Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-05-03, 11:04   #16
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 292
Standard

Fortsätter träget men roligt mitt uppbyggande av HNJ DEM landskap.

Byggt 2 typer av banvaktsstugor och placerat ut dem på "rätt" plats.
Tips: Kolla in www.banvakt.se

Den ena typen var synlig utefter framförallt Landeryd - Falköping banan och här finns en installerad I närheten av Broaryd (Var vit eller rödmålad) :



Den andra typen av banvaktshus kunde ses utefter linjen Halmstad - Nässjö och detta exempel
ligger på en höjd nära Triangelspåret I Torups trakten (Kilan):



Malmtåg är ju ett intressant kapitel I HNJ:s historia och under början av 40-talet fram till 1945
så var malmtafiken omfattande från Taberg till Halmstads Hamn.
Var ju ett känsligt ämne och därför finns inte så mycket skrivet eller fotograferat,
men min far tog I alla fall en bild inifrån en HNJ G12 då han var eldare på ett torveldat lok:


Ofta ingick också en lämpare på tender.....
Märk väl att det kunde vara upptill 1000 ton tunga tåg från Waggeryd till Halmstad med mer än 30 vagnar.
Malmvagnarna bestod av Os vagnar, som ersatte de äldre N3 vagnarna med stolpar och trälämmar.
Ett exempel från Skeppshult där ett tom tåg från Halmstad med HNJ G12 45 som dragare inväntar Snabbvagnen från Nässjö:




Telegraftrådar har jag lagt ned mycket arbete på och har funnit en bild från Fegens station (Kinnared - Atran banan)
där man kopplade in stationen genom att föra över trådar från huvudlinjen
Var kanske inte så vanligt:


Fegen hade ju stor trä industri som ligger I slutet av det stickspår som viker av till vänster på ovan
bild. Ett antal godståg avgick till Halmstad.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-03, 18:28   #17
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Trevligt att se bygget gå vidare!

Måste fråga, hur kommer det sig att du har blåa streck på mark-griden som inte är texturerad och inte gula?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 10:53   #18
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 292
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Trevligt att se bygget gå vidare!

Måste fråga, hur kommer det sig att du har blåa streck på mark-griden som inte är texturerad och inte gula?
Var den blåa färgen kommer ifrån har jag ingen aning om. Trodde I min enfald att detta var "default".
Använder TANE bygge 84204.
Har jag rört nåt omedvetet I "Environment settings" ?

Studerar vidare gamla foton I www.samlingsportalen.se (Rekommenderas!!!)och hittar mycket matnyttigt, bl.a. flygfoto över Landeryd från 1936. Kollade in att telegrafstolperiet delas upp I 2 leder I höjd med lokstationen:



Som synes har jag lagt in kolbrygga, torvlada och vattentorn. Skall dock byta ut torvlada och vattentorn till ett format större. Liksom komplettera lokstallet med ytterligare 3 portar.
Bild på vattentornet, som även försörjde järnvägshusen:



Bilden funnen på "nätet".

Har testat AI körning Smålandsstenar-Torup. Fungerar men jag har en fråga om vägskydd, p.gr.a. att bommarna I ett fall fälls sent, så att tåget får bromsa ned farten!
Bommarna styrs inte av nån signal och därför ser min konfigurering ut så här:


Det som är intressant finns under "Förreglad mot signal", så kan man definiera upp nåt här?
Observera att jag inte har nån signal I närheten. Eller skall man lägga in nåt "trigger liknande"?



Finns ett annat exempel utefter linjen där bommarna falls tidigt och tåget behöver inte bromsa ned.
Så hur styrs fällningen av bommar då Inga signaler finns I närheten?
Eller är det så att man måste lägga in en signal I anlutning till bommarna. I så fall vilken?
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 11:15   #19
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Problemen löses enklast genom att använda manualen "Rätt svenskt vägskydd". Manualen kompletterar manualen "STL vägskydd", som gäller 2010 men som med en lättändring också gäller för TANE.

Nisse
Bifogade filer
Filtyp: pdf Svenskt vägskydd.pdf (477.5 KB, 21 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 00:13   #20
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Den blåa färgen har ingen betydelse egentligen, bara spännande att det var annorlunda av någon anledning! Borde inte vara något som går att ställa in tycker jag. Kan ju vara att du skrivit över marktexturen för Grid med en som är blå.

Det är ringsträckan du är intresserad av. Bommarna börjar fällas när ett tåg är inom ringsträckan framför vägskyddssignalen. Nu verkar den vara som default är, på 200 meter, men om du drar upp detta så kommer den att börja fällas tidigare. Det går även att ha olika ringsträckor åt olika håll från ett vägskydd, genom att du ställer in olika för de två vägskyddssignalerna.
Bommarna börjar gå upp igen när hela tåget passerat den bortvända vägskyddssignalen, alltså kan detta styras genom att man flyttar denna signal något fram eller tillbaka.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 09:42   #21
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 292
Standard

Tack för era svar.

"Bomeländet" löste sig genom att fibbla med ringsträckan. I min dumhet
så trodde jag denna parameter endast gällde då man låter vägskyddet styras av en signal.

STH på huvudbanan Torup - Smålandsstenar satt till 70 km/t. Stämmer bra med verkligheten i jämförelse med HNJ tidtabell från 1930.
60 km/t gäller Torup - Hyltebruk liksom Landeryd - Falköping. Testat Torup - Hyltebruk och det såg bra ut.
Kinnared - Ätran har jag läst nånstans att hastigheten var så låg som 40 km/t......

Ett problem med hastighets skyltar och Snabbvagnen:
Hur gjorde man?
Snabbvagnen gick ju I 110 km/t, en hisklig fart på den tiden. HNJ hade ju problem att ställa in vissa elektriska enheter till denna hastighet,
liksom grindvakterna.......
Negligerade Snabbvagnen eventuella hastighets skyltar utefter linjen????
Eller hade de en egen tabell inne I hytten?
Eller saknades hastighets skyltar utefter banan?
Eller linjekännedom räckte?

Senast redigerad av vovven47 den 2017-05-05 klockan 09:45.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-06, 01:44   #22
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Saxat ur Banläran Band I(Kungl. Järnvägsstyrelsen 1916),
"""
348. Hastighetstavlor. Vid båda ändar av sådan bansträcka, där minskning i den för bandelen gällande största tillåtna tåghastigheten skall iakttagas, utsättas hastighetstavlor på sätt och med det utseende, som bild 584 visar. /...
"""

Av detta tolkar jag att man normalt inte hade hastighetstavlor, utan att alla hastigheter för olika loktyper för en viss bansträcka skulle utläsas ur tjänsttidtabellen. Exempel på sådan för SJ, III distriktet från 1955 kan ses här: http://www.ekeving.se/o/3D/A_10TS_hastighet_mm_1955.pdf (Där kan man även läsa att motorvagnar verkar ha haft egna tavlor i vissa fall)
Sedan satte man enbart ut hastighetstavlor på ställen där den för bandelen största tillåtna hastigheten sänkts. Den maximala hastigheten för en visst tåg på en viss sträcka är då det minsta av:
* Loket och vagnarnas största tillåtna hastigheter
* Bandelens största tillåtna hastighet
* Tågets sammansättnings största tillåtna hastighet (Specialvagnar, efterkoppling etc.)
* Största tillåtna hastigheten med tanke på bromstal med hänsyn till bandelens lutningsförhållanden

Den blanka baksidan av motsatta hastighets(nedsättnings)tavla för en viss sträcka med nedsatt hastighet talade då om för föraren att den lägre hastigheten var slut, och sträckans STH åter gällde. Före 1947 hade man även ett tal under hastighetstalet som talade om hur många meter nedsättningen gällde. Denna längdangivelse verkar ha slopats 1947.

På museibanor jag har sett verkar man dock skylta linje STH direkt utanför utfartsväxel. Men det kan ju vara sänkt STH just där.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-07, 07:49   #23
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 292
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Saxat ur Banläran Band I(Kungl. Järnvägsstyrelsen 1916),
"""
348. Hastighetstavlor. Vid båda ändar av sådan bansträcka, där minskning i den för bandelen gällande största tillåtna tåghastigheten skall iakttagas, utsättas hastighetstavlor på sätt och med det utseende, som bild 584 visar. /...
"""

Av detta tolkar jag att man normalt inte hade hastighetstavlor, utan att alla hastigheter för olika loktyper för en viss bansträcka skulle utläsas ur tjänsttidtabellen. Exempel på sådan för SJ, III distriktet från 1955 kan ses här: http://www.ekeving.se/o/3D/A_10TS_hastighet_mm_1955.pdf (Där kan man även läsa att motorvagnar verkar ha haft egna tavlor i vissa fall)
Sedan satte man enbart ut hastighetstavlor på ställen där den för bandelen största tillåtna hastigheten sänkts. Den maximala hastigheten för en visst tåg på en viss sträcka är då det minsta av:
* Loket och vagnarnas största tillåtna hastigheter
* Bandelens största tillåtna hastighet
* Tågets sammansättnings största tillåtna hastighet (Specialvagnar, efterkoppling etc.)
* Största tillåtna hastigheten med tanke på bromstal med hänsyn till bandelens lutningsförhållanden

Den blanka baksidan av motsatta hastighets(nedsättnings)tavla för en viss sträcka med nedsatt hastighet talade då om för föraren att den lägre hastigheten var slut, och sträckans STH åter gällde. Före 1947 hade man även ett tal under hastighetstalet som talade om hur många meter nedsättningen gällde. Denna längdangivelse verkar ha slopats 1947.

På museibanor jag har sett verkar man dock skylta linje STH direkt utanför utfartsväxel. Men det kan ju vara sänkt STH just där.
Tack Korvtiger och som vanligt ett verkligt uttömmande svar!
Jag kommer att köra på "museivägs stilen" tills vidare och får se vart jag slutligen hamnar???
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-22, 18:05   #24
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 292
Standard

En Deva (HNJ X1 4) väntar på avgång från Landeryd:




Observera att texturen till Devan är tagen från trä-D loket. Antar att det är OK, då DEVA-n blir Freeware så småningom.


Bilder från Landeryd lokstation med järnvägshusen i bakgrunden:





Tegel texturen till kontors och extra lokstallet taget från Lan:s lokstall.
Blir Freeware så småningom......
Torvladan var STOR: 11,6 * 32,2 meter.
Ångloken på HNJ eldades antingen med torv eller "svenska kol" (lokpersonalens benämning) från Skåne, vilket var av sämre kvalité än tyskt eller engelskt kol.
Jag talar alltså om tiden runt 1940.

Slutligen en bild från Trottagårdens lastplats för torv med lador och torvströfabrik:



HNJ hade köpt mark på ett antal ställen för just torv brytning.
Som synes fanns det en decauvillebana i Trottagården och jag har hittat 3 fordon, men inga lastvagnar.
(Öppen godsvagn med flak). Finns det nån på Forumet som vet om det existerar en sån typ av vagn eller liknande för 600 mm ?
Annars får jag väl ta och konstruera en ????
Kan nämna att det fortfarande sker nån slags torvutvinning på den här platsen.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-22, 18:13   #25
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Detta ser väldigt lovande ut
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-23, 19:42   #26
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Snyggt jobbat!

D-lokstexturen är väl antagligen den som STW-Janne har gjort. Vi i STL har fått tillåtelse från Janne att använda och omarbeta den. Jag skulle ju gissa att Janne inte har något emot att du använder den på ett freeware projekt om det tydligt framgår att han står bakom texturen.

600mm decauville-tippvagnar borde det drälla av tycker jag. 600mm är ju en ganska standardiserad spårvidd. 10 sekunders grävande på DLS resulterade i följande vagn:
<kuid:206616:1356> MV Feldbahn Kipplore 600mm
Kanske är vad du letar efter?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-23, 21:57   #27
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Ser mycket bra ut det där, kul maskin också, den där Deva'n .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-24, 01:01   #28
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Grattis Vovven 47 - du har lyckats med det omöjliga; att försköna Sveriges fulaste hjulburna fordon, den s k Devan. Rätt färg - sk-tbrunt - hittar du nertill på tredjeklassvagnen. 3D-målningen (trä-D) intressant inslag som skulle ha använts på Nynäsbanans fulingar - så hade jag sluppit att skämmas på SNJ:s vägnar.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-24, 08:53   #29
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 292
Standard

Tack Korvtiger!

Det var sådana här vagnar jag var ute efter:





Vet inte vad jag sysslade med då jag letade efter denna typ av vagn.
Får väl skylla på att jag var trött.....

Kommer nog att bli ytterligare en Deva (HNJ X1 5) och då kommer denna att bli sk-tbrun nedtill!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-24, 17:08   #30
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Talking Det tar sig sa torveldaren....

... det finns kanske en det saker du kan använda från "Svartrå Torvtäkt" som jag nog laddat upp i forum-höstacken om man nu kan hitta den ?

HNJ ligger oss Hallänningar varmt om hjärtat.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009