Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-06, 00:33   #26
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Nej, jag tar inte illa upp - tvärtom. Det är intressant och lärorik information du delger mig. Speciellt om signalernas placering som jag inte satt ut rätt. Ska se över alltsammans på nytt och ägna mer tid åt att se det ur en lokförares perspektiv. Det kan ju inte vara så lätt att bromsa ett tungt tåg om signalen visar rött, efter växeltungan!

Beträffande numrering och namn så är det så, att Bensland, som trots sin stora mängd av Svenska signaler, inte strikt har följt Sveriges regler utan har en egen regelbok för detta. Det är mest på skoj.

Din beskrivning och dina råd går inte helt obemärkt förbi presidenten (mig) utan det finns ett hopp om att vi använder oss av en del. Min tanke är (var) att göra en egen enkel numrering och förhoppningsvis få det att fungera. Bensland har signaler och spårplaner som kanske ger dig rysningar utefter ryggraden, men som sagt, detta finns bara i Republiken Bensland. Alla andra bygger säkert så verklighetstroget de kan och följer givna regler och riktlinjer. För dem är din information en guldgruva. Hoppas du inte blir arg på mig för att jag inte följer dessa.

Att numrera signalerna på upp-ned-spår med jämna-ojämna nummer är en klar regel, fast numreringen på stationerna i Bensland startar med 1 i ena änden och 2 i den andra. Däremellan blir det 3, 5, 6 resp 4, 6, 8 och så vidare. Lite som i verkligheten fast ändå inte...

Om en växel delas mellan in- och utgående trafik så har jag behållit själva numret, med tillägget A eller B. Detta är naturligtvis helt fel, enligt verkligheten, men jag kan ändra mig.

Utmed linjen har jag tänkt ge signalerna Uppnummer respektive Nednummer i fallande skala beroende på i vilken riktning man kör. Det är dessutom till nästa station, inte ifrån den station som föraren startade.
Så är det tänkt. Har fungerat vid lite tester.

För att förstå det hela bättre har jag börjat på en "handbok" för Bensland Järnvägar. Kan vara bra att ha om jag någon gång i framtiden blir klar och får tillåtelse att dela med mig av banan till er alla.
En liten förhandstitt på dokumentet bifogas. Sid 1 - 8 samt 28. Notera att detta är ett förslag och bara lite skisser. Bilder och text ska förnyas och hela banan är inte texturerad än.
Bengt
Bifogade filer
Filtyp: pdf Bensland Järnvägar manual.pdf (976.9 KB, 23 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2017-06-06 klockan 00:36.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:33.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009