Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-22, 02:42   #1
raggarstickan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Mariestad
Inlägg: 9
Red face T:ANE STL-Signal system, hjälp!

Tjenare tjenare, ja rubriken säger det mästa.
Det är nämligen så att jag har ingen aning om hur man får signalerna som rödljus mm till att fungera i Trainz. har läst igenom instruktionerna men fattar nada. Ja jag vet, jag är inte så kunnig men det är inte lätt att vara mig i alla lägen XD.
Hur som helst så undrar jag om det finns någon vänlig själ därute som har lust att visa mig hur man gör?
Något som skulle vara lärorikt var om man kunde göra en instruktions video till hur man får det att fungera.

Ni får ursäkta mig om jag inte har alla hästar i stallet men hjälp uppskattas
raggarstickan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-03-22, 07:01   #2
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

ok det skall jag kunna ordna. De moderna eller gamla signalerna? Jag har nämligen inte tittat på de moderna men lekt en del med dom gamla....
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-22, 07:49   #3
raggarstickan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Mariestad
Inlägg: 9
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
ok det skall jag kunna ordna. De moderna eller gamla signalerna? Jag har nämligen inte tittat på de moderna men lekt en del med dom gamla....
Helst gärne bägge.
raggarstickan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-22, 08:14   #4
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Kan du någonting om signaler på jänvägen eller skall vi börja från noll?
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-22, 09:07   #5
raggarstickan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Mariestad
Inlägg: 9
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
Kan du någonting om signaler på jänvägen eller skall vi börja från noll?
Kan lite men vill helst få signalerna till att fungera i samband med ljusen. vet inte hur man kopplar dom. va mycket enklare tidigare då det räkte med typ att sätta en dvärgsignal vid spåret å så funk det bara. nu måste man tillägga en massa grejjer och sen sammankoppla och det ä r just det som jag inte begriper.
raggarstickan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-22, 12:31   #6
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

På ett sätt så är det nästan lättare nu om man tänker på ett annat sätt.

Du har en huvudsignal som du använder (jag pratar nu de gamla signalerna som jag håller på med, jag har inte ens laddat ned de nya) hela tiden. Den heter " STL Osynlig master 3.12" och finns i Trackside mode. Dessa sätter du ut på de ställen där du vill ha dina signaler.

- Ett litet men smart problem är att dom inte syns när du kör.

- Alla dessa signaler skall du i properties ge namn. Jämna nummer om du kör norrut och ojämna nummer om du kör söderut. De gamla signalerna har oftast bokstäver istället. Jämna bokstäver norrut (B,D,F BA, BB, BC, DA, DB) De dubbla boktäverna har du bara på stora stationer med många signaler, fler än vad vanliga alfabetet tillåter. Ojämna bokstäver söderut (A, C, E osv).

- Förutom dessa nummer eller bokstäver så måste scriptet veta vilken station dom tillhör för annars skulle du få flera signaler med namnet A som exempel. Därför så ger du alla dina stationer ett namn och en förkortning på namnet. I verkligheten så har Borlänge (där jag bor) Blg som förkortning. Altså skall signalerna norrut heta Blg B, Blg D, Blg 02, Blg 04 osv.

Nu när du har din mastersignal som heter t ex Blg B klar så vill du ha en synblig signal också. Dessa finns i olika uppsättningar, gula semaforer, vita semaforer, ljussignaler, försignaler osv. Dessa hämtar du i Objects där du hittar hus och annat.
Hade nu allt varit lätt så hade dessa hetat STL Semafor och STL försignal men så är inte fallet, i alla fall inte med de gamla signalerna.
Vi letar reda på den du vill ha. Jag använder i detta exemple en "semafor tvåvingad vit 3.11" och sätter den bredvid mastersignalen.

Hur skall vi nu länka denna med vår Mastersignal Blg B? Jo vi döper vår synliga signal till samma namn men inom parantes. (Blg B) i detta fall. Har vi nu gjort allting rätt så kommer vår synliga semafor nu att visa samma signal som mastersignalen brevid. Vår semafor blir en slav till mastersignalen.

Detta var den lätta biten.

För att allt skall fungera så måste vi göra några andra saker


- Alla växlar måste ges ett namn. stationsförkortning + vx + nummer. Jämna nummer för de som är norrut och ojämna nummer för de som är söderut. Blg vx01 som exempel för en växel där du kör söderut och kan välja om du vill åka in på sidan eller åka rätt fram.

- Har du stoppbockar så måste de vara med signal (finns med i signalpaketet) Namnet är här stationsförkortning + sb + nummer. Blg sb1 som exempel.

Allt detta är lite krångligt att förklara med text. jag föreslår att vi (om du har trainz genom Steam) kör en sändning och pratar i t ex Skype. Vad tror du om detta?
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-22, 13:19   #7
raggarstickan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Mariestad
Inlägg: 9
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
På ett sätt så är det nästan lättare nu om man tänker på ett annat sätt.

Du har en huvudsignal som du använder (jag pratar nu de gamla signalerna som jag håller på med, jag har inte ens laddat ned de nya) hela tiden. Den heter " STL Osynlig master 3.12" och finns i Trackside mode. Dessa sätter du ut på de ställen där du vill ha dina signaler.

- Ett litet men smart problem är att dom inte syns när du kör.

- Alla dessa signaler skall du i properties ge namn. Jämna nummer om du kör norrut och ojämna nummer om du kör söderut. De gamla signalerna har oftast bokstäver istället. Jämna bokstäver norrut (B,D,F BA, BB, BC, DA, DB) De dubbla boktäverna har du bara på stora stationer med många signaler, fler än vad vanliga alfabetet tillåter. Ojämna bokstäver söderut (A, C, E osv).

- Förutom dessa nummer eller bokstäver så måste scriptet veta vilken station dom tillhör för annars skulle du få flera signaler med namnet A som exempel. Därför så ger du alla dina stationer ett namn och en förkortning på namnet. I verkligheten så har Borlänge (där jag bor) Blg som förkortning. Altså skall signalerna norrut heta Blg B, Blg D, Blg 02, Blg 04 osv.

Nu när du har din mastersignal som heter t ex Blg B klar så vill du ha en synblig signal också. Dessa finns i olika uppsättningar, gula semaforer, vita semaforer, ljussignaler, försignaler osv. Dessa hämtar du i Objects där du hittar hus och annat.
Hade nu allt varit lätt så hade dessa hetat STL Semafor och STL försignal men så är inte fallet, i alla fall inte med de gamla signalerna.
Vi letar reda på den du vill ha. Jag använder i detta exemple en "semafor tvåvingad vit 3.11" och sätter den bredvid mastersignalen.

Hur skall vi nu länka denna med vår Mastersignal Blg B? Jo vi döper vår synliga signal till samma namn men inom parantes. (Blg B) i detta fall. Har vi nu gjort allting rätt så kommer vår synliga semafor nu att visa samma signal som mastersignalen brevid. Vår semafor blir en slav till mastersignalen.

Detta var den lätta biten.

För att allt skall fungera så måste vi göra några andra saker


- Alla växlar måste ges ett namn. stationsförkortning + vx + nummer. Jämna nummer för de som är norrut och ojämna nummer för de som är söderut. Blg vx01 som exempel för en växel där du kör söderut och kan välja om du vill åka in på sidan eller åka rätt fram.

- Har du stoppbockar så måste de vara med signal (finns med i signalpaketet) Namnet är här stationsförkortning + sb + nummer. Blg sb1 som exempel.

Allt detta är lite krångligt att förklara med text. jag föreslår att vi (om du har trainz genom Steam) kör en sändning och pratar i t ex Skype. Vad tror du om detta?
Tack så mycket, yes jag äger både T:ANE och TS12, brukar streama för det mästa och har även teamspeak.

www.twitch.tv/raggarstickan
raggarstickan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-22, 16:13   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

När du väl klurat ut hur man kopplar ihop mastrarna med slavarna (de synliga signalerna) enligt Pursches beskrivning så är det inte mycket skillnad mot andra signaler som bara är att sätta ut så att de fungerar. Skillnaden är ju att den synliga signalen inte behöver sitta där den gäller på spåret om man säger så. Sedan är det bara lite inställningar som ska göras i mastern.

Om du är intresserad av den äldre signaleringsprincipen med semaforer, så rekommenderar jag att du kollar på de två exempelbanor som medföljer mitt signalsystem. Det brukar var lättare att se på hur det faktiskt ska se ut jämfört med att bara läsa. Banorna tillsammans med min ganska gedigna guide (som du kanske redan försökt att förstå dig på) till det äldre signalsystemet ger nog en ganska bra bild av hur det fungerade.

Är det modern signalering som intresserar mest så rekommenderar jag att fråga här på forumet, det finns många som är duktiga (till skillnad från mig själv) på detta.

Jag tror att det är mer inställningar som måste göras och som man måste förstå i den äldre signaleringsprincipen. I den moderna sköter signalerna sig själva mer bara man ger dem rätt namn och placering på bangården.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-17, 17:22   #9
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej!

Jag hänger på tråden och hoppas någon kan ge svar på en enkel (?) fråga.
Att sätta ut de nyare signalerna (typ moderna) JVS Hsi, JVS Fsi och så vidare, tror jag att jag klarar av.
Jag sätter ut en Osynlig master och länkar den till den visuella signalen. Kallar den Osynliga mastern för exvis Bst vx13 och signalen för (Bst vx13).
Det har fungerat fint men plötsligt så har alltsammans kraschat. En ilsken röd lus syns i nedre högra hörnet och listan på vad den varnar för är mycket lång.

Min fråga, som kanske är orsaken till det hela, är: I vilket lager ska jag arbeta? Route-lagret eller Sessions-lagret?

Jag har hela tiden jobbar i Route-lagret och det har blivit sparat som "Default" session. Men ett tag så ändrade jag faktiskt på namnet och sparade det som "Bensland session".

Senare startade jag från "Edit session" istället för "Edit route" och jobbade vidare där. Plötsligt kom jag på att jag faktiskt jobbar i session-lagret och då sammanfogade (merge) jag sessions-lagret med route-lagret. Gjorde jag fel i och med att göra så?

Nu visar signalerna alla färger och saknar stationsbeteckning mm på plåten. Mastrarna har svart plåt i botten, där signalens namn fanns tidigare. Vsi-signalerna har inget ljus alls, varken vitt eller rött.

Så vad gör jag för fel?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screenshot 2017-05-16 19.28.jpg (154.1 KB, 61 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-17, 18:08   #10
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Hej!
Just lager och sparande är en av mina käpphästar i Trainz.
Istället för att upprepa mig så hänvisar jag till denna tråd:
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...808#post305808.
Runt post #7.

Jag vet inte om sammanfogningen är en bra eller dålig idé, eftersom jag alltid går in via rutt-editorn så använder jag inte sessions lagret, de få gånger som något objekt har hamnat fel så brukar jag byta lager i propertyrutan, men är det tusentals objekt så är det givetvis ett hästjobb!! Jag försökte göra som dig men då kraschade Tane, så gav upp!!

Det finns en textbugg i SP1 som också nämns i länken ovan.

När det gäller "message overflow" och "julgranarna" du får så behandlas det problemet här:
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...t=33790&page=2
Runt post #27 och framåt!
Kortfattat: med många objekt så blir message systemet överbelastat vid initieringen.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-17, 21:09   #11
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Stor tack för länkarna. Nu blir det mycket att läsa.
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009