Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-06, 16:04   #1
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard Hur åtgärda ogiltiga tecken?

Hej, bygger en del Polskt för tillfället, och har laddat ner lite smalspårsrälsbussar. Tyvärr innehåller en textur ett ogiltigt tecken, det polska ł-et. Går det att på nåt sätt ändra så Trainz inte letar efter den texturen, utan istället letar efter en med vanligt l..?

Hoppas min taskiga beskrivning fungerade..
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-04-06, 16:54   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Jag antar att du menar att texturen har ett konstigt tecken i namnet, inte att själva filen innehåller ett konstigt tecken? (Den borde innehålla mer eller mindre enbart konstiga tecken nämligen, med tanke på att det är en texture...) Till att börja med; varför har någon byggt så om det inte fungerar? Alternativt: varför fungerar det inte för dig?

Beroende på hur det är upplagt, så borde du kunna göra såhär:
1. Byt namn på .tga-filen, så att den inte innehåller några konstiga tecken.
2. Leta reda på alla .texture.txt-filer som innehåller en referens till texturen och byt ut det namn i dem på samma sätt som du gjorde på texturen. Vanligtvis är det enbart en texture.txt-fil som innehåller en referens till var texture och den har vanligen samma namn som texturen. Byt dock inte namn på själva texture.txt-filen!

Om det inte fungerar så är det nog kört. Om du ändrar namn på texture.txt-filen så kommer inte meshen att hitta texturen alls, då den söker efter texturernas namn genom att slå upp dem i texture.txt-filen. Namnet på texture.txt-filen är inskrivet i meshfilen, vilken inte går att ändra på utan tillgång till originalfilerna (i alla fall inte ändra på, på ett enkelt sätt).
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-06, 18:49   #3
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Har du testat att öppna .im-filen i PEVSofts program PM2IM converter, har för mej att jag har löst liknande problem med texture filer som innehållit "utrikiska" tecken, programet har då ersatt dessa tecken med _ (i både meshen och texture filerna).

Vet att gamla TRS2004 tydligen godkände den här typen av tecken, eller om det var i ännu äldre Trainz versioner.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-09, 19:37   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Förklarade mig såklart dåligt, men tack för tipsen korvtiger! Ekan förstod som tur var vad som var fel, och hade en utmärkt lösning. Det finns tydligen i PevSoft's program en funktion för att ersätta ogiltiga tecken, som tidigare tillåtits i tidigare versioner av Trainz.

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Har du testat att öppna .im-filen i PEVSofts program PM2IM converter, har för mej att jag har löst liknande problem med texture filer som innehållit "utrikiska" tecken, programet har då ersatt dessa tecken med _ (i både meshen och texture filerna).

Vet att gamla TRS2004 tydligen godkände den här typen av tecken, eller om det var i ännu äldre Trainz versioner.
Stort tack! Nu kan ytterligare ett rött utropstecken tas bort, min lista är inte lika fin som ekans, men jag försöker rätta till alla fel på allt jag laddar ner så fort jag ser deras knallröda utropstecken.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009