Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-01-27, 18:39   #1
Björne
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sweden.
Inlägg: 151
Standard Västvärldens första Tatra-Spårvagn

Året är 1986 och till Göteborg har serieleveransen av M21 precis tagit fart, men man upptäcker redan nu att man behöver fler vagnar än dom 80 som är beställda. Frågan går givetvis till Asea om man kan tillverka 40 stycken M21: or till.
Svaret blir negativt, Asea säger sig inte ha tid och i Göteborg blickar man istället ut i världen.

Ja så börjar Readme:n för denna spårvagn som mycket väl hade kunnat gå i Göteborg om ödet velat annorlunda.





/Björn



Spårvagns och T-bane-tok
Björne besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-01-28, 00:39   #2
LarryB
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Jonsered, Sweden.
Inlägg: 329
Skicka ett meddelande via MSN till LarryB
Standard

En lite go skröna som bara överträffas av verkligheten 5 år senare...

Vagn M30 100 byggdes år 1988 av CKD Tatra i Prag i dåvarande Tjeckoslovakien. Den var en av två prototypvagnar utvecklade ur vagntyperna T5 och T6 för användning i dåvarande Sovjetunionen. Vagnarna fick typbeteckningen T7B5 och numrerades till 0024 och 0025.
1991 hyrde Oslo Sporveier vagn 0025 i 18 månader, men förblev i Oslo efter hyrtidens utgång. Därmed blev det den första Tatra-vagnen i ett västeuropeiskt land. I Oslo fick vagnen beteckningen SM91 200. Den lånades ut till Göteborgs Spårvägar för test under en kort period kort efter leveransen (minns inte året). Mindre lyckad som unik vagn i den ordinarie trafiken byggdes vagnen om 1995 till partyvagn med nummer 321. Så rullade den i Oslo till 1997. Till Göteborg kom vagnen 1998 för att användas som restaurang- och representationsvagn. Ringlinien fick bemanna vagnen och har haft den sen dess.
http://www.ringlinien.org/vagnhallen...vagn.asp?id=57

/Lars B
LarryB besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-30, 14:57   #3
themepark
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Örebro,Örebro Län / Närke, Sweden.
Inlägg: 190
Standard

Hejhej Björne men var kan man laddar ner spårvagn som du visa på bilden

Jag är längtar efter den spårvagn

/Jonny
themepark besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-30, 15:01   #4
Björne
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sweden.
Inlägg: 151
Standard

Kommer inte riktigt ihåg vart jag hittade den, men jag har fått tillstånd av han som byggt vagnen att släppa den så jag tänkte att det kanske går att få ladda upp den här på sidan.

Någon som vet vem man ska ta kontakt med?
Björne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-30, 16:40   #5
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard

Hej Björne!

Om du vill att din målning skall finnas för nedladdning här på Svenska 3D-Tåg sidan, är det bara att kontakta våran forumadministratör Fredrik. Han kan hjälpa dig med det...

/ Joel
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-30, 20:24   #6
Björne
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sweden.
Inlägg: 151
Standard

Tack för svaret Joel, ska bara fila lite på loggor osv och readme:n
Björne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-02, 10:15   #7
Orbiter fan
Senior Member
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 207
Standard

Mycket fin spårvagn.
Är det någon som har tänkt göra Göteborgs spårvagnar?
Orbiter fan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-02, 12:22   #8
Björne
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sweden.
Inlägg: 151
Standard

vagnen är nu mailad till Fredrik så den lär väll komma upp innom dom närmaste dagarna

När det gäller spårvagnarna så kan jag fixa ritningar om någon är seriöst intresserad.
Björne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-17, 22:43   #9
themepark
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Örebro,Örebro Län / Närke, Sweden.
Inlägg: 190
Standard

Det har gått 15 dagar utan nåt hända nya spårvagn som skulle lägger ut på nät här msts =S

[8][8][8]
themepark besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-17, 23:07   #10
Björne
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sweden.
Inlägg: 151
Standard

jag har mailat Fredrik pa den adressen som har anges pa forumet. Men har varken fatt nagot svar eller som du sager sett nagon vagn pa sidan.
Sa antingen var det inte intressant eller sa har det inte kommit fram. Men Fredrik kanske kan bekrafta har om han fatt nagot mail. Om inte sa mailar jag igen i morgon nar jag kommer hem till Sverige.

/Bjorn, for tillfallet i Spanien.
Björne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Spårvagn rutter???? themepark Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 9 2004-10-29 04:05
Första aktiviteterna.... Pson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 5 2002-06-28 10:58



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009