Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-24, 20:55   #676
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Betan är uppdaterad!

Lagt till vindrutetorkare på motorvagnen och de fungerar interiört som exteriört.
Jag måste fila lite på själva torkningseffekten för den släpar efter något, men det tar jag lite senare. I övrigt inga ändringar.

Härnäst kommer bli backspeglar. Snart är det viktiga klart.

Förresten, vart är knappen för vindrutetorkare? Hittar inte den
Hjälp!

@Rogge. Skall fixa till det. Vet vad det beror på. Det finns en tom yta bakom ATCn
Will fix
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 21:55   #677
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Ytterligare uppdatering
(Visst är det smidigt!)
  • Torkeffekten stämmer med torkarna, inga eftersläpningar WOHO!
  • "Cab"-torkare och "Extern"-torkare är synkade
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 22:13   #678
Erik.H
Tidigare mrdaddydj
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Oslo, Norway
Inlägg: 1 068
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Betan är uppdaterad!

Förresten, vart är knappen för vindrutetorkare? Hittar inte den
Hjälp!

Will fix
Menar du knappen i hytten eller på tangentbordet?
__________________
Mvh
Erik.H
Erik.H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 22:50   #679
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Hytten. Vart är spaken/knappen för vindrutetorkarna?
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 23:14   #680
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

I en del svenska järnvägsfordon av liknande årgång sitter reglagen för torkare en bit ner till höger, utanför själva panelen. På Y1 sitter den tex som markerat på bilden (precis utanför bilden i nederkant). Vad exakt för reglage sitter då på takpanelen på X2? Det finns ju en del lite rejälare handtag som jag föreställer mig skulle kunna vara till vindrutetorkare (samma utseende som strålkastar/dörr-reglagen).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Scan20049.jpg (190.8 KB, 149 visningar)
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 23:22   #681
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Det finns 3 rattar där pilen visar på kokplattan. Det är inte omöjligt att dem två bredvid den som sätter på plattan är torkarna. Är rätt övertygad faktiskt.

Edit: På x2'an då
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE

Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-07-24 klockan 23:23.
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 23:26   #682
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Det låter mycket rimligt och motsvarar som sagt hur det ser ut på andra svenska tåg från samma tid. Ett reglage till kokplattan och separata kontroller för höger/vänster torkare.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-25, 07:18   #683
vadokunvot
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
Standard

Fantastiskt bra jobbat.
__________________
Mange
vadokunvot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-25, 11:28   #684
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Det ser fantastiskt bra ut och är trevligt att köra. Det bromsar in väldigt hårt, men det visste du redan om som jag förstått och är på din ToFix-lista.

Som vanligt har jag lite småsynpunkter:
  • Det borde följa med en pdf-fil med alla kommandon, tex Nödfrånslag, Strålkastare, mm då inte alla använder standardkommandon. Den bör ligga i mappen C:\Program Files (x86)\Steam\SteamApps\common\RailWorks\Manuals\EN. Följer den med från början slipper man leta i forumet om ett år. Vill du ha hjälp att fixa den, hör av dig.
  • zaphr89 nämnde att han ville använda svenska begrepp vilket jag tycker är jättebra. Då borde fram/backreglaget i HUD:en ändras. Nu står det R för back, det borde stå B som i Back.
  • Att använda spacebar för att dra ner pådrag/dynamisk broms ner till 0 är helt magiskt tycker jag. Jag upplever att man oftast måste trycka ner spacebar två gånger istället för en gång. Ibland räcker det med en, men oftast krävs två. Jag har noll-koll på hur man mappar upp det till Xbox-controllern, men att tuta i ett annat lok (spacebar) går att göra med Xbox-controllern också.
  • Jag kan inte starta vindrutetorkarna med Xbox-controllern.
  • Kanske bör namnet ändras, dvs inte bara skriva med små bokstäver. (Se bifogad bild)
  • Överkurs: Skall den heta X2000 eller SJ 2000?
  • Som jag sagt tidigare, när du kommer till ljudet så bör du kolla in ljudet i motorvagnen Class 395 och kanske använda det. Jag vet inte hur det fungerar med rättigheter, mm...
Jag fick igång frontljuset i alla dess varianter. Jag missade att man behövde trycka Shift+F för att bara få igång dom två översta. För övrigt säger jag igen att det är ett fantastisk jobb du gör och det är kul att testa det och förhoppningsvis kunna bidra med synpunkter för en bättre slutprodukt som många kan ha glädje av.



Så till dig säger jag:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg name.jpg (51.2 KB, 132 visningar)
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-25, 11:35   #685
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Ja 395 låter faktiskt lite likt. Men ljudet från kylfläktarna måste till, de är väldigt ikoniska för X2!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-25, 11:58   #686
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Rogge, i vilken meny ser det ut sådär? Vad borde det heta? Litt x2, Sj snabbtåg osv? Tror Sj X2000 är mest känt bland "vanliga dödliga", kanske köra på det?

Skall göra en PDF med allt när vi kommer närmare släpp, men tror jag håller lite på det nu eftersom jag flyttar runt kontrollerna.
Tänker även lägga en textur där tidtabellen brukar ligga där kontrollerna lite subtilt kan läsas, så behöver man inte tabba ner

Har fixat backspeglar både ute och inne i hytten, och jag tror jag har en fiffig ide på att skapa riktig reflektion.
Ni vet vattnet i RW, det reflekterar omgivningen. Om man använder det materialet med "platta" normal och specularmaps kanske man kan få till något.

F.Ö var backspeglarna sanslöst bråkiga att få igång xD
Jag förstår nu vad folk menar att det är svårt att se dem från hytten, hehe

--> Åter, söker bild på hur det ser ut bakom förarplatsen! <--

Annat förslag...
Jag tänkte det vore superfräckt om man kunde öppna dörrarna på loket och kika in. Det är inte svårt att fixa alls, men jag vet inte hur det ser ut i maskinrummet sånär på en sektions-skiss.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-25, 12:11   #687
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Rogge, i vilken meny ser det ut sådär? Vad borde det heta? Litt x2, Sj snabbtåg osv? Tror Sj X2000 är mest känt bland "vanliga dödliga", kanske köra på det?
Jag skapade ett Scenario, Standard och då dyker namnet upp när man via huvudmenyn går från Drive > Standard och kan välja vilket Scenario man vill köra. (R X2000 är det namn jag själv döpte Scenariot till.)

Den kan heta vilket som, jag hade nog döpt den till SJ 2000 då tågsetet är från nutid. Vad tycker andra här på forumet? SJ X2000 går lika bra! Du får känna med magen vilket du tycker är bäst! (SJ med stora bokstäver)
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-25, 12:21   #688
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

X2000 helt klart. SJ2000 är ett nytt påfund. X2000 hette det i över 20 år!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-25, 12:21   #689
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Annat förslag...
Jag tänkte det vore superfräckt om man kunde öppna dörrarna på loket och kika in. Det är inte svårt att fixa alls, men jag vet inte hur det ser ut i maskinrummet sånär på en sektions-skiss.
Räcker väl om man kan öppna in till själva hytten? In i maskinrummet är det ändå inte särskilt mycket att se
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-25, 12:22   #690
Hamp3
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 134
Standard

Riktigt superbygge detta! Utseendet har ju varit på topp hela tiden och nu känns det som att även tekniken/körkänslan blir lika verklighetstrogen!

Röda tail-light'ens blinkintervall ser perfekt ut!!
BTW, har X2 också "rött i båda ändar"-läge som X31 och X61 brukar använda vid parkering?

Vet att ni pratat om det tidigare och att det nog är på gång, men vill bara trycka på att Xbox-kontroll stöd hade varit guld!

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Annat förslag...
Jag tänkte det vore superfräckt om man kunde öppna dörrarna på loket och kika in. Det är inte svårt att fixa alls, men jag vet inte hur det ser ut i maskinrummet sånär på en sektions-skiss.
JAA!!

EDIT:
Jag röstar på "SJ X2000".
__________________
//Hamp3

SJ InterCity (X31K)

Senast redigerad av Hamp3 den 2014-07-25 klockan 12:24.
Hamp3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009