för att de ska bli bra men jag tycker det är värt att prova med programmet som Bombardier Train länkade till. Om jag förstått dikussionerna på UKtrainsims forum rätt så krävs det fortfarande lite handarbete för att få ihop rutterna men om du inte har byggt något i Roa Hønefosslinjas område så kanske det inte blir något bekymmer. Jag blev nyfiken och ska testa programmet. Återkommer.
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-25, 21:02   #9
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 260
Standard

Nu har jag testat och jag gjorde så här:
Jag kopierade över alla filer från följande mappar i Roa Hønefosslinja till motsvarande i Bergensbanan: MixMap, Scenery och Terrain
I mappen Networks kopierade jag över alla filer i mapparna Loft Tiles, Road Tiles och Track tiles. OBS kopiera inte över filerna Lofts.bin, Roads.bin och Tracks.bin
Kör man bara programmet utan att kopiera över dessa filer kommer enbart spåren med och inget annat, åtminstone för mig.

Sedan körde jag programmet RW Merge Route. Obs att man måste köra det som adminstratör. Högerklicka på filen och välj Kör som administratör.
Välj Bergensbanan som första rutt och Roa Hønefosslinja som den andra.
Kör programmet. Då ska Roa Hønefosslinjas spår ha kommit in i Bergensbanan. Den ligger inte i helt exakt läge eftersom det skiljer något i koordinaterna men det är åtminstone i mina ögon försumbart. Om signaler och annat funkar som det ska har jag inte testat; de finns i alla fall på plats.

Och naturligtvis har man tagit backup på rutterna innan ifall något går fel.

Lycka till!
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-25, 21:05   #10
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Grejen är att allt som du placerar ut är relativt till en startpunkt. Slår du ihop två olika rutter så har du fortfarande en startpunkt som allting är relativt till. Om de har olika koordinater så kan det hända att objekt hamnar på annat stället från den nya rutten då de var relativa till sin egen punkt.

I exemplet London så har alla dessa rutter en och samma punkt som deras objekt är relativa till. På så sätt var det hyffsat enkelt att slå ihop rutterna.

Rutten Frövi-Örebro, som jag bygger vidare mot Arboga just nu har startkoordinater 59.6099, 16.5449, vilket är ungefär i Västerås. Om någon är intresserad av att bygga en bana i Mälardalen & Bergsslagen, i syfte att inkludera detta i ett nätverk av mälardalsbanor, så rekommenderar jag att man ska använda ovan nämnda koordinater, även om det bara är en bana i t.ex. Borlänge-Mora eller något annat. har man andra koordinater så kan det inte slås ihop med min bana - då faller hela min projekt!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-25, 21:15   #11
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 260
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Grejen är att allt som du placerar ut är relativt till en startpunkt. Slår du ihop två olika rutter så har du fortfarande en startpunkt som allting är relativt till. Om de har olika koordinater så kan det hända att objekt hamnar på annat stället från den nya rutten då de var relativa till sin egen punkt.

I exemplet London så har alla dessa rutter en och samma punkt som deras objekt är relativa till. På så sätt var det hyffsat enkelt att slå ihop rutterna.
...
Tack ADDE, du klädde i begripliga ord det jag ville förmedla.
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-25, 23:08   #12
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Tack för de begripliga kommentarer!
Tror man kan merga där startpunkt inte har någon spår eller objekt på plats.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-30, 23:54   #13
AlexSuperHD
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Gävle
Inlägg: 148
Standard

Jag har laddat ner detta programmet och vill föra över min ena rutt till den andra. Båda mina rutter använder likadana startpunkter (använder Hamburg-Hannover koordinaterna).

Men jag har problem med att använda själva programmet för jag tycker att instruktionerna på hemsidan inte är så fantastiskt lätta att förstå. Någon som har gjort detta och har lust att ge en enklare instruktion?


Main route
Second route
__________________
//Alexander



Här streamar jag ibland mitt rutt bygge

Senast redigerad av AlexSuperHD den 2016-06-30 klockan 23:55.
AlexSuperHD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-02, 13:28   #14
AlexSuperHD
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Gävle
Inlägg: 148
Standard

Och såklart så tittar jag inte på alla kommentarer innan jag frågar saker. Ska prova så som ni har skrivit.

Edit: Fungerar jättebra!
__________________
//Alexander



Här streamar jag ibland mitt rutt bygge

Senast redigerad av AlexSuperHD den 2016-07-02 klockan 14:37.
AlexSuperHD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-25, 19:31   #15
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jag sökte runt lite på google och hittade en tråd på UKTS:
http://ftp.uktrainsim.com/viewtopic.php?f=361&p=1685005

Här finns ett inlägg där någon har lyckats slå ihop 2 rutter till 50%.

Det är alltså Scenery, DEM, Terrain, men inte Lofts som han har lyckats flytta över.

Det jag fick förklarat för mig är hurdan rutter är uppbyggda i simulatorn, genom att använda sig av "ID-Tiles" (Om du kollar på raden längst ner, till vänster så står det "Tile: +-XXXX +-XXXX Assets: XXX". Så som jag begriper det så är de relativa till den nollpunkt man har skapat)

Processen är megasvårt att göra manuellt, jag vet inte om det finns något program som kan "flytta nollpunkten" automatiskt på det viset. Man behöver alltså gå igenom tusentals filer i varje undermapp för att byta namn på dem och liknande. Sedan har "tracks.bin" ett nyckelroll också.

Jag kan tänka mig ge mig på denna metod för att slå ihop Roa-Hønefoss med Bergensbanan, men det kommer ta evigheter, och då tror jag att TS har nått Roa för länge sedan, vilket gör att det inte finns något hål där idag.

dvs. detta blir ett projekt för sig, kanske det är t.o.m snabbare att bygga banan på nytt i en annan bana?

Men lösningen finns, saknar bara ett program som kan ge sig på detta...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:08.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009