Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-14, 06:56   #241
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Egentligen borde dom utrustas med Scharfenbergkopplen som ingår i STL Koppel, men jag har helt enkelt inte orkat med detta också! Men det kommer säkert när tiden är mogen!
Jo, för det är så att jag får en "missing dependency", det är en unknown kuid på både X16 och Y6. Det är: <kuid2:122285:79050:1>. Det är samma saknade kuid för alla vagnar. Kanske ska jag uppdatera mitt Trainz 2010, ominstallerade det igår. Just nu har jag build 42203. Vilken är "säker" att uppdatera till för att allt inte ska sluta fungera? Hoppas att du eller någon annan kan hjälpa mig med det här!
__________________
Henrik.V
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 08:49   #242
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henrik645 Visa inlägg
Jo, för det är så att jag får en "missing dependency", det är en unknown kuid på både X16 och Y6. Det är: <kuid2:122285:79050:1>. Det är samma saknade kuid för alla vagnar. Kanske ska jag uppdatera mitt Trainz 2010, ominstallerade det igår. Just nu har jag build 42203. Vilken är "säker" att uppdatera till för att allt inte ska sluta fungera? Hoppas att du eller någon annan kan hjälpa mig med det här!
Se denna post:

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....22&postcount=5
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-02-14 klockan 15:43. Anledning: pest i stavningskliniken!
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 13:35   #243
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag håller med LAn om att Y- och X-serien skall köras i cab-mode. Jag vill dock uttrycka med lite skarpare; ser det som en förbrytelse att köra i Driver-läge.

Som förare kommer man närmare spåret och banan. Det gör att signaler – växellycktor, lutningar, kilometertavlor etc - syns tydligt. Beroende på fart kan det vara svårt att läsa lutningsvärdena men vingarna är mycket tydliga i 60 kilometers fart. Att bromsa rätt kan vara knepigt, vilket dock övervinns med lite träning.

Det som mest slog mig vid körningen var att stigningar påverkade på ett häftigt sätt – jag fick dra på ordentligt för att om möjligt hålla farten. I detta har Korvtiger gjort ett jättejobb.

Spyfrog har klagat med rätta på lutningsverktyget Get gradient. Med Y-vagnarna har man ett komplement. Med lite träning tror jag att det är fullt möjligt att kontrollera Get gradients värden med hur Y upplever lutningen. Så bra är Y-serien.

Man kan göra lite småanmärkningar, men dem vägrar jag att ta upp. Varför klaga på sånt som är så bra.

Helhetsintrycket: BJ O-loket har fått övermäktig konkurrens. Jag tror LAn förstår mig.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 15:01   #244
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Tackar! Nu fungerar det, ska testa vagnen nu!
EDIT: Har kört på en testbana lite, och redan nu kan jag säga att det här är det BÄSTA tåget jag hittils har kört i Trainz!
__________________
Henrik.V

Senast redigerad av henrik645 den 2012-02-14 klockan 15:11.
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 15:58   #245
JohanV
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Lund , Sweden.
Inlägg: 159
Standard

Det var ett tag sedan man spelade sist på grund av tidskrävande studier, men man var ju tvungen att testa och vilken kul födelsedagspresent det blev! Otroligt bra jobbat, man får ju hoppas att kommande tentor går bra ändå! Det sista är något tveksamt dock...
__________________
M V H Johan
JohanV besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 16:29   #246
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Jag kan bara instämma i kören. Det är ett fantatiskt välgjort tillskott till den svenska vagnparken.
__________________
MVH / BjörnL

Senast redigerad av bjornl den 2012-02-14 klockan 16:34.
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 17:43   #247
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av JohanV Visa inlägg
Det var ett tag sedan man spelade sist på grund av tidskrävande studier, men man var ju tvungen att testa och vilken kul födelsedagspresent det blev! Otroligt bra jobbat, man får ju hoppas att kommande tentor går bra ändå! Det sista är något tveksamt dock...
Trösta dig Johan!
Jag var ute och rumlade dan före min astronomimunta och kom dit och "såg stjärnor och svarta hål". Resultat: 30 poäng (1:a med spets hette det då). Grattis på födelsedagen!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 17:53   #248
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Jag ser att många redan har tackat. Men man kan aldrig få för mycket uppskattning! Tack så mycket LAn och alla inblandade i både Y6 och X9 projekten! Ser verkligen fram emot att köra dessa motorvagnar!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 18:02   #249
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Tack för all uppskattning!!!

Det värmer verkligen att se att så måga uppskatter det jobb vi lägger ned på detta. Det stimulerar till ytterligare byggen (om man inte spricker av stolthet )
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 18:10   #250
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Kan bara hålla med, har saknat dessa mycket länge, framförallt en elektrisk verision (X16) av tågsätten.

Detsamma med X9.

Tack så mycket!
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 18:16   #251
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Ej att förglömma....

... är Lok-Kalle, som gjorde de första Y6orna till Trainz och som deltog med liv och lust i utvecklingen av dessa uppdateringar. Tack Lok-Kalle, var du nu är i din nya verkstad i Källaren!!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 18:18   #252
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... är Lok-Kalle, som gjorde de första Y6orna till Trainz och som deltog med liv och lust i utvecklingen av dessa uppdateringar. Tack Lok-Kalle, var du nu är i din nya verkstad i Källaren!!!!
Kan bara hålla med!
__________________
Henrik.V
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 14:52   #253
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Lite positiv kritik: Nästa gång kanske du ska packa allt i en och samma nedladdningsfil. Det blev lite mycket klickande. Tills nästa gång.

Än en gång, Tack så mycket!
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 15:07   #254
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av X2an Visa inlägg
Lite positiv kritik: Nästa gång kanske du ska packa allt i en och samma nedladdningsfil. Det blev lite mycket klickande. Tills nästa gång.

Än en gång, Tack så mycket!
Nej, jag tänker inte slösa med mitt utrymme på min dropbox! Allt jag kan undvika att lägga där lägger jag upp direkt. Dessutom är dett lättare för mig att göra ändringar i enskilda objekt i dropbox än att behöva packa en hel klump i en CDP. Så det blir ni som får stå för klickandet även i fortsättningen!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 15:20   #255
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Arrow X16 och Plogbyte

X16 saknade signalhorn, det är ändrat i Dropbox nu.

Dessa vagnar gjordes innan Korvtiger lyckades skripta saker i propertyrutan, så vill man byta eller ta bort plogar får man manuellt ändra i config.txt men det är lätt

En bra bit med i mesh-table hittar ni följande 4 containers, sätter man auto-create till 1 visas den plogen, sätter man 0 visas den ej. a betyder A-änden och b betyder B-änden:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg plogbyte.jpg (50.1 KB, 154 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:05.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009