Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Guider/tutorials - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-01, 18:02   #1
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard [Avancerad] Hur man ändrar ljud på tåg & vagnar

Hejsan! Jag har hittat en liten lösning och skapar denna guide där man kan ändra ljud på vagnar. I detta exempel så kommer jag att göra så sns-x, timmer-vagnarna av Basse kommer att ha godstågsljud från Habbins-vagnarna från br155. I denna guide så använder jag mig av Winrar och Notepad++, men funktionerna finns också på RWTools för de som jobbar med den.

Steg 1: Gå till Railworks/Assets/DTG/BR155Pack01. Öppna BR155Pack01Assets.ap med en extraherare, t.ex. win-rar (.ap-filerna är helt vanliga zip-arkiver med en annan filändelse) Packa upp allting i samma mapp.

Steg 2: Härifrån navigerar du till RailVehicles\Freight\Habbins och sedan måste du använda Serz.exe mot Habbins_Wagon.bin så att en .xml-fil skapas. Öppna den med en textredigerare, t.ex. Notepad++´

Steg 3: Scrolla ner till rad 411 och kopiera allt till och med rad 454 och kopiera innehållet! Detta berättar för simulatorn vilka ljudfiler som används och hur de används.

Steg 4: Navigera dig till RailWorks\Assets\sOden\RailVehicles\Freight\Sns-x (Eller till den godsvagn du vill koppla de nya ljudfilerna till) och öppna Sns-x.xml och Sns-x_empty.xml (Om dessa saknas, så kan du skapa dessa genom att dra över .bin-filerna till Serz.exe). Scrolla ner till rad 375 och markera till och med rad 418 (Allt mellan <Containercomponent> och </Containercompenent> om du redigerar en annan fil) och skriv över dessa.

Steg 5: gör backup av .bin-filerna som redan finns där, t.ex. genom att ändra till [namn].bin.bak. Därefter drar du .xml-filerna till serz.exe och nya .bin-filer med de nya ljudscripterna finns nu med.

Du är nu färdig att provköra och se om det fungerar!

OBS! Denna guide är endast för privat bruk, om du vill dela med dig av filerna så rekommenderas du att fråga upphovsmannen till vagnarna om du får lov att dela med dig de ändrade filerna!

Lycka till!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (208.7 KB, 167 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (211.4 KB, 164 visningar)
Filtyp: jpg 3.jpg (273.0 KB, 164 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-01-01, 18:11   #2
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Tillägg: När du väl har placerat ut de godsvagnar med de nya ljudfilerna, se till att bocka i DTG/BR155Pack01 i objekt-set-filtret, annars kommer det inget ljud.

EDIT: Resultatet blir såhär: https://www.youtube.com/watch?v=jEkic4kWenY
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Senast redigerad av ADDE den 2016-01-01 klockan 18:45.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-11, 18:07   #3
Henrik
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 420
Standard

Jag testade att kopiera allt mellan rad 411 och 454 till den nya vagnen (A7 brun i det här fallet) och inredningen försvann. Testade på en godsvagn också och nya ljudets godsvagn kom med samt godsvagnen som jag kopierade ifrån som hamnade på den godsvagn jag ville kopiera till.
Men jag löste problemet, genom att bara kopiera allt som är mellan rad 417 till rad 427 så löstes problemet både på A7:an och godsvagnen så nu har jag precis de ljud jag vill ha till båda vagnarna
För övrigt tack så mycket för guiden!
Henrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009