Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-02-16, 12:10   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Suckarnas TANE

Medan andra jublar över TANE suckar jag – djupt!

Gång efter annan drabbas jag av nålstick efter nålstick. Några exempel:

Kilometerstolpar: Tog bort mina gamla eftersom kilometertalet försvunnit, Ersatte dom med STK;s nya . 37 stycken! Nu har siffrorna försvunnit igen. Detsamma gäller lutningsstolparna.

Hållplats Nederstas namn försvann. Tog bort hållplatsen och lade in den igen. Andra stationsskyltar har drabbats.

Arbetar jag med en station ersätts den plötsligt av en annan station en mil bort. Alltid samma station f ö.

Har dessutom märkt att ModCat stolpar med kontaktledningar försvunnit på korta sträckor. I övrigt fungerar ModCat bra.

Jag har bearbetat DEM-banan Nynäsbanan OLD som lyfts över från 2010 till Tane utan nålstick. Den nu aktuella är Nynäsbanan MOD som jag nog alseig blir klar med.

Den översta bilden visar Nedersta hpl i Nynäsbanan MOD(senaste signaltekniken), den undre Nynäsbanan OLD (semaforer).

Kan någon förklara det obegripliga för mig? Varför OLD OK, varför inte MOD?

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Nedersta.jpg (194.8 KB, 176 visningar)
Filtyp: jpg Nedersta 2 kopiera.jpg (202.9 KB, 175 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-02-16, 15:09   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Fortsättning som följer:

Stängde ner TANE och startade om. Siffrorna hade kommit tillbaka, Tog en kopp kaffe utan att stänga ner TANE. Siffrorna försvann.

Har upptäckt att TANE är ett känsligr program, inte minst i jämförelse med 2010, och dessutom instabilt när man bygger.

Att bygga i TANE är svårt eftersom objekt man lägger in påverkas av närliggande objekt. Undrar just om TANE betatestats ordentligt med avseende på byggandet. Tills vidare får man väl avvakta SP2.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-16, 15:43   #3
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Texten som försvinner är en numera känd bugg som du kan läsa om i denna tråd: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36373, är med stor sannolikhet det som sker hos dig.

I övrigt är det väldigt svårt att veta vad som händer eftersom jag inte vet hur du bygger och hur du använder lager mm. Du får gärna berätta mer om hur du arbetar eftersom mängden problem som du rapporterar vida överstiger alla andra rapporter, vilket får mig att tro att det handlar om "handhavande fel".
Och att TANE skulle påverka närliggande objekt på något annat vis än vad som är avsett tror inte jag på, med den brasklappen att det kan bero på hur objekten är byggda/scriptade och som ju i så fall inte har med TANE att göra.

Jag ska göra ett experiment med lager och att spara, eftersom jag tror att det är där dina problem ligger.
Återkommer inom kort på denna kanal...!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-16, 17:51   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Denna Video kan möjligen vara något för förtvivlade TANE-användare ?

https://youtu.be/KoXvafsMC3k
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-16, 22:31   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Hur användar jag mig av lager? Svaret är lätt: Använder mig inte av lager. Testade i 2010 och resultatet blev ett par smärre katastrofer. Videon begrep jag inte. Min 72 år underkända skolengelska var inte till nån hjälp.

Det är f ö ingen större skillnad att bygga mellan 2010 och TANE annat än att Objects i 2010 är mer precisa än i Tane. Exempelvis; när en vägskyddssignal installeras ska den vridas rätt. Finns det då objekt i närheten - bondfångare, gräs m m - vrids dessa och måste föras åt sidan, Sen kan vsi:n roteras.

Att namnskyltar töms på innehåll är en knepig bugg köper jag. Som sagt; avvakta SP2.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-17, 07:22   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det är just ett av de problem du kan undvika genom att använda lager och låsa dom som intefererar !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-17, 14:45   #7
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Själv tycker jag lagerhanteringen är jättepraktisk. Det är lätt att låsa ett lager när man ska göra detaljer runt ex. en station och har massa andra splines och osynliga stationer som är oerhört lätta att råka flytta. Men det gäller förstås att förstå hur man ska använda lager...

Jag gör såhär:

*Startat Trainz
*Öppnar ruttens session
*Ändrar lagret det första jag gör från session-lager till route-lager
*bygger det jag ska och ev använder olika Route-lager
*sparar som ny session och route (eller vad det är det alt. kallas

Har aldrig strulat för mig
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-17, 15:15   #8
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Videon va informativ och säkert till nytta för dom som förstår engelska och inte kände till hur lager fungerar. Eftersom det är N3V:s egen video, så undviker dom problemen i hur det är utformat, även fast han visar det!
Jag vet inte om det som jag skriver kommer att själva eller hjälpa men kommer att påpeka och visa lite saker, en del har jag tjata om förut.

Lager:
Precis som LA:n skriver så är lager ett bra sätt att minimera påverkan från närliggande objekt av liknande typ, ett typexempel kan vara att man har många Trackside objekt (signaler, tavlor, växlar mm) nära varandra. Om man då delar in ruttlagret i flera mindre lager så kan man placera "rätt" objekt i "rätt" lager.
Eftersom man också kan låsa och gömma lager så kan man undvika att påverka fel lager.
I min demobana så har jag gjort så här, det kommer att fyllas på med fler lager efterhand!
T Demolager.jpg
Bild 1

Ett annat sätt att komma åt objekt som ligger nära varandra är att flytta kameran, brukar räcka med ett halvt varv eller testa från sidan/rakt ovanifrån.

Problemet med hur Trainz hanterar lager uppstår i sambandet med Ruttbyggandet och Sessionsbyggandet, och också med hur man väljer att spara, vilket jag tänker visa med lite bilder.

Jag började med att skapa ett till lager i respektive rutt och sessions flikarna och sedan döpte jag om lagrerna (bara för att jag kan).
T Layers 4st.jpgT Layers 3st.jpg
Bild 2 och Bild 3

Sedan så placerade jag ut en skylt i varje lager döpt med samma namn som lagret.
T Skyltar 4st.jpg
Bild 4

Sedan så sparade jag rutten och en ny session (eller default).
Jag öppnade sedan session och då ser det ut som på Bild 2 och på Bild 4.
Öppnade sedan rutten och då ser det ut som på Bild 3 och på bilden nedan:
T Skyltar 2st.jpg
Bild 5

Som synes på bilderna så "försvinner" sessions lagrerna och det skapas ett nytt sessions lager när rutten öppnas på nytt, detta innebär att dom objekt som ligger i sessionslagret inte finns i rutten längre utan bara i det sessionslagret som dom är placerade och de objekten kommer man bara åt genom att öppna den sessionen som lagret tillhör.

Det stora fel som N3V har gjort (enligt mig) är att tillåta skapande, redigerande och sparande av sessions lager i rutteditorn, det skapar bara otydlighet och också problem med sparande av banor.

Så här skrev du Nisse i denna trådhttp://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36373:

Citat:
Kan lösningen ligga i hur man sparar? Jag gör ALLT i sessionsläget, sparar och mergar sedan över till routen. Så har jag arbetet allt sedan de första stapplande stegen in i 2010.
Varför gör du så?
Och detta innebär ju att du arbetar i sessionslagret hela tiden?
Tycker detta beteendet bäddar för problem och att objekt till synes "försvinner"!

En annan sak som sades i videon är att baseboards och terrängförändringar sparas i ett eget ruttlager som inte vi ser eller kan påverka, och dessa förändringar kommer att synas i alla tillhörande lager både rutt och session.

Spara:
Ett stort problem med möjligheten att arbeta med sessionslager i ruttläget är att det som sparas i arbete med rutten inte nödvändigtvis sparas i rutten. Objekt som placeras i ett lager och/eller som namnges sparas i sitt lager, som skyltarna på bilderna. Det stora problemet uppstår när man vill manipulera information i propertyrutan och att det ska sparas i rutten.

Jag gjorde ett test och lade in två växlar med mitt script i rutten. Detta är propertyrutan efter inställning av växeln.
T vx10 40.jpg

När jag öppnade rutten och kollade växeln så fanns det inställda värdet kvar (vilket jag inte trodde, men talar för att det initialt sparas i rutt och session, kräver kanske lite mer testning). När jag sedan ändrade till en annan hastighet i växeln och försökte spara så började problemen!
T vx10 70.jpg
Eftersom det bara är en förändring i properyrutan så registrerar Trainz det som en ändring till sessionslagret även fast jag arbetar i ruttlagret, idiotiskt, om man då bara sparar en session och sedan öppnar i rutten så kommer hastigheten på växeln att vara 40km/h medan i sessionen 70km/h.
Det ända sättet att garanterat spara allt det som skapas eller förändras i ruttläget är att ALDRIG spara en session från rutteditorn.

Jag har ingenting emot att det går att ändra saker i sessionen men de olika lägena borde vara helt separerade.

Denna bild visar de olika alternativen man får om man väljer att använda sig av mitt sätt att spara:
T Kombinerad.jpg

Vid arbete i rutteditorn:
  1. Välj exit surveyour i menyn
  2. Välj Save i rutan som visas (bild uppe till vänster)
  3. Välj Overwrite existing route, Do not save session (bild nere till vänster)
Om det bara visas ett alternativ, som bilden uppe till höger, placerar man ett objekt (scenery, trackside mm) i rutten och tar sedan bort det (om man vill) och sedan spara.

Detta kanske upplevs som omständligt men bättre det än att behöva ändra hundratals propertyrutor igen och igen...
Det finns också en Save variant i menyn, borde fungera på samma vis som beskrivet ovan, fast jag litar inte på den varianten.

En annan grej som jag tycker man borde göra direkt är att stänga av AUTOSAVE-funktionen, eftersom den tillsynes sparar lite hur som helst, antagligen (icke testat) så sparar den en ny rutt om det är förändringar i rutten och en ny session om den upplever att det bara är sessions förändringar.

Jag har använt mig av det förfarandet jag beskriver och när jag vill skapa en session eller använda mig av QuickDrive så gör jag det genom sessions valen, aldrig via rutteditorn.

Jag har säkert missat något..

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-17, 16:16   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Mycket pedagogiskt och bra beskrivet Blomsson!

En sak håller jag dock inte med om:

"Det stora fel som N3V har gjort (enligt mig) är att tillåta skapande, redigerande och sparande av sessions lager i rutteditorn, det skapar bara otydlighet och också problem med sparande av banor.
"

Det är nog gjort så för att slippa hoppa mellan RouteEdit och SessionEdit som en "galen kanin". Nu kan egentligen allt göras i RouteEdit om man vill.

Men överhuvudtaget kräver umgänget med lager diciplin och noggrann planering samt dokumentation (annars tappar vi +70-gubbar snart tråden ;-)

EDIT:

En bra början har Korvtiger gjort med WNJ, inte fullständigt men bra början. Ett lager med växtlighet har jag saknat ibland. Här finns nog mycket att fundera över !
Bifogade bilder
Filtyp: jpg WNJ Lager.jpg (294.0 KB, 139 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2017-02-17 klockan 19:06. Anledning: Korvtigers WNJ
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-17, 18:33   #10
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Ännu en gång har jag missat en editering av en post, irriterande! Dessutom för flera månader sedan...

Angående lagren i Korvtigers WNJ-bana så tycker jag personligen att det bara är Fordons lagret som ska höra till sessions-delen, de övriga, skyltar och signaler är ju bestående i rutten och borde då höra till den. Signaler som ändrar utseende i driver ska sparas via script till databasen för att sedan laddas när den sparade sessionen startas igen. Den "fysiska" signalen hör ju till banan!

Efter att jag bestämde mig för gridstorleken så har jag ägnat några dagar åt att bygga på demobanan, så är det nu 10 lager och alla i rutten. Tanken med ett (eller flera) växtlighets-lager är ypperlig den kommer in direkt...!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-17, 22:12   #11
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Du har helt rätt i detta Blomsson. Jag kom fram till samma sak själv, så jag har redan flyttat över alla lager till routen i den versionen av banan som jag bygger på nu.

Tror att detta är spår(haha) från när började bygga denna banan för alldeles för många år sedan och inte visste bättre.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-28, 16:20   #12
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Ännu mer suckar.

Har ägnat några dagar åt att lägga luftledningar till Älvsjö bangård, en del i Nynäsbanan. Dom vita kuberna i bilden är under visar kontakt- och justeringspunkter. Vid var och en krävs åtgärder för att bygga luftledningsnätet. Jag har räknat dom; nästan 250.

I Älvsjö ansluter Nynäsbanan till stambanan Stockholm söderut. Bangården bygger därför på en spårplan från 50-talet, trevligare så.

Under arbetet med ledningarna har TANE visat sig från sin sämsta sida: Spår har försvunnit, röda vertex har dykt upp ett flertal gånger och i växlar har växlingsmotorn försvunnit. Allt frusterande, alternativ irriterande.

Men värst: När jag tog bort de vita kuberna (Catenary high tool) hade delar av den norra bangården raserats (bild 2, spår 2 fr. v.). Förfärligt.

När jag lämnade norra bangården för att gå vidare i norra kollade jag omsorgsfullt att allt var OK. Sen dess har jag inte varit i närheten av norra delen. Handhavandeproblem kan uteslutas. I södra delen har ett par röda vertex fixats.

Som tur är har jag en parallellbana inlagd i en annan dator så att jag kan se hur spåren skall gå.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Älvsjö 2.jpg (201.0 KB, 58 visningar)
Filtyp: jpg Älvsjö 1.jpg (282.4 KB, 57 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009