Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-04, 15:32   #1
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard Vinterbana

Hej! Jag undrar om det finns något sätt att göra en mer realistisk vinterbana, jag har själv provat med nedsänkta spår men den metoden ger för breda sänkor och man kan inte få fram plogdrivorna som bildas på ett sätt som ser verkligt ut. Andra metoder ser bara ut som om marken bara är vit men det finns inget snödjup så spåren ligger för högt i förhållande till markplanet under snön. Där jag växte upp var mer ovanligt med snödjup under en meter på vintern än motsatsen. Har någon av er provat er fram till nått som kan användas?
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-12-04, 15:39   #2
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

En variant skulle ju vara att man bygger ett spår med inbyggda snödrivor så att säga... dvs de ligger i meschen för den spline som utgör spåret. Jag vet faktiskt inte om det redan finns något sådant.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-04, 15:43   #3
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av stickanw Visa inlägg
Hej! Jag undrar om det finns något sätt att göra en mer realistisk vinterbana, jag har själv provat med nedsänkta spår men den metoden ger för breda sänkor och man kan inte få fram plogdrivorna som bildas på ett sätt som ser verkligt ut. Andra metoder ser bara ut som om marken bara är vit men det finns inget snödjup så spåren ligger för högt i förhållande till markplanet under snön. Där jag växte upp var mer ovanligt med snödjup under en meter på vintern än motsatsen. Har någon av er provat er fram till nått som kan användas?
Tjena Stickan.

Har själv försökt att få fram det du beskriver, nämligen plogdrivor på sidan om spåren, tyvärr utan att lyckas speciellt bra.
Skulle tro att enda sättet att få till något realistiskt, är om någon "tillverkar" ett sådant spår, med "inbyggda" drivor på sidorna isåfall.
Har sökt med ljus & lykta efter något sådant, utan lycka hittills.

EDIT: Såg att Bear hann svara före, men att han har samman tankebanor ang drivorna.
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2010-12-04 klockan 15:47.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-04, 15:49   #4
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Det enklaste kanske är att göra lösa plogdrivor som också kan användas för vägar. Det är ett jättebra övningsobject nu när blenderguiden kommer ut vilken dag som helst. Egentligen borde man göra dem som splines men det är ju mest en klurande och config fråga.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-04, 16:51   #5
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Det går nog att lösa..
Har en hög med spår liggandes på datorn.. Jag måste bara hitta texturer..

Det gäller det mesta jag gjort, jag saknar texutrer.. Ska kolla igenom bears tips
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:51.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009