Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-21, 23:26   #91
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av blomsson Visa inlägg
Är det inte lite överilat att byta ut tavlorna bara för att siffrorna saknas när säkert STL-gänget kommer att fixe detta problem vid tillfälle? De gör ju ingen skada och datan finns ju kvar i propertyrutan!

Den stora rutan du visar har du säkert gjort själv. Klicka i den lilla fyrkanten överst till höger i propertyrutan, mellan minus och krysset, så ska du se att den blir mindre.

mvh
Håkan
Den lilla fyrkantiga lusen är fixad. Resultadet här under. Självklart klart mycket bättre, men fortfarande är propertyrutan något för stor, menar jag.

Anledningen till att jag använder .STW:s gamla kilometerstolpe är att den är mycket tydligare än STL:s för cabföraren. Om sedan TANE 2 accepterar den är en annan fråga.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Hastighet 3.jpg (196.8 KB, 203 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-21, 23:56   #92
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MegaCastor Visa inlägg
Samma problem med kilometertavlorna här.

Dessutom saknas text på Infotavlan 510x480 för varianterna
Hastighet två siffror och Avstånd 3 siffror enligt exempel på bilden.

Bifogad fil 74757

Hälsningar
Magnus
Kan vidimera detta, och kan också tala om att detsamma händer med mitt tavelpaket, så någon förändring är gjord, ska forska i saken. Dock så skrivs signalernas tpl-signatur ut, både hos STL och i mitt system.
Ska kolla om jag kan hitta något.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-22, 00:02   #93
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Den lilla fyrkantiga lusen är fixad. Resultadet här under. Självklart klart mycket bättre, men fortfarande är propertyrutan något för stor, menar jag.

Anledningen till att jag använder .STW:s gamla kilometerstolpe är att den är mycket tydligare än STL:s för cabföraren. Om sedan TANE 2 accepterar den är en annan fråga.

Nisse
Fick intrycket att du bytte för att siffrorna saknas, men, men så kan det gå!

Jag upplever inte att storleken på propertyrutan är större än tidigare. Du kan själv förändra storleken på rutan genom att dra i sidorna.
Sedan kan den upplevda storleken bero på vilken upplösning du använder dig av, eftersom propertyrutan kanske inte skalas med upplösningen. Skriver kan och kanske eftersom jag inte har orkat testa fullt ut, och kan ju också vara skillnad mellan operativsystemen!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-22, 18:49   #94
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Standard

Nisse.

Jag kör med nedan upplösning, för att lättare kunna läsa texterna i TANE, men då blir även min ruta stor.

Så som det skrivs här det beror på den upplösning du väljer.

//Crille
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skärmklipp.JPG (52.0 KB, 191 visningar)
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-26, 17:31   #95
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 296
Standard

Testar SP2 med HNJ DEM banan och det flyter på mycket bra. Inga frysta bilder eller disk krascher hittills.
Signaler(semaforer och skivförsignaler) och vägskydd fungerar finfint!!!

Dock fortsätter jag testandet och har även provat ett av mina icke släppta ånglok, E10-an. Bilden visar loket passerande Brännögårds hållplats på dess väg till Kinnared:


Är ju inte historiskt korrekt eftersom jag inte tror att E10 lok nånsin har trafikerat f.d. HNJ banorna. Däremot gick ett flertal S1 lok på banorna under 50-talet.


Är relativt nöjd med E10 testet, men har hittat en bug i TANE SP2 avseende Driver kommandona "get off train" och "move to train".
Trots detta så skall jag försöka göra E10-an leverans klar för nedladdning inom en inte alltför avlägsen framtid.....????
Har skickat nedan bug rapport till N3v:

"
When you activate "get off train" driver face is replaced with ?-mark and the driver in the cabin is gone. This
is OK.
When you later want to activate "Move to Train", the ?-mark is replaced with the face of the driver, but the driver in the
cabin will not show up again. However you can drive, but there is no driver in the cabin!

I have tested this with the diesel ATSF SD45 (As well as others locos).

NB
This feature was working in SP1!
"

Konsekvensen av ovan fel för mina ånglok vid "ställa av/på" funktionen blir att förare saknas efter att kommandot "ställa på" exekverats.
Fick emellertid snabbt svar från N3v att detta redan hade noterats och skall rättas till enligt prioriterings order.
Så låt oss hoppas på en snabb affär!!!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-27, 14:37   #96
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Nya tidener ....

... för export till TANE stunda tydligen i SP2 (trainz-build 4.5). SP2 lär vara förberedd för direkt export av FBX-filer. Nog inte färdigtestat ännu. Det skall fungera från Blender 2.8 och 3DMax ? Frågan är om det blir nån FBX-exporter till gmax ? Man kommer att överge .im-filer för en ny mesh-typ
kallad .trainzmesh .
Ni kan läsa lite här och se hur det skall gå till från 3DMax:

https://forums.auran.com/trainz/show...reators)/page2


https://www.youtube.com/watch?v=gGBq...ature=youtu.be
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-27, 15:23   #97
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Har redan testat och lyckats få in objekt till T:ANE, men det blir felmeddelanden ibland under exporten som jag inte har lyckats hitta vad de betyder, dessa verkar dock inte påverka utseendet i Trainz. I mitt fall (Mac-ägare) så behöver jag öppna och submitta igen för at det ska fungera.

Eftersom jag har en stor allergi mot Blender(!!) så bygger jag i TurboCad Mac 10 Pro och exporterar sedan till 3ds och läser in i Blender för att kunna textaurera och lägga till attachementpoints. Är fortfarande tidigt i lärstadiet med Blender och att få in 3D-objekt i Trainz men kommer kanske att visa det som jag har gjort hittills snart!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-27, 16:12   #98
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Kul att du ligger i frontlinjen Blomsson.

Det vore ju kalas om vi fick en standardiserad bas (FBX) som man kan dela och arbeta i team med och där TANE sköter import och annat till Trainz.
Jag har verkligen saknat en sådan bas istället för en uppsjö olika format.
Vi står nog på tröskeln till en ny byggboom !?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-27, 21:36   #99
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Standard

Byggbom

//Crille
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-29, 12:34   #100
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard I like that

__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-29, 21:42   #101
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Hej!

Nu har jag installerat SP2. Och det funkar bra.

Två fel har jag upptäkt.

STL Kontaktledningsstolpar är fundamentet genomskinligt.

STL Tavlor med text man skriver in själv är texten nere i marken.

Och en grej som behöver uppdateras sedan tidigare är.
STL U tavlor med text man skriver in själv, syns dåligt på långt håll.
Texten ser inte ut som på övriga tavlor.
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-30, 20:16   #102
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Har installerat SP2 utan några problem jag också.

Fundamentet får vi väl åtgärda när vi fixar texturerna till återledningen, se STL-tråden.

Jag har samma problem med att texten är nere under marken. Det verkar som att det är något fel som gör att när man flyttar en mesh via script så följer inte attachment-pointsen med. Ska be Lan att rapportera detta till dev-teamet så är det säkert fixat i nästa hotfix.
Typiskt då de äntligen hade fixat buggen med text som försvinner vilket vi hade problem med i SP1...
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 17:19   #103
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 296
Standard Intressant bugg i SP2...

men fungerade i TANE SP1!

Jag har ju definierat upp en "control fil" med ett antal tangentbords kommandon, som t.ex "alt-x" för att koppla
ned utpekat lok. Ni som använder mina ånglok känner säkert till detta kommando, liksom ytterligare ett antal, som tyvärr ger samma resultat.

I vilket fall som helst så aktiverar jag "alt-x" och nedkopplingen av ångloket börjar, MEN även mina övriga ånglok i sessionen blir nedkopplade!!!
Jag har noterat att kommandot "alt-x" sänds till alla mina ånglokshytter i sessionen, vilket inte lär vara meningen, hoppas jag med SP2.

Tyvärr vet jag inte hur detta fungerade i SP2 Beta versionerna, då jag endast hade igång ETT ånglok under testandet......

Har sänt bugg rapport till N3v.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-06, 10:33   #104
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Exclamation Katastrof i SP2

Min gamla SJ V3 har blivit helt fel i SP2 (se bild). Alla attachade mesher har flyttats upp nån meter. Så var det inte i SP1 vad jag minns.
Om någon har SP1 installerad vore jag tacksam om nån skulle vilja kolola hur det ser ut där (SJ V3 finns på STL hemsida.

Tacksam för hjälp !

EDIT:
Bugrapport skickad !
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2017-07-06 102309.jpg (121.2 KB, 47 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2017-07-06 klockan 12:03. Anledning: Bugrapport skickad
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-06, 12:06   #105
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Min gamla SJ V3 har blivit helt fel i SP2 (se bild). Alla attachade mesher har flyttats upp nån meter. Så var det inte i SP1 vad jag minns.
Om någon har SP1 installerad vore jag tacksam om nån skulle vilja kolola hur det ser ut där (SJ V3 finns på STL hemsida.

Tacksam för hjälp !

EDIT:
Bugrapport skickad !
Såg helt OK ut innan SP2. Har inte hunnit kolla hur det ser ut nu efter uppdatering.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009